fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Цінний актив: як пропонують вдосконалити застосування аграрної розписки

02/ 06/ 2021
  Як потрібно змінити законодавство в цій сфері Відсьогодні лишається місяць до офіційного відкриття ринку землі в Україні. Наскільки ми готові до нього, Mind розповідав у матеріалі «7 тез про земельну реформу в Україні». Проте земельна ділянка може працювати на власника не лише завдяки можливості її продати. Так, зокрема агровиробники можуть застосовувати аграрні розписки, які видаються кредитором під заставу цієї землі. Інструмент не новий, однак, як наголошують експерти, потребує вдосконалення. У межах аналізу законодавчих ініціатив, які впливають на бізнес, Mind не оминув увагою і цю тему. Експерти Європейської бізнес асоціації проаналізували для Mind проєкт закону «Про внесення змін до ЗУ «Про аграрні розписки» та деяких інших законодавчих актів України щодо функціонування та обігу аграрних розписок». Номер і дата реєстрації: 2805-д від 19.11.2020 Автори:  Ніколаєнко Андрій Іванович (IX скликання), Сова Олександр Георгійович (IX скликання), Гетманцев Данило Олександрович (IX скликання), Василевська-Смаглюк Ольга Михайлівна (IX скликання), Мотовиловець Андрій Вікторович (IX скликання), Абрамович Ігор Олександрович (IX скликання). Етап: включено до порядку денного 1164-ІХ від 02.02.2021 Ціна питання. Мета законопроєкту – збільшення обсягів фінансування в агросекторі для агровиробників через спрощення, здешевлення та диверсифікацію інструменту аграрних розписок, що дозволить кредиторам надавати більше захищеного фінансування фермерам під заставу майбутнього врожаю. Завдяки вчасному доступу до оборотних коштів українські агровиробники зможуть інвестувати в ефективні технології, якісне насіння, добрива, засоби захисту рослин, а отже, збільшуватимуть продуктивність і прибутковість агровиробництва. Обмежений доступ до фінансування наразі є однією з ключових перешкод на шляху до збільшення врожайності та посилення конкурентних позицій України на світовому ринку. За оцінками експертів, українські агровиробники мають потенціал подвоїти врожайність. Аграрні розписки в цьому контексті можуть стати ефективним інструментом для агровиробників та кредиторів із різних секторів сільського господарства, що дозволить ефективно співпрацювати для отримання фінансування на прийнятних умовах. Законопроєкт покликаний вдосконалити та знизити вартість поточних операцій із цим інструментом і розвинути додаткові можливості для користувачів аграрних розписок, диверсифікувати сферу застосування інструменту в нові сегменти сільського господарства для покращення доступу до фінансування вітчизняних агровиробників, водночас забезпечивши належний захист прав кредиторів. Зміст. Законопроєкт №2805-Д передбачає вдосконалення інструменту аграрних розписок через такі основні положення: модернізацію аграрних розписок через визначення інструменту неемісійним цінним папером, що існує у формі електронного документа в Реєстрі аграрних розписок; спрощення та здешевлення операцій з аграрними розписками через технічну модернізацію Реєстру аграрних розписок та можливість користувачам самостійно здійснювати операції з аграрними розписками безпосередньо в реєстрі; відміну обов’язкового нотаріального посвідчення аграрних розписок; посилення захисту прав кредиторів через вдосконалення механізму примусового виконання за аграрними розписками в разі дефолту агровиробника; диверсифікацію в інші сектори сільського господарства – тваринництво, садівництво, об’єднання в кооперативи, первинне перероблення сільгосппродукції (наразі аграрні розписки ефективно працюють у рослинництві); впровадження опцій гнучкого виконання – виконання частинами та часткового виконання зобов’язань за аграрними розписками – на розсуд і за погодженням боржника і кредитора; створення передумов для розвитку ліквідного вторинного ринку аграрних розписок через можливість кредиторів перевести аграрні розписки для обігу в системі Національного депозитарію України, що дозволить кредиторам залучати рефінансування та збільшувати обсяги кредитування агровиробників. Хто виграє. Агровиробники, зокрема сегмент мікро-, малих та середніх господарств у різних секторах сільського господарства, оскільки вони зможуть залучати більше фінансування за нижчою вартістю. Найчастіше в цьому сегменті виробникам бракує застави для доступу до традиційного кредитування, натомість основним активом агровиробників є майбутній врожай на полі. Аграрні розписки дозволяють таким агровиробникам використовувати майбутній врожай як заставу та залучати оборотні кошти, отримувати товарні кредити на прийнятних умовах. Оскільки законопроєкт передбачає здешевлення операцій з аграрними розписками, то ефективний розмір мінімальної позики за аграрною розпискою знизиться в кілька разів, що дозволить мікро- та невеликим виробникам користуватися інструментом на рівні зі своїми колегами. Поточні користувачі аграрних розписок зможуть скоротити операційні витрати на роботу з інструментом, натомість використовуючи ці ресурси на інші потреби господарств. Агровиробники в сегментах тваринництва, садівництва, продуктів первинного перероблення, оскільки законопроєкт визначає можливість передачі майбутньої сільгосппродукції в цих секторах як застави за аграрною розпискою. Кредитори в аграрному секторі, оскільки зможуть: розширити клієнтську базу завдяки здешевленню операцій з аграрними розписками; надавати більш захищене фінансування через модернізацію Реєстру аграрних розписок та кращий захист прав кредиторів завдяки посиленню примусового виконання в разі дефолту боржника; користуватися можливостями рефінансування наданих позик для покращення ефективності роботи компаній. Хто програє. Згідно з чинним законодавством, аграрна розписка вважається виданою після нотаріального посвідчення та реєстрації в єдиному електронному Реєстрі аграрних розписок. Для цього нотаріуси – реєстратори аграрних розписок здійснюють багато часозатратних операцій щодо перевірки даних боржника в низці державних реєстрів. Відповідно вартість видачі аграрної розписки є доволі високою з огляду на час, витрачений нотаріусом. Інтеграція Реєстру аграрних розписок та низки державних інформаційних систем, а також сучасні технології у сфері цифрових фінансів, дозволять автоматизувати ці процеси перевірки та витягу інформації. З огляду на це, законопроєкт №2805-Д пропонує скасувати обов’язкове нотаріальне посвідчення аграрних розписок. Це призведе до втрати доходу для понад 100 активних нотаріусів – реєстраторів аграрних розписок, однак дозволить агросектору економити до 100 млн грн щорічно лише на зниженні вартості видачі та посвідчення аграрних розписок. Прогнозована позиція фракцій. Підтримка фракцій політичних партій «Слуга Народу», «Голос». Шанс на прийняття: високий. За останні 6 років аграрні розписки зарекомендували себе як простий та ефективний інструмент фінансування, однак його потенціал не реалізовано. У поточному форматі аграрні розписки не можуть забезпечити попит на кредитні ресурси, який найближчими роками лише зростатиме зважаючи на відкриття ринку землі та збільшення потреб в оборотних коштах в агровиробників. Модернізація аграрних розписок дозволить підвищити обсяги фінансування в секторі, створить передумови для розвитку рефінансування для кредиторів. Це дозволить забезпечити довгострокове зростання аграрного сектору.  Запропоновані законодавчі зміни мають значну підтримку серед учасників ринку, з огляду на це, індустрія наголошує на необхідності якнайшвидше його прийняти в першому читанні за основу. Альтернативні законопроєкти: відсутні Оцінка бізнесу: бізнес підтримує запропоновані законодавчі зміни. Основні користувачі аграрних розписок були залучені до обговорення потенційних законодавчих змін, пропозиції бізнесу були враховані в проєкті закону №2805-Д. Джерело: Mind.ua

Як потрібно змінити законодавство в цій сфері

Відсьогодні лишається місяць до офіційного відкриття ринку землі в Україні. Наскільки ми готові до нього, Mind розповідав у матеріалі «7 тез про земельну реформу в Україні». Проте земельна ділянка може працювати на власника не лише завдяки можливості її продати. Так, зокрема агровиробники можуть застосовувати аграрні розписки, які видаються кредитором під заставу цієї землі. Інструмент не новий, однак, як наголошують експерти, потребує вдосконалення. У межах аналізу законодавчих ініціатив, які впливають на бізнес, Mind не оминув увагою і цю тему. Експерти Європейської бізнес асоціації проаналізували для Mind проєкт закону «Про внесення змін до ЗУ «Про аграрні розписки» та деяких інших законодавчих актів України щодо функціонування та обігу аграрних розписок».

Номер і дата реєстрації: 2805-д від 19.11.2020

Автори: 
Ніколаєнко Андрій Іванович (IX скликання),
Сова Олександр Георгійович (IX скликання),
Гетманцев Данило Олександрович (IX скликання),
Василевська-Смаглюк Ольга Михайлівна (IX скликання),
Мотовиловець Андрій Вікторович (IX скликання),
Абрамович Ігор Олександрович (IX скликання).

Етап: включено до порядку денного 1164-ІХ від 02.02.2021

Ціна питання. Мета законопроєкту – збільшення обсягів фінансування в агросекторі для агровиробників через спрощення, здешевлення та диверсифікацію інструменту аграрних розписок, що дозволить кредиторам надавати більше захищеного фінансування фермерам під заставу майбутнього врожаю. Завдяки вчасному доступу до оборотних коштів українські агровиробники зможуть інвестувати в ефективні технології, якісне насіння, добрива, засоби захисту рослин, а отже, збільшуватимуть продуктивність і прибутковість агровиробництва.

Обмежений доступ до фінансування наразі є однією з ключових перешкод на шляху до збільшення врожайності та посилення конкурентних позицій України на світовому ринку. За оцінками експертів, українські агровиробники мають потенціал подвоїти врожайність. Аграрні розписки в цьому контексті можуть стати ефективним інструментом для агровиробників та кредиторів із різних секторів сільського господарства, що дозволить ефективно співпрацювати для отримання фінансування на прийнятних умовах.

Законопроєкт покликаний вдосконалити та знизити вартість поточних операцій із цим інструментом і розвинути додаткові можливості для користувачів аграрних розписок, диверсифікувати сферу застосування інструменту в нові сегменти сільського господарства для покращення доступу до фінансування вітчизняних агровиробників, водночас забезпечивши належний захист прав кредиторів.

Зміст. Законопроєкт №2805-Д передбачає вдосконалення інструменту аграрних розписок через такі основні положення:

  • модернізацію аграрних розписок через визначення інструменту неемісійним цінним папером, що існує у формі електронного документа в Реєстрі аграрних розписок;
  • спрощення та здешевлення операцій з аграрними розписками через технічну модернізацію Реєстру аграрних розписок та можливість користувачам самостійно здійснювати операції з аграрними розписками безпосередньо в реєстрі;
  • відміну обов’язкового нотаріального посвідчення аграрних розписок;
  • посилення захисту прав кредиторів через вдосконалення механізму примусового виконання за аграрними розписками в разі дефолту агровиробника;
  • диверсифікацію в інші сектори сільського господарства – тваринництво, садівництво, об’єднання в кооперативи, первинне перероблення сільгосппродукції (наразі аграрні розписки ефективно працюють у рослинництві);
  • впровадження опцій гнучкого виконання – виконання частинами та часткового виконання зобов’язань за аграрними розписками – на розсуд і за погодженням боржника і кредитора;
  • створення передумов для розвитку ліквідного вторинного ринку аграрних розписок через можливість кредиторів перевести аграрні розписки для обігу в системі Національного депозитарію України, що дозволить кредиторам залучати рефінансування та збільшувати обсяги кредитування агровиробників.

Хто виграє. Агровиробники, зокрема сегмент мікро-, малих та середніх господарств у різних секторах сільського господарства, оскільки вони зможуть залучати більше фінансування за нижчою вартістю. Найчастіше в цьому сегменті виробникам бракує застави для доступу до традиційного кредитування, натомість основним активом агровиробників є майбутній врожай на полі. Аграрні розписки дозволяють таким агровиробникам використовувати майбутній врожай як заставу та залучати оборотні кошти, отримувати товарні кредити на прийнятних умовах.

Оскільки законопроєкт передбачає здешевлення операцій з аграрними розписками, то ефективний розмір мінімальної позики за аграрною розпискою знизиться в кілька разів, що дозволить мікро- та невеликим виробникам користуватися інструментом на рівні зі своїми колегами. Поточні користувачі аграрних розписок зможуть скоротити операційні витрати на роботу з інструментом, натомість використовуючи ці ресурси на інші потреби господарств.

Агровиробники в сегментах тваринництва, садівництва, продуктів первинного перероблення, оскільки законопроєкт визначає можливість передачі майбутньої сільгосппродукції в цих секторах як застави за аграрною розпискою.

Кредитори в аграрному секторі, оскільки зможуть: розширити клієнтську базу завдяки здешевленню операцій з аграрними розписками; надавати більш захищене фінансування через модернізацію Реєстру аграрних розписок та кращий захист прав кредиторів завдяки посиленню примусового виконання в разі дефолту боржника; користуватися можливостями рефінансування наданих позик для покращення ефективності роботи компаній.

Хто програє. Згідно з чинним законодавством, аграрна розписка вважається виданою після нотаріального посвідчення та реєстрації в єдиному електронному Реєстрі аграрних розписок. Для цього нотаріуси – реєстратори аграрних розписок здійснюють багато часозатратних операцій щодо перевірки даних боржника в низці державних реєстрів. Відповідно вартість видачі аграрної розписки є доволі високою з огляду на час, витрачений нотаріусом.

Інтеграція Реєстру аграрних розписок та низки державних інформаційних систем, а також сучасні технології у сфері цифрових фінансів, дозволять автоматизувати ці процеси перевірки та витягу інформації. З огляду на це, законопроєкт №2805-Д пропонує скасувати обов’язкове нотаріальне посвідчення аграрних розписок. Це призведе до втрати доходу для понад 100 активних нотаріусів – реєстраторів аграрних розписок, однак дозволить агросектору економити до 100 млн грн щорічно лише на зниженні вартості видачі та посвідчення аграрних розписок.

Прогнозована позиція фракцій. Підтримка фракцій політичних партій «Слуга Народу», «Голос».

Шанс на прийняття: високий. За останні 6 років аграрні розписки зарекомендували себе як простий та ефективний інструмент фінансування, однак його потенціал не реалізовано. У поточному форматі аграрні розписки не можуть забезпечити попит на кредитні ресурси, який найближчими роками лише зростатиме зважаючи на відкриття ринку землі та збільшення потреб в оборотних коштах в агровиробників.

Модернізація аграрних розписок дозволить підвищити обсяги фінансування в секторі, створить передумови для розвитку рефінансування для кредиторів. Це дозволить забезпечити довгострокове зростання аграрного сектору.  Запропоновані законодавчі зміни мають значну підтримку серед учасників ринку, з огляду на це, індустрія наголошує на необхідності якнайшвидше його прийняти в першому читанні за основу.

Альтернативні законопроєкти: відсутні

Оцінка бізнесу: бізнес підтримує запропоновані законодавчі зміни.
Основні користувачі аграрних розписок були залучені до обговорення потенційних законодавчих змін, пропозиції бізнесу були враховані в проєкті закону №2805-Д.

Джерело: Mind.ua

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: