fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Дивися вгору: використання дронів в Україні – поточне регулювання та перспективи

18/ 01/ 2022
  Автори: Максим Сисоєв, Партнер, Dentons, Віктор Марчан, Юрист, Dentons Очікується, що до 2050 року польоти безпілотних повітряних суден (БПС) на густонаселених територіях країн Європейського союзу складатимуть приблизно 250 млн. годин, а через 10 років сегмент БПС становитиме 10 відсотків усього авіаційного ринку, об’єм якого  становить понад €15 мільярдів на рік. Ця інформація наводиться у Висновку Комітету з питань інтеграції України з Європейським Союзом до Проєкту Закону про внесення змін до Повітряного кодексу України щодо удосконалення законодавчого врегулювання у сфері безпілотних повітряних суден цивільної авіації № 3716 від 22.06.2020 (Законопроєкт). Законопроєкт покликаний вдосконалити регулювання БПС та імплементувати європейський підхід в національне право.   Дійсно, стрімкий темп росту кількості БПС в Україні викликає необхідність створення адекватних та зрозумілих правил їх експлуатації, згідно з найкращими світовими та європейськими практиками. Наразі, вітчизняний підхід до регулювання БПС є досить гнучким та невизначеним. Відповідно, у експлуатантів БПС виникають питання стосовно регулювання польотів та правил експлуатації БПС. Ми дослідили цю ситуацію, щоб дати відповіді на деякі з цих питань. Які дозволи необхідно мати для імпорту дронів в Україну? Законодавство України не вимагає дозволів для ввезення БПС на територію держави. При цьому, для використання в Україні, дрон та супутнє радіообладнання має бути внесено до Реєстру РЕЗ та ВП (Реєстр радіоелектронних засобів та випромінювальних пристроїв). Додатково ви повинні отримати декларацію про відповідність вимогам Технічного регламенту радіообладнання Чи потрібно реєструвати БПС в Державному реєстрі цивільних повітряних суден? Реєстрація не вимагається для БПС, які використовуються для розваг та спортивної діяльності та максимальна злітна вага яких не перевищує 20 кг. БПС, які не підпадають під ці критерії, повинні бути зареєстровані в Державному реєстрі цивільних повітряних суден. Які сертифікати необхідно мати для експлуатації дронів? Для БПС, які підлягають внесенню в Державний реєстр цивільних повітряних суден існує вимога отримання ряду сертифікатів, зокрема: Сертифікат типу; Сертифікат льотної придатності; Сертифікат експлуатанта. Відповідно, якщо БПС не підлягає реєстрації, отримання таких сертифікатів необов’язкове. Чи потрібно оператору дрона мати спеціальну кваліфікацію? Законодавство України передбачає певні вимоги до кваліфікації пілотів та операторів повітряних суден, проте такі вимоги не розповсюджуються на операторів БПС, які не зареєстровані в Державному реєстрі цивільних повітряних суден. Чи потрібно оператору БПС отримувати дозвіл на виконання польотів на БПС? Дозвіл на використання повітряного простору не вимагається для безпілотників масою менше 20 кг, за умови дотримання таких вимог: 1) польоти не перетинають державний кордон України; 2) польоти виконуються поза межами встановлених заборон та обмежень; 3) польоти виконуються не ближче п’яти  км від зовнішніх меж злітно-посадкових смуг аеродромів, або не ближче трьох км від зовнішніх меж злітно-посадкової смуги / вертодрому, крім випадків узгодження з експлуатантом аеродрому / вертодрому; 4) польоти виконуються не ближче 500 м від пілотованих повітряних суден; 5) польоти не виконуються над: скупченням людей на відкритому просторі та над місцями щільної забудови; обєктами (зонами), відносно яких здійснюється охорона / державна охорона, крім випадків виконання польотів за дозволом повноважних органів; 6) польоти виконуються в межах прямої візуальної видимості; 7) максимальна висота польоту 50 або 120 м в залежності від зони польоту; 8) швидкість польоту складає не більше 160 км/год. Очікувані зміни у законодавстві БПС Законопроєкт передбачає внесення змін до чинного Повітряного кодексу України, за якими, зокрема: Обов‘язковість отримання сертифікату експлуатанта БПС буде визначатись згідно з Авіаційними правилами України. БПС, максимальна злітна вага яких не перевищує 20 кг, та які використовуються в освітньому процесі для здобуття позашкільної освіти, наукової та спортивної діяльності не підлягають реєстрації в Державному реєстрі цивільних повітряних суден. Натомість, такі БПС підлягатимуть обліку в уповноваженому органі з питань цивільної авіації. Авіаційні правила України встановлюватимуть вимоги до компетентностей дистанційного пілота, його підготовки, перепідготовки, підтвердження/відновлення та підвищення кваліфікації. На підставі цих змін, законодавці мають на меті імплементувати в Україні принципи щодо правил експлуатації БПС, які містяться в імплементаційному Регламенті (ЄС) 2019/947 від 24 травня 2019 (Регламент). Регламентом передбачений ризик-орієнтований підхід до класифікації видів БПС. У залежності від ступеню ризиків, згідно з цією класифікацією БПС розподіляються на три категорії,: відкрита, особлива та сертифікована. БПС, які підпадають під відкриту категорію не потребують отримання дозволів, ліцензій або сертифікатів. При цьому, щодо таких БПС можуть встановлюватись окремі обмеження, зокрема стосовно максимальної висоти польотів. Особлива категорія включає ті БПС, які перевищують межі відкритої категорії та відповідають середньому ступеню ризику. Наприклад, БПС понад 25 кг або БПС, які керуються поза межею візуального спостереження можуть підпадати під особливу категорію. Відповідно, експлуатація таких БПС вимагає дозволу національного авіаційного органу. Сертифікована категорія охоплює ті БПС, які мають високий рівень ризику. До них будуть застосовуватись такі ж правила, як і до пілотованої авіації: отримання сертифікату придатності до польотів; та пілоти таких БПС повинні мати ліцензію (у випадку БПС, ліцензія оператора дистанційного керування).  Очевидно, що прийняття Законопроєкту (який наразі готується до другого читання) сприятиме впровадженню в Україні сучасних правил експлуатації БПС, які відповідають реаліям ринку. Зокрема, законодавчо закріплена класифікація типів БПС відповідно до ступеню ризику, яка наразі відсутня в українському законодавстві, допоможе операторам розуміти дозвільну процедуру та порядок експлуатації БПС, залежно від того, який БПС вони мають намір експлуатувати. Це є однією із значних прогалин законодавства, яка створює невизначеність та непередбачуваність правил гри для багатьох учасників ринку.

Автори: Максим Сисоєв, Партнер, Dentons, Віктор Марчан, Юрист, Dentons

Очікується, що до 2050 року польоти безпілотних повітряних суден (БПС) на густонаселених територіях країн Європейського союзу складатимуть приблизно 250 млн. годин, а через 10 років сегмент БПС становитиме 10 відсотків усього авіаційного ринку, об’єм якого  становить понад €15 мільярдів на рік.

Ця інформація наводиться у Висновку Комітету з питань інтеграції України з Європейським Союзом до Проєкту Закону про внесення змін до Повітряного кодексу України щодо удосконалення законодавчого врегулювання у сфері безпілотних повітряних суден цивільної авіації № 3716 від 22.06.2020 (Законопроєкт). Законопроєкт покликаний вдосконалити регулювання БПС та імплементувати європейський підхід в національне право.  

Дійсно, стрімкий темп росту кількості БПС в Україні викликає необхідність створення адекватних та зрозумілих правил їх експлуатації, згідно з найкращими світовими та європейськими практиками. Наразі, вітчизняний підхід до регулювання БПС є досить гнучким та невизначеним.

Відповідно, у експлуатантів БПС виникають питання стосовно регулювання польотів та правил експлуатації БПС. Ми дослідили цю ситуацію, щоб дати відповіді на деякі з цих питань.

Які дозволи необхідно мати для імпорту дронів в Україну?

Законодавство України не вимагає дозволів для ввезення БПС на територію держави.

При цьому, для використання в Україні, дрон та супутнє радіообладнання має бути внесено до Реєстру РЕЗ та ВП (Реєстр радіоелектронних засобів та випромінювальних пристроїв). Додатково ви повинні отримати декларацію про відповідність вимогам Технічного регламенту радіообладнання

Чи потрібно реєструвати БПС в Державному реєстрі цивільних повітряних суден?

Реєстрація не вимагається для БПС, які використовуються для розваг та спортивної діяльності та максимальна злітна вага яких не перевищує 20 кг. БПС, які не підпадають під ці критерії, повинні бути зареєстровані в Державному реєстрі цивільних повітряних суден.

Які сертифікати необхідно мати для експлуатації дронів?

Для БПС, які підлягають внесенню в Державний реєстр цивільних повітряних суден існує вимога отримання ряду сертифікатів, зокрема:

  • Сертифікат типу;
  • Сертифікат льотної придатності;
  • Сертифікат експлуатанта.

Відповідно, якщо БПС не підлягає реєстрації, отримання таких сертифікатів необов’язкове.

Чи потрібно оператору дрона мати спеціальну кваліфікацію?

Законодавство України передбачає певні вимоги до кваліфікації пілотів та операторів повітряних суден, проте такі вимоги не розповсюджуються на операторів БПС, які не зареєстровані в Державному реєстрі цивільних повітряних суден.

Чи потрібно оператору БПС отримувати дозвіл на виконання польотів на БПС?

Дозвіл на використання повітряного простору не вимагається для безпілотників масою менше 20 кг, за умови дотримання таких вимог:

1) польоти не перетинають державний кордон України;

2) польоти виконуються поза межами встановлених заборон та обмежень;

3) польоти виконуються не ближче п’яти  км від зовнішніх меж злітно-посадкових смуг аеродромів, або не ближче трьох км від зовнішніх меж злітно-посадкової смуги / вертодрому, крім випадків узгодження з експлуатантом аеродрому / вертодрому;

4) польоти виконуються не ближче 500 м від пілотованих повітряних суден;

5) польоти не виконуються над:

  • скупченням людей на відкритому просторі та над місцями щільної забудови;
  • об’єктами (зонами), відносно яких здійснюється охорона / державна охорона, крім випадків виконання польотів за дозволом повноважних органів;

6) польоти виконуються в межах прямої візуальної видимості;

7) максимальна висота польоту 50 або 120 м в залежності від зони польоту;

8) швидкість польоту складає не більше 160 км/год.

Очікувані зміни у законодавстві БПС

Законопроєкт передбачає внесення змін до чинного Повітряного кодексу України, за якими, зокрема:

  • Обов‘язковість отримання сертифікату експлуатанта БПС буде визначатись згідно з Авіаційними правилами України.
  • БПС, максимальна злітна вага яких не перевищує 20 кг, та які використовуються в освітньому процесі для здобуття позашкільної освіти, наукової та спортивної діяльності не підлягають реєстрації в Державному реєстрі цивільних повітряних суден. Натомість, такі БПС підлягатимуть обліку в уповноваженому органі з питань цивільної авіації.
  • Авіаційні правила України встановлюватимуть вимоги до компетентностей дистанційного пілота, його підготовки, перепідготовки, підтвердження/відновлення та підвищення кваліфікації.

На підставі цих змін, законодавці мають на меті імплементувати в Україні принципи щодо правил експлуатації БПС, які містяться в імплементаційному Регламенті (ЄС) 2019/947 від 24 травня 2019 (Регламент). Регламентом передбачений ризик-орієнтований підхід до класифікації видів БПС. У залежності від ступеню ризиків, згідно з цією класифікацією БПС розподіляються на три категорії,: відкрита, особлива та сертифікована.

БПС, які підпадають під відкриту категорію не потребують отримання дозволів, ліцензій або сертифікатів. При цьому, щодо таких БПС можуть встановлюватись окремі обмеження, зокрема стосовно максимальної висоти польотів.

Особлива категорія включає ті БПС, які перевищують межі відкритої категорії та відповідають середньому ступеню ризику. Наприклад, БПС понад 25 кг або БПС, які керуються поза межею візуального спостереження можуть підпадати під особливу категорію. Відповідно, експлуатація таких БПС вимагає дозволу національного авіаційного органу.

Сертифікована категорія охоплює ті БПС, які мають високий рівень ризику. До них будуть застосовуватись такі ж правила, як і до пілотованої авіації:

  • отримання сертифікату придатності до польотів; та
  • пілоти таких БПС повинні мати ліцензію (у випадку БПС, ліцензія оператора дистанційного керування). 

Очевидно, що прийняття Законопроєкту (який наразі готується до другого читання) сприятиме впровадженню в Україні сучасних правил експлуатації БПС, які відповідають реаліям ринку. Зокрема, законодавчо закріплена класифікація типів БПС відповідно до ступеню ризику, яка наразі відсутня в українському законодавстві, допоможе операторам розуміти дозвільну процедуру та порядок експлуатації БПС, залежно від того, який БПС вони мають намір експлуатувати. Це є однією із значних прогалин законодавства, яка створює невизначеність та непередбачуваність правил гри для багатьох учасників ринку.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: