fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Вибіркова податкова політика нищить чесну конкуренцію на агроринку

14/ 02/ 2019
  У грудні 2017 року Верховна Рада України прийняла так звані «соєво-рапсові правки», якими відмінила відшкодування ПДВ на сою та насіння свиріпи з 1 вересня 2018 року до 31 грудня 2021 року; ріпаку з 1 січня 2020 до 31 грудня 2021 року. Такими діями перекресливши принципи вільної конкуренції. Адже виробники сої та ріпаку, яких позбавили права отримувати державну фінансову підтримку через механізм відшкодування ПДВ при експорті, виявились в нерівних конкурентних умовах з виробниками інших культур. Відновити «статус-кво» намагалися в кінці грудня 2017 року, зареєструвавши законопроект №7403-2 про відновлення відшкодування ПДВ при експорті сої та ріпаку, що було б оптимальним рішенням для відновлення конкурентного середовища. Бізнес-спільнота підтримала дану законодавчу ініціативу. Але ситуація до кінця літа 2018 року змінилася – був прийнятий і вступив в дію альтернативний Закон 2440-VIII, яким було зроблено виключення для підприємств-виробників, які самостійно вирощують вищевказану продукцію на сільськогосподарських землях. Варто вкотре наголосили, вибіркова податкова політика у вигляді бюджетного повернення відшкодування ПДВ при експорті сої та ріпаку лише сільськогосподарським підприємствам-виробникам порушує принципи вільної конкуренції. Такий підхід дискримінує права інших компаній-експортерів, малих та середніх фермерів, які також були позбавлені можливості отримувати бюджетне відшкодування ПДВ. В результаті, це може призвести до збільшення тіньового ринку зерна в Україні та вплинути на зменшення надходжень в держбюджет, адже малі та середні фермери, які не в змозі самостійно експортувати свою продукцію, будуть вимушені реалізовувати товар за готівку. Вже сьогодні, досить відчутними є наслідки такої дискримінаційної політики: виробники сої понесли значні фінансові збитки, адже не можуть продати свій товар за світовою ціною через штучне обмеження попиту. З огляду на той факт, що олійно-жирова галузь України переробляє тільки 27% виробленої сої і 7% виробленого ріпаку, фермери, які вирощують сою та ріпак, змушені скорочувати посіви цих культур, що вплине на зменшення валютних надходжень до державного бюджету. Український ріпак має стабільно високий попит на високомаржинальних ринках ЄС, проте негативні наслідки  невідшкодування ПДВ щодо цієї олійної культури, які почнуть діяти з 1 січня 2020, будуть ще набагато трагічнішими. Адже окрім скорочення площ посівів в Україні, значних збитків зазнають і європейські заводи, які налаштовані на переробку ріпаку.  Це призведе до того, що наші європейські партнери віддаватимуть перевагу ріпаку з інших регіонів, таким чином ми можемо втратити ринок ЄС. Ця ситуація може призвести до «викреслювання» ріпаку та свої із сівозміни та втрати технологій роботи з ними, що несе загрозу поступового виснаження ґрунтів. У 2014 році (з початку жовтня і до кінця грудня) в Україні уже діяла подібна система вибіркового відшкодування ПДВ, при якій ПДВ змогли одержали лише близько 500 компаній. За попередніми підрахунками, це всього лиш 1% від всіх фермерських господарств на той час. Не дивно й те, що одержувачами ПДВ виявилися найбільші українські агрохолдинги, у той час як більшість фермерів та іноземних експортерів понесли значні збитки через неможливість відшкодовувати ПДВ. Минулого тижня у Верховній Раді був зареєстрований законопроект №10027, яким пропонується відновити відшкодування ПДВ при експорті олійних культур (сої та ріпаку). Експерти Комітету зернових та олійних культур Європейської Бізнес Асоціації розділяють обґрунтування необхідності прийняття цієї законодавчої ініціативи. Зокрема те, що подібна ситуація на ринку суперечить ч.3 ст. 42 Конституції  України, відповідно до якої держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. В цивілізованій країні важливо робити максимально можливе, щоб не допускати неправомірне обмеження конкуренції. Ірина Душник. Виконавчий директор Комітету зернових та олійних культур. В той же час, ситуація, що склалась суперечить зобов’язанням, взятим Україною при вступі до Світової організації торгівлі та підписанні Угоди про Асоціацію. Так, наприклад, відповідна Директива Ради ЄС про спільну систему ПДВ не передбачає обмеження права певних категорій суб’єктів господарювання на відшкодування ПДВ при експорті. Зернова бізнес-спільнота закликає підтримати відповідний законопроект та відновити справедливі умови оподаткування та добросовісну конкуренцію на аграрному ринку.

У грудні 2017 року Верховна Рада України прийняла так звані «соєво-рапсові правки», якими відмінила відшкодування ПДВ на сою та насіння свиріпи з 1 вересня 2018 року до 31 грудня 2021 року; ріпаку з 1 січня 2020 до 31 грудня 2021 року. Такими діями перекресливши принципи вільної конкуренції. Адже виробники сої та ріпаку, яких позбавили права отримувати державну фінансову підтримку через механізм відшкодування ПДВ при експорті, виявились в нерівних конкурентних умовах з виробниками інших культур.

Відновити «статус-кво» намагалися в кінці грудня 2017 року, зареєструвавши законопроект №7403-2 про відновлення відшкодування ПДВ при експорті сої та ріпаку, що було б оптимальним рішенням для відновлення конкурентного середовища. Бізнес-спільнота підтримала дану законодавчу ініціативу. Але ситуація до кінця літа 2018 року змінилася – був прийнятий і вступив в дію альтернативний Закон 2440-VIII, яким було зроблено виключення для підприємств-виробників, які самостійно вирощують вищевказану продукцію на сільськогосподарських землях.

Варто вкотре наголосили, вибіркова податкова політика у вигляді бюджетного повернення відшкодування ПДВ при експорті сої та ріпаку лише сільськогосподарським підприємствам-виробникам порушує принципи вільної конкуренції. Такий підхід дискримінує права інших компаній-експортерів, малих та середніх фермерів, які також були позбавлені можливості отримувати бюджетне відшкодування ПДВ. В результаті, це може призвести до збільшення тіньового ринку зерна в Україні та вплинути на зменшення надходжень в держбюджет, адже малі та середні фермери, які не в змозі самостійно експортувати свою продукцію, будуть вимушені реалізовувати товар за готівку.

Вже сьогодні, досить відчутними є наслідки такої дискримінаційної політики: виробники сої понесли значні фінансові збитки, адже не можуть продати свій товар за світовою ціною через штучне обмеження попиту. З огляду на той факт, що олійно-жирова галузь України переробляє тільки 27% виробленої сої і 7% виробленого ріпаку, фермери, які вирощують сою та ріпак, змушені скорочувати посіви цих культур, що вплине на зменшення валютних надходжень до державного бюджету.

Український ріпак має стабільно високий попит на високомаржинальних ринках ЄС, проте негативні наслідки  невідшкодування ПДВ щодо цієї олійної культури, які почнуть діяти з 1 січня 2020, будуть ще набагато трагічнішими. Адже окрім скорочення площ посівів в Україні, значних збитків зазнають і європейські заводи, які налаштовані на переробку ріпаку.  Це призведе до того, що наші європейські партнери віддаватимуть перевагу ріпаку з інших регіонів, таким чином ми можемо втратити ринок ЄС. Ця ситуація може призвести до «викреслювання» ріпаку та свої із сівозміни та втрати технологій роботи з ними, що несе загрозу поступового виснаження ґрунтів.

У 2014 році (з початку жовтня і до кінця грудня) в Україні уже діяла подібна система вибіркового відшкодування ПДВ, при якій ПДВ змогли одержали лише близько 500 компаній. За попередніми підрахунками, це всього лиш 1% від всіх фермерських господарств на той час. Не дивно й те, що одержувачами ПДВ виявилися найбільші українські агрохолдинги, у той час як більшість фермерів та іноземних експортерів понесли значні збитки через неможливість відшкодовувати ПДВ.

Минулого тижня у Верховній Раді був зареєстрований законопроект №10027, яким пропонується відновити відшкодування ПДВ при експорті олійних культур (сої та ріпаку).

Експерти Комітету зернових та олійних культур Європейської Бізнес Асоціації розділяють обґрунтування необхідності прийняття цієї законодавчої ініціативи. Зокрема те, що подібна ситуація на ринку суперечить ч.3 ст. 42 Конституції  України, відповідно до якої держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. В цивілізованій країні важливо робити максимально можливе, щоб не допускати неправомірне обмеження конкуренції.

Ірина Душник Виконавчий директор Комітету зернових та олійних культур
В той же час, ситуація, що склалась суперечить зобов’язанням, взятим Україною при вступі до Світової організації торгівлі та підписанні Угоди про Асоціацію. Так, наприклад, відповідна Директива Ради ЄС про спільну систему ПДВ не передбачає обмеження права певних категорій суб’єктів господарювання на відшкодування ПДВ при експорті.

Зернова бізнес-спільнота закликає підтримати відповідний законопроект та відновити справедливі умови оподаткування та добросовісну конкуренцію на аграрному ринку.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: