fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Своїм не шкода: як працює програма «Доступні кредити 5–7–9%» для бізнесу

07/ 10/ 2020
  Олена Еро. Менеджер проекту Unlimit Ukraine Європейської Бізнес Асоціації. Минуло близько 8 місяців із моменту впровадження державної програми «Доступні кредити 5–7–9%», метою якої було спрощення доступу малого та мікробізнесу до банківського кредитування. За цей час відбулися зміни в мети та умовах участі в програмі, а також розширився перелік можливих форматів державної підтримки. Проте чи зможе видозмінена програма досягти своєї попередньо заявленої мети та чи допоможуть нововведення вирішити проблеми малого підприємництва в Україні? Напередодні Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України повідомило, що за останній тиждень банки – учасники Програми «Доступні кредити 5–7–9%» видали 322 кредити на загальну суму 820 млн грн.  Очікування та реальність. Загалом 35% учасників програми подали свої заявки саме на перших порах реалізації проєкту «Доступні кредити 5–7–9%». Запуск програми супроводжувався потужною комунікаційною компанією. Було заявлено, що за рік у межах програми підприємцям зможуть видати понад 50 000 кредитів на загальну суму 2 млрд грн. Однак виявилося, що на практиці пільгові кредити були доступними далеко не для всіх підприємств. Майже кожному четвертому опитаному нами підприємцю відмовили в участі в програмі, а саме 27%. Заявники мали проблеми зі складною бюрократичною процедурою – 33%, а також з підтвердженням прибутковості бізнесу та його кредитоспроможності – 19%. Із запровадженням протиепідемічних обмежувальних заходів підприємцям стало ще складніше доводити наявність грошового потоку. Втім перші зміни до програми, що почали діяти в середині квітня цього року, були спрямовані передусім на фінансову підтримку бізнесу під час карантину. Протягом наступних трьох місяців усього 36% представників бізнесу виявили бажання приєднатися до програми. Станом на початок серпня в межах антикризового компоненту програми були видані 3,2 млрд грн кредитів на рефінансування поточних заборгованостей, а також 60 млн грн на поповнення коштів для покриття постійних витрат бізнесу. Для порівняння: обсяг інвестиційних кредитів за весь період склав 862 млн грн. Хоча, за даними банків, кредитування для розвитку бізнесу залишалося затребуваним протягом карантинного режиму. Цифри показують, що змістився фокус програми – першочерговою задачею стало відновлення економіки після вимушеного простою, а не створення нового бізнесу та робочих місць. За результатами опитування, лише 6% новостворених підприємств змогли приєднатися до програми доступного кредитування. Водночас серед усіх учасників програми тільки 18% розширили штат працівників. Безперечно, підтримка малих компаній в умовах кризи є надзвичайно важливою, однак також необхідно пам’ятати про довгострокову мету, зокрема розвиток малого підприємництва як потужного сектору, який генерує нові робочі місця та є основою для формування міцного середнього класу. Тому вважаю спрощені умови для участі у програмі «5–7–9%» вагомим кроком для розширення кола підприємств, які можуть долучитися до програми. Кого фінансувати та навіщо?. Як стверджують у Мінекономіки, програма «5–7–9%» насамперед націлена на стимулювання реального сектору економіки. А в Україні основу реального сектору складає виробництво промислової та сільськогосподарської продукції. Саме підприємства цих сфер виробництва найчастіше отримують позитивне рішення стосовно цієї кредитної програми. Так, низький рівень відсоткових ставок полегшує підприємствам доступ до банківських кредитів для створення необхідної матеріально-технічної бази та здійснення інвестицій в нове виробництва. Водночас деякі підприємці висловлюють пропозиції щодо розширення можливостей програми «5–7–9%» на інші види економічної діяльності, зокрема міжнародну торгівлю. Часто експортна діяльність супроводжується значними витратами, пов’язаними з організацією логістики, сплатою митних платежів, а також невиконанням замовником своїх зобов’язань. Тому експортні кредити з державними гарантіями дозволять малому бізнесу України виходити на нові ринки збуту з мінімальними ризиками. Це не тільки дає малому підприємництву додатковий стимул для розвитку, а й підвищує загалом експортну потужність нашої країни. Банки для малого бізнесу. Крім іншого, підприємствам для участі в державній програмі «5–7–9%» необхідно відповідати критеріям кредитної політики банків, адже за ними залишається остаточне рішення щодо видачі кредиту. Саме це перешкоджає допуску новостворених підприємств до дешевих коштів, необхідних для розвитку справи. Для більшості банків мікрокредитування є високо ризикованою операцією, зокрема, через нестачу ліквідного забезпечення кредитів та малоефективний механізм державних гарантій. Дуже сподіваюся, що ці проблеми будуть вирішені із набранням чинності закону про державні портфельні гарантії, нещодавно підписаного президентом України. Цим законом передбачено, що держава зобов’язується погасити перед банком до 80% кредитів підприємства на портфельній основі, тим самим спонукаючи банківський сектор працювати з представниками малого бізнесу. Це  своєю чергою дозволить банкам напрацювати досвід роботи з таким сегментом. Тож очікуємо в майбутньому, що мікрокредитування стане можливим навіть без державної підтримки. Що в підсумку?. Попри те, що  програма на початку не змогла задовольнити завищені очікування бізнесу щодо простоти та доступності процедури кредитування, із кожним нововведенням проєкт ставав більш привабливим для підприємців. Тому можна стверджувати, що зміни впроваджуються у правильному напрямку, хоч і дещо повільними темпами. Варто пам’ятати, що це довгострокова програма, запланована на п’ять років. При подальшому оновленні програми варто враховувати актуальні потреби представників малого підприємництва. Більше того, необхідне створення сталої екосистеми, у якій малий бізнес може стати рушійною силою для економічного розвитку країни.  Джерело: Mind.ua
Олена Еро Менеджер проекту Unlimit Ukraine Європейської Бізнес Асоціації
Минуло близько 8 місяців із моменту впровадження державної програми «Доступні кредити 5–7–9%», метою якої було спрощення доступу малого та мікробізнесу до банківського кредитування. За цей час відбулися зміни в мети та умовах участі в програмі, а також розширився перелік можливих форматів державної підтримки. Проте чи зможе видозмінена програма досягти своєї попередньо заявленої мети та чи допоможуть нововведення вирішити проблеми малого підприємництва в Україні?

Напередодні Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України повідомило, що за останній тиждень банки – учасники Програми «Доступні кредити 5–7–9%» видали 322 кредити на загальну суму 820 млн грн. 

Очікування та реальність

Загалом 35% учасників програми подали свої заявки саме на перших порах реалізації проєкту «Доступні кредити 5–7–9%». Запуск програми супроводжувався потужною комунікаційною компанією. Було заявлено, що за рік у межах програми підприємцям зможуть видати понад 50 000 кредитів на загальну суму 2 млрд грн.

Однак виявилося, що на практиці пільгові кредити були доступними далеко не для всіх підприємств. Майже кожному четвертому опитаному нами підприємцю відмовили в участі в програмі, а саме 27%.

Заявники мали проблеми зі складною бюрократичною процедурою – 33%, а також з підтвердженням прибутковості бізнесу та його кредитоспроможності – 19%. Із запровадженням протиепідемічних обмежувальних заходів підприємцям стало ще складніше доводити наявність грошового потоку.

Втім перші зміни до програми, що почали діяти в середині квітня цього року, були спрямовані передусім на фінансову підтримку бізнесу під час карантину. Протягом наступних трьох місяців усього 36% представників бізнесу виявили бажання приєднатися до програми.

Станом на початок серпня в межах антикризового компоненту програми були видані 3,2 млрд грн кредитів на рефінансування поточних заборгованостей, а також 60 млн грн на поповнення коштів для покриття постійних витрат бізнесу.

Для порівняння: обсяг інвестиційних кредитів за весь період склав 862 млн грн. Хоча, за даними банків, кредитування для розвитку бізнесу залишалося затребуваним протягом карантинного режиму.

Цифри показують, що змістився фокус програми – першочерговою задачею стало відновлення економіки після вимушеного простою, а не створення нового бізнесу та робочих місць. За результатами опитування, лише 6% новостворених підприємств змогли приєднатися до програми доступного кредитування. Водночас серед усіх учасників програми тільки 18% розширили штат працівників.

Безперечно, підтримка малих компаній в умовах кризи є надзвичайно важливою, однак також необхідно пам’ятати про довгострокову мету, зокрема розвиток малого підприємництва як потужного сектору, який генерує нові робочі місця та є основою для формування міцного середнього класу. Тому вважаю спрощені умови для участі у програмі «5–7–9%» вагомим кроком для розширення кола підприємств, які можуть долучитися до програми.

Кого фінансувати та навіщо?

Як стверджують у Мінекономіки, програма «5–7–9%» насамперед націлена на стимулювання реального сектору економіки. А в Україні основу реального сектору складає виробництво промислової та сільськогосподарської продукції. Саме підприємства цих сфер виробництва найчастіше отримують позитивне рішення стосовно цієї кредитної програми.

Так, низький рівень відсоткових ставок полегшує підприємствам доступ до банківських кредитів для створення необхідної матеріально-технічної бази та здійснення інвестицій в нове виробництва.

Водночас деякі підприємці висловлюють пропозиції щодо розширення можливостей програми «5–7–9%» на інші види економічної діяльності, зокрема міжнародну торгівлю. Часто експортна діяльність супроводжується значними витратами, пов’язаними з організацією логістики, сплатою митних платежів, а також невиконанням замовником своїх зобов’язань.

Тому експортні кредити з державними гарантіями дозволять малому бізнесу України виходити на нові ринки збуту з мінімальними ризиками. Це не тільки дає малому підприємництву додатковий стимул для розвитку, а й підвищує загалом експортну потужність нашої країни.

Банки для малого бізнесу

Крім іншого, підприємствам для участі в державній програмі «5–7–9%» необхідно відповідати критеріям кредитної політики банків, адже за ними залишається остаточне рішення щодо видачі кредиту. Саме це перешкоджає допуску новостворених підприємств до дешевих коштів, необхідних для розвитку справи.

Для більшості банків мікрокредитування є високо ризикованою операцією, зокрема, через нестачу ліквідного забезпечення кредитів та малоефективний механізм державних гарантій. Дуже сподіваюся, що ці проблеми будуть вирішені із набранням чинності закону про державні портфельні гарантії, нещодавно підписаного президентом України.

Цим законом передбачено, що держава зобов’язується погасити перед банком до 80% кредитів підприємства на портфельній основі, тим самим спонукаючи банківський сектор працювати з представниками малого бізнесу. Це  своєю чергою дозволить банкам напрацювати досвід роботи з таким сегментом. Тож очікуємо в майбутньому, що мікрокредитування стане можливим навіть без державної підтримки.

Що в підсумку?

Попри те, що  програма на початку не змогла задовольнити завищені очікування бізнесу щодо простоти та доступності процедури кредитування, із кожним нововведенням проєкт ставав більш привабливим для підприємців.

Тому можна стверджувати, що зміни впроваджуються у правильному напрямку, хоч і дещо повільними темпами. Варто пам’ятати, що це довгострокова програма, запланована на п’ять років.

При подальшому оновленні програми варто враховувати актуальні потреби представників малого підприємництва. Більше того, необхідне створення сталої екосистеми, у якій малий бізнес може стати рушійною силою для економічного розвитку країни. 

Джерело: Mind.ua

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: