Доступ до фінансів під час війни: що варто знати бізнесу
13/ 02/ 2024
8 лютого Європейська Бізнес Асоціація спільно з Незалежною Асоціацією Банків України провела спеціальний захід «Фінанси для бізнесу під час війни» за підтримки міжнародних донорів – ПроєктуUSAID «Інвестиції для стійкості бізнесу» (раніше Проєкт USAID «Реформування фінансового сектору») та проєкту IFC «Asset Based Finance», який реалізується у партнерстві з Державним секретаріатом з економічних справ Швейцарії (SECO), у фокусі якого були питання доступу бізнесу до інструментів фінансової підтримки.
Перша панель стосувалась регуляторного середовища та інструментів пом’якшення регіональних ризиків. Так, Дмитро Наталуха, голова Комітету ВРУ з питань економічного розвитку, акцентував увагу на зарегульованості багатьох процесів та процедур, над якими наразі ведеться робота. Зокрема, наразі розглядається рекомендований до прийняття принцип – пропонуємо 1 регуляцію, скасовуємо 2. Наразі в країні більше 1200 лише регуляторних актів, до прикладу, по напрямку довкілля більше 100. Завдяки USAID відбувся їх аналіз та виявлено, що 37 з них є неефективними, а 38 дублюють один одного. Пан Наталуха також поділився зрушенням у військовій сфері – вчора Президент підписав Закон, який спрощує списання зруйнованої техніки. Загалом, система перевантажена бюрократичними вимогами. Один з таких для бізнесу, наприклад, обмеження щодо працевлаштування іноземців. Наступний аспект порядку денного – цифровізація (зокрема, законопроєкт №5837, де передбачено напрямки, наприклад, де можна інспекторів замінити автоматичним процесом. І ще один напрям – уніфікація системи отримання дозволів – через їх отримання в 1 системі. Всі це, на думку пана Наталухи, допоможе заощаджувати бюджетні кошти, створити умови для бізнесу, мати адекватні рамки контролю (де буде фокус на реальних порушеннях, а не намагання тиску), тощо.
Данило Гетманцев, голова Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики,наголосив на інструментах підтримки бізнесу. Так, державна підтримка скорочується, але навіть в таких умовах більше 40 млрд було виділено в бюджеті на допомогу бізнесу (підтримка програм зі значними інвестиціями – 3 млрд, створення індустріальних парків – 1 млрд, гуманітарне розмінування – 3 млрд). Крім того, запущено програми страхування військово-політичних ризиків, і ми маємо чимало домовленостей з міжнародними партнерами (МІГА, ЄБРР, тощо). Проте, безумовно, ці програми потребують масштабування, аби говорити про системність, а не поодинокі випадки. Програма Доступні кредити 5-7-9% – більше 180 млрд кредитів вже видано. Але важливе розширення комерційного кредитування, тому окремо потрібна робота і з банками, адже суто програми Доступні кредити 5-7-9% вже не є достатньо. Він також подякував прозорому бізнесу за підтримку детінізації та тим підприємцям, які виходять з тіні, розуміючи важливість прозорої роботи.
Катерина Рожкова, перша заступниця Голови НБУ, акцентувала на макрофінансових аспектах та кредитуванні. Так, країна втримала макрофінансову стабільність, зростання ВВП є на рівні 6%. Це створило передумови для активізації кредитування. А за рахунок зниження облікової ставки відбулось і зниження для бізнесу ставок (за минулий рік – на 1,5%). Крім того, покращились кредитні метрики багатьох підприємств, обсяг депозитних сертифікатів наразі складає близько 800 млрд (це рекордні обсяги ліквідності). Тобто, є зниження ставок, підвищення платоспроможності бізнесу, зростання внутрішнього попиту, забезпечення можливостей для експорту. Водночас, за словами пані Рожкової, ми пройшли пік кредитних втрат через війну – він припав на 2022 рік. Наразі разом з банками Нацбанк напрацював механізми підтримки постраждалого бізнесу (різні механізми реструктуризації тощо). Безумовно, програма 5-7-9 була і є важлива, особливо в перший рік війни. Але відбулась адаптація, відбувається зниження відсотків ставок, покращення стану підприємств, тож і ця програма має бути перефокусована. Нацбанк її аналізує і буде готувати пропозиції, щоб в умовах дефіциту бюджету перенаправити програму туди, де дійсно найбільше потрібна підтримка (наприклад, на деокупованихтериторіях, щоб майже з нуля відновити бізнес, тощо).
Переглянути презентацію
Володимир Кузьо, заступник Міністра економіки України, поділився різними наявними практичними інструментами підтримки. Зокрема, страхуванням воєнних ризиків. Так, цей інструмент надає чимало структур. Зокрема, МІГА (створила трастовий фонд, профінансувала 4 проєкти, це не майнове страхування), DFC (теж не майнове страхування, реалізували 5 проєктів, частина – risk sharing), ЄБРР (це і майнове страхування в Україні; очікується також, що цього року буде запущено і механізм страхування товарів в дорозі в Україні). Водночас, існують Експортно-кредитна агенція України, міжнародні експортні кредитні агентства (тут завданням України на сьогодні є перекваліфікація ризику країни в 6 категорію, і у випадку joint ventures, щоб інші країни могли надати підтримку у вигляді страхування і для українського бізнесу). Також запрацював механізм перестрахування ризику заходу в акваторію Чорного моря (фонд складає – 50 млн дол, де 20 млн дол – державні кошти; в рамках цього інструменту відбувається страхування не тільки агро, але й інших експортних товарів; минулого тижня було випущено у страховку – це 0,75% від вартості судна і Loids of London розглядає ще 15 заявок).
Переглянути презентацію
Агіль Абдуллаєв, консультант IFC, поділився інформацію про проєкти організації та інструменти фінансування бізнесу. Детальну інформацію про ці інструменти можна переглянути в презентації за посиланням.
Переглянути презентацію
Віра Савченко, виконавча директорка BDO Україна, та Ольга Балицька, керівниця практики нерухомості та інфраструктури PwC в Україні, а також члени правління Комітету з відновлення України акцентували на важливості інструментів фінансової підтримки для бізнесу в рамках відбудови України, важливості наявності саме ефективних інструментів, яких поки є не так багато для українського бізнесу. Тож, сподіваємось, ситуація буде поступово змінюватись.
Переглянути презентацію
Руслан Співак, директор корпоративного бізнесу АТ «Райффайзен Банк», підтримав необхідність підтримки для бізнесу, зокрема особливо постраждалого. Окремий фокус, на його думку, має також бути зроблений на зелену економіку, підтримку експорту та внутрішнього товаровиробника, адже імпортозаміщення, в непростих умовах і з точки зору логістики, є важливим. Апетит до фінансування у ринку є, так до липня 2023 було зниження портфелю, але з липня попит зріс – і банки і далі готові над цим працювати.
Учасники другої панелі обговорили актуальні питання кредитування бізнесу під час війни.
Станіслав Тошков, представник делегації Європейського Союзу в Україні, підкреслив значну підтримку, яка надається розвитку приватного сектору в Україні протягом останніх років. Європейський Союз має намір збільшити масштаби цієї підтримки й надалі співпрацювати з урядом та фінансовим сектором для ефективного спрямування програм. Партнерство з Європейським інвестиційним банком (ЄІБ) та Міжнародною фінансовою корпорацією (МФК) також сприяє поширенню фінансових інструментів та програм зниження ризиків для підтримки малого бізнесу в Україні. Тошков згадав конкретні ініціативи, такі як Гарантійний фонд EU4Business, Програму гарантування малих кредитів з МФК та Програму ЄБРР з підвищення конкурентоспроможності МСБ, що фокусується на зелених інвестиціях. Дивлячись у майбутнє, пан Тошков висловив готовність до спільної роботи з метою максимізації впливу підтримки ЄС в країні та підкреслив прагнення ЄС прислухатися до потреб фінансового сектору та узгоджувати підтримку з державними пріоритетами.
Виступ Володимира Кузьо, заступника Міністра економіки України, в першу чергу стосувався поточного стану ринку кредитування в Україні, й зосереджувався як на корпоративному, так і на індивідуальному секторах. Спікер зазначив, що обсяг кредитування юридичних осіб зменшився, однак збільшилося кредитування фізичних осіб. Зокрема, через програму Доступні кредити 5-7-9%, яку Уряд розробив для сприяння зростанню кредитування малого бізнесу. Програма продовжує розвиватися і модифікуватися, зокрема, зосереджуючись на інвестиційних потребах, а не на фінансуванні оборотного капіталу. Іншими стимулами, передбаченими в бюджеті, є підтримка індустріальних парків та гранти для підприємців у різних секторах. Пан Кузьо також окреслив програми, спрямовані на розвиток житлового будівництва, закупівлю сільськогосподарської техніки та гуманітарне розмінування. Крім того, Уряд, у співпраці з міжнародними фінансовими організаціями, бере участь у формуванні програм, інструментів фінансування й розподілу коштів на проєкти в Україні, для задоволення потреб ринку та полегшення кредитування.
Переглянути презентацію
Андрій Гапон, виконавчий директор Фонду розвитку підприємництва, також поділився інсайтами щодо еволюції програми «Доступні кредити 5-7-9%». Так, програма тепер охоплює нові сектори, такі як переробка відходів та енергетичні послуги. Він звернув увагу на мінливі потреби бізнесу в кредитних коштах у рамках програми та підкреслив бачення Міністерства економіки щодо посилення інвестиційного компоненту програми й екологічних та соціальних стандартів, яких вимагають іноземні інвестори. Тепер банкам необхідно адаптувати свою кредитну політику відповідно до цих стандартів. Також була запроваджена нова програма Доступний факторинг, яка має на меті надати компаніям додаткові фінансові ресурси. Пан Гапон зазначив, що чітка комунікація та координація між державними установами, банками та зацікавленими сторонами забезпечить безперебійну роботу програм кредитування та підтримки українського бізнесу.
Переглянути презентацію
Юрій Каціон, заступник голови правління АТ «Ощадбанк» також підтвердив важливість фінансування проєктів альтернативної енергетики в контексті глобальної зміни. Також зростає значення ESG-стандартів при оцінці інвестиційних проєктів як для великого, так і для середнього бізнесу. На 2015-2020 роки припадає бум фінансування Ощадбанком проєктів альтернативної енергетики, який був спричинений державною підтримкою та зеленими тарифами. Однак пан Каціон зазначив, що через війну та зміну ринкової динаміки мотивація цих проєктів змістилася в бік енергетичної безпеки та власного споживання. Заступник голови правління підкреслив важливість ринкових інструментів для балансування попиту та пропозиції та визнав, що програми, які сприяють стабільності в умовах невизначеності, є необхідними.
Олена Гіль, фахівчиня з банківської діяльності та портфельних гарантій Проєкту USAID «Інвестиції для стійкості бізнесу», презентувала грантові програми Проєкту з фінансовими посередниками, програми для розвитку ринку факторингу та лізингу, а також нещодавно запущену ініціативу спільного інвестування для середніх і великих підприємств, спрямовану на збільшення продажів, експорту та робочих місць. Завдяки програмі спільного інвестування Проєкт прагне допомогти бізнесу збільшити к-сть робочих місць до 20 тис за 3 роки, а обсяги продажів (у т.ч. експорт) цих підприємств - щонайменше на 250 млн дол. Водночас, очікуємо, що наші діючі грантові програми дозволять забезпечити понад 440 мікро-, малих та середніх підприємств доступним фінансуванням, що включає кредитні лінії на поповнення обігового капіталу, лізингове та факторингове фінансування. Олена також наголосила на важливості підвищення обізнаності бізнесу про можливості фінансування та доступні фінансові продукти. Програми міжнародної підтримки узагальнено нашим Проєктом, перелік налічує не менше 14 міжнародних інституцій, які реалізують 39 програм підтримки ММСБ. Завдяки нашій співпраці з Агріаналітикою ця інформація доступна всім зараз у вигляді зручного пошукового інструменту https://agrianalytica.com/uk/matrix/banks-and-finance
Переглянути презентацію
Руслан Гашев, голова правління ПрАТ «Експортно-кредитне агентство», розглянув ключові фактори, що впливають на прийняття рішень при страхуванні військових ризиків. Він виділив три основні фактори: наявність зовнішньоекономічного договору, фінансовий стан страхувальника та оцінка ризиків відповідної країни. У звязку з тим, що Україна класифікується як країна з підвищеним ризиком, були запроваджені додаткові заходи для оцінки фінансової стабільності українських субєктів та іноземних покупців. Щодо структури капіталу, пан Гашев запропонував потенційні рішення, такі як заміна ПДВ іншими інструментами або монетизація ПДВ через Національний банк. Він також запропонував розширити капітал за рахунок партнерства з інвесторами та гарантійних зобовязань, підкреслюючи важливість приведення законодавства у відповідність до міжнародної практики.
Бетюль Куртулус, регіональна директорка FCI у Центральній, Східній та Південно-Східній Європі, розповіла про роль FCI у підтримці розвитку факторингової галузі в усьому світі, в тому числі в Україні. FCI фокусується на факторингу, дисконтуванні рахунків-фактур та інших рішеннях для фінансування ланцюгів поставок, тісно співпрацюючи з політиками, зацікавленими сторонами та інвестиційними банками з метою просування факторингу. Пані Куртулус розповіла про основні напрямки діяльності FCI, серед яких правова інфраструктура, освіта, просування, комплаєнс та мережева співпраця, що сприяють розвитку факторингу в усьому світі. Вона підкреслила важливість правової бази, надійного права власності на дебіторську заборгованість та надійних фінансових установ для сприяння факторинговим операціям. З точки зору державного регулювання, кваліфікаційні вимоги до факторів, реєстрація, ліцензування та державні реєстри є важливими для забезпечення сприятливого середовища для факторингових операцій. На завершення вона підтвердила готовність FCI підтримувати українську фінансову екосистему та пропонувати допомогу в разі потреби.
Переглянути презентацію
В рамках третьої панелі учасники обговорили актуальний стан, можливості та перспективи ринку факторингу в Україні.
Сергій Савчук, директор Департаменту методології регулювання діяльності небанківських фінансових установ Національного банку України, підкреслив важливість та необхідність Закону України про факторинг та поінформував про процес роботи над ним. Наразі державні органи завершили перший етап реформи державного регулювання фінансового ринку, далі буде вестись робота над секторальними законами. Зокрема, Нацбанк разом з партнерами, міжнародними експертами та донорами наразі працюють і над Законом про факторинг. У Національному банку ставлять собі амбітну ціль – завершити розробку та подати відповідний законопроєкт до Верховної Ради до кінця першого півріччя поточного року.
Павло Матіяш, генеральний директор ФК «Актівітіс», підтвердив, що небанківські установи також працюють з факторингом. Так, наразі у ФК Актівітіс прийняття рішення займає 4 години, отримання грошей – до 48 годин, угода та фінансування відбуваються онлайн. Більшість рішень беззаставні до 5 млн грн, основними клієнтами є МСБ. У останньому кварталі минулого року компанія отримала 185 заявок, позитивні рішення були прийняті по 60% з них, і половина від них скористалась факторингом, тобто лизько 60 клієнтів, середній чек склав 800 тис. грн.
Надалі компанія планує розробку нових цифрових рішень для операцій з залученням факторингу –прийняття рішення 15-30 хвилин, отримання коштів день у день. За словами пана Матіяша, є бажання та необхідність зробити факторинг у державних закупівлях. Це важливий напрямок, що дозволить МСБ з обмеженим капіталом долучатись до виконання контрактів в державних закупівлях.
Переглянути презентацію
Ліна Заіка, начальниця Відділу факторингового фінансування АТ «ОТП Банк», розповіла, що у банку відчувають попит на факторинг, зокрема через необхідність поповнення обігових коштів. Факторинг застосовують також і для імпортних операцій – для зниження валютних ризиків. Завдяки ставкам, які зараз пропонує ринок, попит зростає, тож є сподівання збільшити обсяги цього продукту до європейських рівнів.
ОТП має декілька пропозицій факторингових рішень, зокрема для МСБ. Одне з рішень, розроблене спільно з USAID для бізнесу з обсягами продажів до 50 млн євро, ставка по факторингу 7% річних Ліміти – 20 млн грн на 3 року, беззаставні, авансування до 90% і відтермінування до 270 календарних днів. ОТП також долучився до програми Доступний факторинг 5-7-9 за підтримки Фонду розвитку підприємництва. В рамках цієї програми, вартість факторингу для українського виробника складає 13% річних, ліміт – 150 млн грн та три роки, строк – 360 днів.
Сергій Ануфрієнко, директор з корпоративного та торгового фінансування АТ «ПУМБ», також підтвердив попит на цей інструмент з боку МСБ. Пропозиція банку сьогодні залежить від готовності дебіторів робити факторинг з такими клієнтами. Існує проблема з забороною відступлення, відтермінуванням, але і з бажанням великих компаній працювати в цьому продукті. До того ж, на ринку факторингу не вистачає великого дебітора – держави. Жодна державна корпорація не має такого продукту в своєму портфелі. Якщо держава долучиться, це буде дуже потужний поштовх.
Теймур Гейбатов, керівник проекту фінансування на основі активів IFC Міжнародної фінансової корпорації (IFC), зазначив, що головною метою проєкту є покращення доступу до фінансування для МСП. Проєкт фокусується на вдосконаленні регуляторного середовища та законодавства, необхідності розвитку фінансової інфраструктури та популяризації в державному та приватному секторах. Проєкт IFC спрямований на створення двох інфраструктурних рішень: платформи фінансування на основі активів і системи електронного запису інвойсів, у рамках яких факторинг та інші фінансові продукти ланцюга поставок будуть розвиватися надалі.
Переглянути презентацію
Сергій Бут, голова Правління АТ «Прозорро.Продажі», повідомив, що на базі Прозорро.Продажі запущено або трансформовано цілу низку ринків – нерухомість, фінанси, ресурси, оренда вагонів, ринок землі. Також Прозорро.Продажі співпрацюють з партнерами для запуску факторингової платформи на базі державних закупівель – обсяг ринку оцінюється в 400 млрд гривень на рік. Це допоможе розбудувати ринок факторингу та може до 2,5 разів збільшити конкурентність на закупівлях. Це також створює нові можливості для малого та середнього бізнесу, наявність факторингових інструментів може збільшити базу постачальників в держзакупівлях на 20 тис. підприємств. Далі – розширення практики на комерційний ринок.
Переглянути презентацію
Вдячні спікерам, учасникам та партнерам та змістовні дискусії та обмін інформацією та – окремо – за вклад у стійкість та розвиток фінансового ринку і сприяння доступу бізнесу до фінансів навіть у складні часи!
01/
Фото:
8 лютого Європейська Бізнес Асоціація спільно з Незалежною Асоціацією Банків України провела спеціальний захід «Фінанси для бізнесу під час війни» за підтримки міжнародних донорів – ПроєктуUSAID «Інвестиції для стійкості бізнесу» (раніше Проєкт USAID «Реформування фінансового сектору») та проєкту IFC «AssetBasedFinance», який реалізується у партнерстві з Державним секретаріатом з економічних справ Швейцарії (SECO), у фокусі якого були питання доступу бізнесу до інструментів фінансової підтримки.
Перша панель стосувалась регуляторного середовища та інструментів пом’якшення регіональних ризиків. Так, Дмитро Наталуха, голова Комітету ВРУ з питань економічного розвитку, акцентував увагу на зарегульованості багатьох процесів та процедур, над якими наразі ведеться робота. Зокрема, наразі розглядається рекомендований до прийняття принцип – пропонуємо 1 регуляцію, скасовуємо 2. Наразі в країні більше 1200 лише регуляторних актів, до прикладу, по напрямку довкілля більше 100. Завдяки USAID відбувся їх аналіз та виявлено, що 37 з них є неефективними, а 38 дублюють один одного. Пан Наталуха також поділився зрушенням у військовій сфері – вчора Президент підписав Закон, який спрощує списання зруйнованої техніки. Загалом, система перевантажена бюрократичними вимогами. Один з таких для бізнесу, наприклад, обмеження щодо працевлаштування іноземців. Наступний аспект порядку денного – цифровізація (зокрема, законопроєкт №5837, де передбачено напрямки, наприклад, де можна інспекторів замінити автоматичним процесом. І ще один напрям – уніфікація системи отримання дозволів – через їх отримання в 1 системі. Всі це, на думку пана Наталухи, допоможе заощаджувати бюджетні кошти, створити умови для бізнесу, мати адекватні рамки контролю (де буде фокус на реальних порушеннях, а не намагання тиску), тощо.
Данило Гетманцев, голова Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики,наголосив на інструментах підтримки бізнесу. Так, державна підтримка скорочується, але навіть в таких умовах більше 40 млрд було виділено в бюджеті на допомогу бізнесу (підтримка програм зі значними інвестиціями – 3 млрд, створення індустріальних парків – 1 млрд, гуманітарне розмінування – 3 млрд). Крім того, запущено програми страхування військово-політичних ризиків, і ми маємо чимало домовленостей з міжнародними партнерами (МІГА, ЄБРР, тощо). Проте, безумовно, ці програми потребують масштабування, аби говорити про системність, а не поодинокі випадки. Програма “Доступні кредити 5-7-9%” – більше 180 млрд кредитів вже видано. Але важливе розширення комерційного кредитування, тому окремо потрібна робота і з банками, адже суто програми “Доступні кредити 5-7-9%” вже не є достатньо. Він також подякував прозорому бізнесу за підтримку детінізації та тим підприємцям, які виходять з тіні, розуміючи важливість прозорої роботи.
Катерина Рожкова, перша заступниця Голови НБУ, акцентувала на макрофінансових аспектах та кредитуванні. Так, країна втримала макрофінансову стабільність, зростання ВВП є на рівні 6%. Це створило передумови для активізації кредитування. А за рахунок зниження облікової ставки відбулось і зниження для бізнесу ставок (за минулий рік – на 1,5%). Крім того, покращились кредитні метрики багатьох підприємств, обсяг депозитних сертифікатів наразі складає близько 800 млрд (це рекордні обсяги ліквідності). Тобто, є зниження ставок, підвищення платоспроможності бізнесу, зростання внутрішнього попиту, забезпечення можливостей для експорту. Водночас, за словами пані Рожкової, ми пройшли пік кредитних втрат через війну – він припав на 2022 рік. Наразі разом з банками Нацбанк напрацював механізми підтримки постраждалого бізнесу (різні механізми реструктуризації тощо). Безумовно, програма 5-7-9 була і є важлива, особливо в перший рік війни. Але відбулась адаптація, відбувається зниження відсотків ставок, покращення стану підприємств, тож і ця програма має бути перефокусована. Нацбанк її аналізує і буде готувати пропозиції, щоб в умовах дефіциту бюджету перенаправити програму туди, де дійсно найбільше потрібна підтримка (наприклад, на деокупованихтериторіях, щоб майже з нуля відновити бізнес, тощо).
Володимир Кузьо, заступник Міністра економіки України, поділився різними наявними практичними інструментами підтримки. Зокрема, страхуванням воєнних ризиків. Так, цей інструмент надає чимало структур. Зокрема, МІГА (створила трастовий фонд, профінансувала 4 проєкти, це не майнове страхування), DFC (теж не майнове страхування, реалізували 5 проєктів, частина – risk sharing), ЄБРР (це і майнове страхування в Україні; очікується також, що цього року буде запущено і механізм страхування товарів в дорозі в Україні). Водночас, існують Експортно-кредитна агенція України, міжнародні експортні кредитні агентства (тут завданням України на сьогодні є перекваліфікація ризику країни в 6 категорію, і у випадку joint ventures, щоб інші країни могли надати підтримку у вигляді страхування і для українського бізнесу). Також запрацював механізм перестрахування ризику заходу в акваторію Чорного моря (фонд складає – 50 млн дол, де 20 млн дол – державні кошти; в рамках цього інструменту відбувається страхування не тільки агро, але й інших експортних товарів; минулого тижня було випущено у страховку – це 0,75% від вартості судна і Loids of London розглядає ще 15 заявок).
Агіль Абдуллаєв, консультант IFC, поділився інформацію про проєкти організації та інструменти фінансування бізнесу. Детальну інформацію про ці інструменти можна переглянути в презентації за посиланням.
Віра Савченко, виконавча директорка BDO Україна, та Ольга Балицька, керівниця практики нерухомості та інфраструктури PwC в Україні, а також члени правління Комітету з відновлення України акцентували на важливості інструментів фінансової підтримки для бізнесу в рамках відбудови України, важливості наявності саме ефективних інструментів, яких поки є не так багато для українського бізнесу. Тож, сподіваємось, ситуація буде поступово змінюватись.
Руслан Співак, директор корпоративного бізнесу АТ «Райффайзен Банк», підтримав необхідність підтримки для бізнесу, зокрема особливо постраждалого. Окремий фокус, на його думку, має також бути зроблений на зелену економіку, підтримку експорту та внутрішнього товаровиробника, адже імпортозаміщення, в непростих умовах і з точки зору логістики, є важливим. Апетит до фінансування у ринку є, так до липня 2023 було зниження портфелю, але з липня попит зріс – і банки і далі готові над цим працювати.
Учасники другої панелі обговорили актуальні питання кредитування бізнесу під час війни.
Станіслав Тошков, представник делегації Європейського Союзу в Україні, підкреслив значну підтримку, яка надається розвитку приватного сектору в Україні протягом останніх років. Європейський Союз має намір збільшити масштаби цієї підтримки й надалі співпрацювати з урядом та фінансовим сектором для ефективного спрямування програм. Партнерство з Європейським інвестиційним банком (ЄІБ) та Міжнародною фінансовою корпорацією (МФК) також сприяє поширенню фінансових інструментів та програм зниження ризиків для підтримки малого бізнесу в Україні. Тошков згадав конкретні ініціативи, такі як Гарантійний фонд “EU4Business”, Програму гарантування малих кредитів з МФК та Програму ЄБРР з підвищення конкурентоспроможності МСБ, що фокусується на “зелених” інвестиціях. Дивлячись у майбутнє, пан Тошков висловив готовність до спільної роботи з метою максимізації впливу підтримки ЄС в країні та підкреслив прагнення ЄС прислухатися до потреб фінансового сектору та узгоджувати підтримку з державними пріоритетами.
Виступ Володимира Кузьо, заступника Міністра економіки України, в першу чергу стосувався поточного стану ринку кредитування в Україні, й зосереджувався як на корпоративному, так і на індивідуальному секторах. Спікер зазначив, що обсяг кредитування юридичних осіб зменшився, однак збільшилося кредитування фізичних осіб. Зокрема, через програму “Доступні кредити 5-7-9%”, яку Уряд розробив для сприяння зростанню кредитування малого бізнесу. Програма продовжує розвиватися і модифікуватися, зокрема, зосереджуючись на інвестиційних потребах, а не на фінансуванні оборотного капіталу. Іншими стимулами, передбаченими в бюджеті, є підтримка індустріальних парків та гранти для підприємців у різних секторах. Пан Кузьо також окреслив програми, спрямовані на розвиток житлового будівництва, закупівлю сільськогосподарської техніки та гуманітарне розмінування. Крім того, Уряд, у співпраці з міжнародними фінансовими організаціями, бере участь у формуванні програм, інструментів фінансування й розподілу коштів на проєкти в Україні, для задоволення потреб ринку та полегшення кредитування.
Андрій Гапон, виконавчий директор Фонду розвитку підприємництва, такожподіливсяінсайтами щодо еволюції програми «Доступні кредити 5-7-9%». Так, програма тепер охоплює нові сектори, такі як переробка відходів та енергетичні послуги. Він звернув увагу на мінливі потреби бізнесу в кредитних коштах у рамках програми та підкреслив бачення Міністерства економіки щодо посилення інвестиційного компоненту програми й екологічних та соціальних стандартів, яких вимагають іноземні інвестори. Тепер банкам необхідно адаптувати свою кредитну політику відповідно до цих стандартів. Також була запроваджена нова програма “Доступний факторинг”, яка має на меті надати компаніям додаткові фінансові ресурси. Пан Гапон зазначив, що чітка комунікація та координація між державними установами, банками та зацікавленими сторонами забезпечить безперебійну роботу програм кредитування та підтримки українського бізнесу.
Юрій Каціон, заступник голови правління АТ «Ощадбанк» також підтвердив важливість фінансування проєктів альтернативної енергетики в контексті глобальної зміни. Також зростає значення ESG-стандартів при оцінці інвестиційних проєктів як для великого, так і для середнього бізнесу. На 2015-2020 роки припадає бум фінансування Ощадбанком проєктів альтернативної енергетики, який був спричинений державною підтримкою та “зеленими” тарифами. Однак пан Каціон зазначив, що через війну та зміну ринкової динаміки мотивація цих проєктів змістилася в бік енергетичної безпеки та власного споживання. Заступник голови правлінняпідкреслив важливість ринкових інструментів для балансування попиту та пропозиції та визнав, що програми, які сприяють стабільності в умовах невизначеності, є необхідними.
Олена Гіль, фахівчиня з банківської діяльності та портфельних гарантій Проєкту USAID «Інвестиції для стійкості бізнесу», презентувала грантові програми Проєкту з фінансовими посередниками, програми для розвитку ринку факторингу та лізингу, а також нещодавно запущену ініціативу спільного інвестування для середніх і великих підприємств, спрямовану на збільшення продажів, експорту та робочих місць. Завдяки програмі спільного інвестування Проєкт прагне допомогти бізнесу збільшити к-сть робочих місць до 20 тис за 3 роки, а обсяги продажів (у т.ч. експорт) цих підприємств – щонайменше на 250 млн дол. Водночас, очікуємо, що наші діючі грантові програми дозволять забезпечити понад 440 мікро-, малих та середніх підприємств доступним фінансуванням, що включає кредитні лінії на поповнення обігового капіталу, лізингове та факторингове фінансування. Олена також наголосила на важливості підвищення обізнаності бізнесу про можливості фінансування та доступні фінансові продукти. Програми міжнародної підтримки узагальнено нашим Проєктом, перелік налічує не менше 14 міжнародних інституцій, які реалізують 39 програм підтримки ММСБ. Завдяки нашій співпраці з Агріаналітикою ця інформація доступна всім зараз у вигляді зручного пошукового інструменту https://agrianalytica.com/uk/matrix/banks-and-finance
Руслан Гашев, голова правління ПрАТ «Експортно-кредитне агентство», розглянув ключові фактори, що впливають на прийняття рішень при страхуванні військових ризиків. Він виділив три основні фактори: наявність зовнішньоекономічного договору, фінансовий стан страхувальника та оцінка ризиків відповідної країни. У зв’язку з тим, що Україна класифікується як країна з підвищеним ризиком, були запроваджені додаткові заходи для оцінки фінансової стабільності українських суб’єктів та іноземних покупців. Щодо структури капіталу, пан Гашев запропонував потенційні рішення, такі як заміна ПДВ іншими інструментами або монетизація ПДВ через Національний банк. Він також запропонував розширити капітал за рахунок партнерства з інвесторами та гарантійних зобов’язань, підкреслюючи важливість приведення законодавства у відповідність до міжнародної практики.
Бетюль Куртулус, регіональна директорка FCI у Центральній, Східній та Південно-Східній Європі, розповіла про роль FCI у підтримці розвитку факторингової галузі в усьому світі, в тому числі в Україні. FCI фокусується на факторингу, дисконтуванні рахунків-фактур та інших рішеннях для фінансування ланцюгів поставок, тісно співпрацюючи з політиками, зацікавленими сторонами та інвестиційними банками з метою просування факторингу. Пані Куртулус розповіла про основні напрямки діяльності FCI, серед яких правова інфраструктура, освіта, просування, комплаєнс та мережева співпраця, що сприяють розвитку факторингу в усьому світі. Вона підкреслила важливість правової бази, надійного права власності на дебіторську заборгованість та надійних фінансових установ для сприяння факторинговим операціям. З точки зору державного регулювання, кваліфікаційні вимоги до факторів, реєстрація, ліцензування та державні реєстри є важливими для забезпечення сприятливого середовища для факторингових операцій. На завершення вона підтвердила готовність FCI підтримувати українську фінансову екосистему та пропонувати допомогу в разі потреби.
В рамках третьої панелі учасники обговорили актуальний стан, можливості та перспективи ринку факторингу в Україні.
Сергій Савчук, директор Департаменту методології регулювання діяльності небанківських фінансових установ Національного банку України, підкреслив важливість та необхідність Закону України про факторинг та поінформував про процес роботи над ним. Наразі державні органи завершили перший етап реформи державного регулювання фінансового ринку, далі буде вестись робота над секторальними законами. Зокрема, Нацбанк разом з партнерами, міжнародними експертами та донорами наразі працюють і над Законом про факторинг. У Національному банку ставлять собі амбітну ціль – завершити розробку та подати відповідний законопроєкт до Верховної Ради до кінця першого півріччя поточного року.
Павло Матіяш, генеральний директор ФК «Актівітіс», підтвердив, що небанківські установи також працюють з факторингом. Так, наразі у ФК Актівітіс прийняття рішення займає 4 години, отримання грошей – до 48 годин, угода та фінансування відбуваються онлайн. Більшість рішень беззаставні до 5 млн грн, основними клієнтами є МСБ. У останньому кварталі минулого року компанія отримала 185 заявок, позитивні рішення були прийняті по 60% з них, і половина від них скористалась факторингом, тобто лизько 60 клієнтів, середній чек склав 800 тис. грн.
Надалі компанія планує розробку нових цифрових рішень для операцій з залученням факторингу –прийняття рішення 15-30 хвилин, отримання коштів день у день. За словами пана Матіяша, є бажання та необхідність зробити факторинг у державних закупівлях. Це важливий напрямок, що дозволить МСБ з обмеженим капіталом долучатись до виконання контрактів в державних закупівлях.
Ліна Заіка, начальниця Відділу факторингового фінансування АТ «ОТП Банк», розповіла, що у банку відчувають попит на факторинг, зокрема через необхідність поповнення обігових коштів. Факторинг застосовують також і для імпортних операцій – для зниження валютних ризиків. Завдяки ставкам, які зараз пропонує ринок, попит зростає, тож є сподівання збільшити обсяги цього продукту до європейських рівнів.
ОТП має декілька пропозицій факторингових рішень, зокрема для МСБ. Одне з рішень, розроблене спільно з USAID для бізнесу з обсягами продажів до 50 млн євро, ставка по факторингу 7% річних Ліміти – 20 млн грн на 3 року, беззаставні, авансування до 90% і відтермінування до 270 календарних днів. ОТП також долучився до програми Доступний факторинг 5-7-9 за підтримки Фонду розвитку підприємництва. В рамках цієї програми, вартість факторингу для українського виробника складає 13% річних, ліміт – 150 млн грн та три роки, строк – 360 днів.
Сергій Ануфрієнко, директор з корпоративного та торгового фінансування АТ «ПУМБ», також підтвердив попит на цей інструмент з боку МСБ. Пропозиція банку сьогодні залежить від готовності дебіторів робити факторинг з такими клієнтами. Існує проблема з забороною відступлення, відтермінуванням, але і з бажанням великих компаній працювати в цьому продукті. До того ж, на ринку факторингу не вистачає великого дебітора – держави. Жодна державна корпорація не має такого продукту в своєму портфелі. Якщо держава долучиться, це буде дуже потужний поштовх.
Теймур Гейбатов, керівник проекту фінансування на основі активів IFC Міжнародної фінансової корпорації (IFC), зазначив, що головною метою проєкту є покращення доступу до фінансування для МСП. Проєкт фокусується на вдосконаленні регуляторного середовища та законодавства, необхідності розвитку фінансової інфраструктури та популяризації в державному та приватному секторах. Проєкт IFC спрямований на створення двох інфраструктурних рішень: платформи фінансування на основі активів і системи електронного запису інвойсів, у рамках яких факторинг та інші фінансові продукти ланцюга поставок будуть розвиватися надалі.
Сергій Бут, голова Правління АТ «Прозорро.Продажі», повідомив, що на базі Прозорро.Продажі запущено або трансформовано цілу низку ринків – нерухомість, фінанси, ресурси, оренда вагонів, ринок землі. Також Прозорро.Продажі співпрацюють з партнерами для запуску факторингової платформи на базі державних закупівель – обсяг ринку оцінюється в 400 млрд гривень на рік. Це допоможе розбудувати ринок факторингу та може до 2,5 разів збільшити конкурентність на закупівлях. Це також створює нові можливості для малого та середнього бізнесу, наявність факторингових інструментів може збільшити базу постачальників в держзакупівлях на 20 тис. підприємств. Далі – розширення практики на комерційний ринок.
Вдячні спікерам, учасникам та партнерам та змістовні дискусії та обмін інформацією та – окремо – за вклад у стійкість та розвиток фінансового ринку і сприяння доступу бізнесу до фінансів навіть у складні часи!
Будь ласка, заповніть додаткові поля, щоб ми могли надати вам найкращий сервіс.
Коли ви створюєте особистий кабінет, ми обробляємо ваші персональні дані згідно з Політикою конфіденційності Асоціації, положення якої викладені нижче. Тому вам необхідно надати згоду на обробку персональних даних та підтвердження, що ви ознайомилися з нашою Політикою конфіденційності.
Політика конфіденційності Європейської Бізнес Асоціації (EBA Privacy Policy)
Європейська Бізнес Асоціація («Асоціація») поважає конфіденційність ваших даних. Ця Політика конфіденційності («Політика») охоплює питання збору, використання, розголошення, передачі та зберігання вашої особистої інформації.
Будь ласка, переконайтесь, що ви ознайомились із нашими правилами конфіденційності та зв'яжіться з нами, якщо у вас виникли запитання з цього приводу.
1) Визначення
Для того, щоб ви розуміли як оброблятимуться ваші дані, спочатку ми пояснимо терміни, що використовуються у цій Політиці:
Персональні дані – будь-які відомості про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована (зокрема, відомості про вас);
Суб’єкт персональних даних – ідентифікована чи така, що може бути ідентифікована фізична особа (зокрема, ви), персональні дані якої обробляються володільцем персональних даних, який є відповідальним за обробку таких даних;
Обробка персональних даних – будь-яка дія або сукупність дій, котрі вчиняються по відношенню до персональних даних або сукупності персональних даних, такі як збирання, реєстрація, накопичення, структурування, зберігання, адаптування, зміна, поновлення, знеособлення, використання і поширення шляхом передачі, розповсюдження чи іншим способом, що робить такі дані доступними, комбінування, обмеження чи знищення персональних даних, у тому числі з використанням інформаційних (автоматизованих) систем;
Обмеження щодо обробки персональних даних – позначення персональних даних, що зберігаються, з метою обмеження їхньої обробки в майбутньому;
Володілець персональних даних – фізична або юридична особа, яка самостійно або спільно з іншими особами визначає мету обробки персональних даних, встановлює склад цих даних та процедури їх обробки (зокрема, Асоціація);
Розпорядник персональних даних – фізична чи юридична особа, якій володільцем персональних даних надано право обробляти ці дані від імені володільця;
Третя особа – будь-яка фізична або юридична особа, за винятком суб’єкта персональних даних, володільця чи розпорядника персональних даних, якій володільцем чи розпорядником персональних даних здійснюється передача персональних даних та яка уповноважена здійснювати їх обробку;
Згода суб’єкта персональних даних – добровільне волевиявлення фізичної особи щодо надання дозволу на обробку її персональних даних відповідно до сформульованої мети їх обробки, висловлене у формі, що дає змогу зробити висновок про надання згоди;
IP-адреса – унікальний ідентифікатор, який використовується певними електронними пристроями для ідентифікації та обміну даними один з одним в мережі Інтернет.
2) Які дані ми збираємо?
Коли ви зв'язуєтесь з нами, використовуючи будь-які засоби комунікації, у тому числі, але не виключно: електронна пошта, факс, телефон, соціальні мережі, за допомогою онлайн-форми, надсилаєте нам різні файли, резюме, використовуєте персональний електронний кабінет на веб-сайті Асоціації або укладаєте угоди з нами, відвідуєте заходи, які ми організовуємо або до організації яких долучаємось, ми можемо збирати ваші персональні дані, у тому числі:
контактні дані (ім'я, прізвище, дата народження, посада, компанія, номер телефону, факс, адреса електронної пошти, посилання на особисті сторінки в соціальних мережах тощо);
паспортні дані;
фотографії, матеріали відео записів тощо.
Ми також можемо збирати дані, які містять інформацію про доменне ім'я або IP-адресу, дату та тривалість перебування Інтернет-користувача на сайті Асоціації. Такі дані збираються автоматично, коли Інтернет-користувач відвідує сайт Асоціації. У поєднанні з іншими даними ця інформація допомагає нам дізнатися, який контент є найбільш привабливими для наших відвідувачів. Крім того, такі дані допомагають нам виявити дестабілізацію роботи обладнання.
Асоціація може отримувати персональні дані також і від третіх осіб (наприклад, партнерів), які є володільцями відповідних персональних даних. При цьому відповідні особи мають забезпечити законність такої передачі та у разі необхідності отримати від суб’єктів персональних даних добровільну інформовану згоду на передачу. В деяких випадках Асоціація може виступати розпорядником персональних даних (data processor) та обробляти отримані дані згідно з наданими інструкціями та виключно в тих цілях, для яких вони були передані Асоціації. Зі свого боку, якщо таке зобов’язання буде застосовним, Асоціація повідомить суб’єктів персональних даних про отримання їхніх даних протягом розумного строку.
3) Політика використання файлів cookies
Веб-сайт Асоціації використовує файли cookie, що являють собою невеликі текстові файли, які розміщені на вашому пристрої для зберігання даних і котрі може читати веб-сервер в домені, що розмістив їх. Ми використовуємо файли cookie для забезпечення можливості вашої авторизації на веб-сайті Асоціації, аналізу роботи веб-сайту, відстеження діяльності користувачів на веб-сайті, збору даних трафіку та для досягнення інших законних цілей.
Більшість веб-браузерів автоматично використовують файли cookie, надаючи при цьому користувачам можливість керувати цим процесом шляхом їх блокування або видалення. Інструкції з блокування або видалення файлів cookie можна знайти в налаштуваннях конфіденційності або довідковій документації кожного веб-браузера.
4) Як ми використовуємо ваші дані?
Цілі обробки ваших персональних даних Асоціацією залежать від характеру наших із вами відносин:
Якщо ви співробітник компанії-члена Асоціації, наша загальна мета збору та обробки ваших даних полягає в тому, щоб надати вам можливість отримати доступ до переваг, які пов’язані з членством вашого роботодавця в Асоціації. Таким чином, обробка ваших персональних даних здійснюється для таких цілей:
направлення вам повідомлень, які містять інформацію про новини, заходи, події, які, на нашу думку, можуть бути цікавими для вас
підготовка списків, а також зустрічей робочих органів Асоціації
надання відповідей на ваші запити, питання та реагування на ваші потреби
проведення опитувань та досліджень, а також направлення їх результатів вам
адміністрування членства та збір внесків до Асоціації
зберігання, оновлення та аналіз даних у корпоративному програмному забезпеченні
використання вами веб-сайту Асоціації та його функціоналу
адміністрування вашого облікового запису, веб-сайтів Асоціації, у тому числі покращення роботи Інтернет-сервісів Асоціації (розробка нових функцій та пропозицій тощо)
Якщо ви відвідуєте заходи, які організовуються або до організації яких залучається Асоціація, ми збиратимемо та/або оброблятимемо ваші персональні дані для досягнення таких цілей:
обробка вашої реєстрації на захід (це може включати організацію вашого доступу до місця проведення заходу, створення посилань, що дозволяють підключатися до подій, що проводяться в онлайн- або змішаному форматі, тощо)
подальші дії щодо вашої реєстрації та будь-яких коментарів і скарг у цьому контексті
збір внесків до Асоціації (якщо це є застосовним для відповідного заходу)
надання вам додаткових матеріалів, які можуть бути доступні для учасників окремих заходів
зберігання, оновлення та аналіз даних у корпоративному програмному забезпеченні
Якщо ви представник потенційного члена Асоціації, ми збираємо та обробляємо ваші персональні дані для досягнення таких цілей:
направлення вам повідомлень, які містять інформацію про новини, заходи, події, які, на нашу думку, можуть бути цікавими для вас
виконання процедур, необхідних для завершення процесу набуття членства
зберігання, оновлення та аналіз даних у корпоративному програмному забезпеченні
надання відповідей на ваші запити, питання та реагування на ваші потреби
Якщо ви є представником компанії, яка не є членом Асоціації, але котра має доступ до окремих переваг Асоціації, ми збиратимемо та оброблятимемо ваші персональні дані для досягнення таких цілей:
використання вами веб-сайту Асоціації та його функціоналу
адміністрування вашого облікового запису, веб-сайтів Асоціації, у тому числі покращення роботи Інтернет-сервісів Асоціації (розробка нових функцій та пропозицій тощо)
зберігання, оновлення та аналіз даних у корпоративному програмному забезпеченні
направлення вам повідомлень, які містять інформацію про новини, заходи, події, які, на нашу думку, можуть бути цікавими для вас
надання відповідей на ваші запити, питання та реагування на ваші потреби
збір внесків до Асоціації (якщо це є застосовним)
Якщо ви є працівником або представником постачальника, з яким Асоціація має (або планує мати, або мала в минулому) договірні відносини, ми будемо збирати та/або обробляти ваші персональні дані для виконання договірних відносин (якщо вони тривають) та виконання наших обов’язків, встановлених законодавством (наприклад, зберігати бухгалтерські документи протягом встановленого законодавством строку). Це також може включати зберігання, оновлення та аналіз даних у нашому корпоративному програмному забезпеченні.
Якщо ви кандидат на працевлаштування в Асоціації, ми збиратимемо та оброблятимемо ваші персональні дані для досягнення цілей вашого можливого працевлаштування в нашій організації та виконання зобов’язань, встановлених законодавством, якщо такі застосовні. З цією метою ваші дані можуть зберігатися, оновлюватися та аналізуватися в нашому корпоративному програмному забезпеченні. Будь ласка, зверніть увагу, що до кандидатів на працевлаштування в Асоціації не застосовуються засоби автоматизованого прийняття рішень.
Варто зазначити, що, окрім перерахованих вище цілей, ми також можемо обробляти ваші персональні дані для надання правоохоронним органам інформації, яка є необхідною для кримінального провадження, або якщо така обробка є необхідною для виконання іншого законного обов'язку, з метою захисту вашого життєво-важливого інтересу як суб’єкта персональних даних або інтересу іншої фізичної особи, або захисту будь-яких інших законних інтересів Асоціації чи третьої особи, які не порушують ваші основні права та свободи як суб'єкта персональних даних.
Законний інтерес означає інтерес Асоціації в рамках здійснення її статутної діяльності. Коли ми обробляємо вашу особисту інформацію в цілях, що відповідають нашим законним інтересам, ми обов'язково збалансовуємо будь-який потенційний вплив на вас та ваші права. Наші законні інтереси автоматично не превалюють над вашими інтересами.
Ми обробляємо персональні дані для конкретних законних цілей, серед яких, зокрема:
зв'язок з вами;
направлення вам електронних повідомлень, які містять інформацію про новини, заходи, події тощо, які, на нашу думку, можуть бути цікавими для вас.
Ми також можемо збирати дані, які не відносяться безпосередньо до конкретної людини (вони не є персональними даними). Ми можемо збирати, використовувати, передавати і розкривати такі відомості з будь-якою метою. При об'єднанні даних, що не є персональними, з персональними даними об'єднані дані будуть вважатися особистими, поки вони залишаються об'єднаними.
5) Як довго ми зберігаємо ваші дані?
Ми намагаємось полегшити для вас процес відстеження точності, повноти та актуальності ваших персональних даних. Ми будемо зберігати вашу особисту інформацію протягом періоду, необхідного для виконання цілей, викладених у цій Політиці. Визначаючи тривалість таких періодів, ми спочатку вирішуємо, чи потрібно нам збирати персональні дані взагалі, і, якщо така потреба дійсно існує, ми зберігаємо їх лише на строк, необхідний для реалізації мети збору (наприклад, на строк ваших трудових відносин з компанією-членом Асоціації тощо), за винятком випадків, коли закон встановлює більшу тривалість зберігання.
Ми очікуємо, що член Асоціації повідомить нас, якщо співробітник покине його компанію, що дасть нам зрозуміти, що дані відповідної особи більше не можуть використовуватися для цілей, пов’язаних з членством його колишнього роботодавця в Асоціації.
6) Кому ми надаємо ваші дані?
Ми не надаємо Ваші персональні дані компаніям, організаціям чи особам за межами Асоціації, окрім указаних нижче випадків:
дані співробітників/представників компаній-членів Асоціації, потенційних членів Асоціації, та компаній, які не є членами Асоціації, але мають доступ до окремих її переваг, можуть бути надані поштовим сервісам, сервісам розсилок електронних повідомлень, компаніям, що надають бухгалтерські послуги, ресторанам, банкам, платіжним платформам, службам таксі, журналістам, охоронним компаніям, сервісам обміну файлами, телефонним операторам, органам державної влади в межах статутної діяльності Асоціації, компаніям-членам Асоціації або контрагентам Асоціації (наприклад, кур’єрським службам);
дані учасників заходів, що організовуються Асоціацією або до організації яких долучається Асоціація, можуть бути надані протокольним службам органів державної влади, адміністраціїбудівель, де відбувається захід для забезпечення вільного входу, спікерам (модераторам) заходів, а також провайдерам сервісів для організації відеоконферецій, якщо захід відбувається в онлайн або змішаному форматі (наприклад, Zoom, Microsoft Teams, Google Meet тощо) для забезпечення можливості приєднатись до відеоконференції
дані постачальників Асоціації можуть надаватися компаніям-членам Асоціації, компаніям, що надають бухгалтерські послуги, банкам тощо.
Лише імена, прізвища, електронні адреси, фотографії та посади учасників заходів, що організовуються Асоціацією або до організації яких долучається Асоціація, членів керівних органів Асоціації, співробітників компаній-членів Асоціації можуть бути опубліковані на веб-сайті (веб-сайтах) Асоціації.
Асоціація опубліковує на своєму веб-сайті імена, прізвища, фотографії представників компаній-членів Асоціації, які представляють їх в органах управління Асоціації (наприклад, в Правлінні Асоціації), в керівництві робочих органів Асоціації (індустріальних та відкритих комітетів, тимчасових та постійних робочих груп тощо) та регіональних офісів Асоціації (координаційних радах регіональних офісів, якщо вони створені).
7) Як ми захищаємо ваші дані?
Асоціація дуже серйозно ставиться до захисту ваших персональних даних. Ми захищаємо ваші персональні дані різними способами з метою збереження конфіденційності та цілісності, запобігання несанкціонованому використанню або розголошенню ваших персональних даних та захисту ваших персональних даних від втрати, неправильного використання, несанкціонованого доступу, розголошення, зміни та знищення.
Перш за все, в Асоціації діють корпоративні процедури, які визначають, як працівники повинні залишати своє робоче місце, коли вони виходять з офісу (політика чистого столу). Крім того, у кожного співробітника Асоціації є унікальний пароль для доступу до адміністративної частини веб-сайту, а також паролі для доступу до локальної бази даних, що включає двофакторну автентифікацію для отримання відповідного доступу.
Хостинг-провайдери та оператори сервісів обміну файлами забезпечують захист за допомогою шифрування. Деякі типи даних, які зберігаються на сервісі обміну файлами, можуть бути обмежені у доступі для певної групи користувачів. Наприклад, співробітники одного відділу не можуть отримати доступ до даних інших відділів.
Приміщення з ноутбуками та локальними серверами обладнані сигнальною системою і знаходяться під охороною, що забезпечується орендодавцем приміщення, де знаходиться офіс Асоціації. Доступ до таких приміщень з ноутбуками можна отримати виключно маючи перепустки до локації, що є унікальними для кожного співробітника Асоціації.
8) Яким чином ви можете керувати своїми даними?
Ви маєте право на виправлення, видалення або доступ до ваших персональних даних, обмеження їхньої обробки або заперечення щодо обробки ваших персональних даних. Якщо обробка здійснюється за вашою згодою, ви маєте право відкликати її в будь-який час.
Для здійснення цих прав, будь ласка, зв'яжіться з нами за адресою: [email protected].
9) Передача даних
Інформація, яку ми збираємо, може бути передана, збережена та оброблена в будь-якій країні, де розміщується одна або декілька з компаній-членів Асоціації, або в країні перебування третіх осіб. Треті особи можуть розташовуватися поза межами України та Європейської економічної зони («ЄЕЗ»), тому обробка ваших персональних даних в цьому випадку передбачає передачу даних за межі України та, відповідно, ЄЕЗ.
Зокрема, ми можемо передавати персональні дані працівників компаній-членів Асоціації сервісу розсилки електронних повідомлень – The Rocket Science Group LLC, зареєстрованому в США, для розсилки інформаційних повідомлень, бюлетенів, запрошень, пропозицій тощо.
Ми також можемо надавати персональні дані оператору нашого сервісу обміну файлами – Microsoft Corporation, зареєстрованому в США, для забезпечення зберігання інформації, що на ньому знаходиться.
Дані можуть передаватися також компанії Google LLC шляхом використання платформою Google Analytics файлів cookie. В даному випадку компанія Google LLC виступає в якості розпорядника таких даних.
Додатково дані можуть передаватись компаніям-провайдерам сервісів відеоконференцій Zoom (Zoom Video Communications, Inc.), Microsoft Teams (Microsoft Corporation), Google Meet (Google LLC), зареєстрованих в США, для забезпечення можливості приєднатись до відеоконференцій, що організовуються Асоціацією або до організації яких долучається Асоціація.
Хоча зазначені території можуть і не мати таких самих стандартів захисту персональних даних, як в межах вашої країни, ми будемо захищати персональні дані, які ми передаємо, відповідно до положень цієї Політики.
бізнес ресурси
Події, Новини, Лоббінг, Розвиток, Медіа та більше...
Цей сайт використовує файли cookies, щоб зробити кращим Ваше користування ним.