fbpx

Що чекає бізнес у посткоронавірусну епоху

22/ 06/ 2020
Анна Дерев'янко Виконавчий директор Європейської Бізнес Асоціації
Як адаптуватися до ситуації та перетворити проблеми на точки зростання — чотири кроки.

Пандемія коронавірусу внесла суттєві корективи у життя кожного підприємця. Окрім того, що компаніям довелося зіштовхнутися з раніше небаченим викликом та за лічені дні перебудувати свою операційну діяльність, на них лягло колосальне соціальне навантаження — відповідальність за своїх працівників та підтримка медичної системи у кризовий період.

Останні три місяці роботи Асоціації були надзвичайно напруженими — ми отримали тисячі звернень щодо організації діяльності компаній у період карантину, а також тримали руку на пульсі щодо змін настроїв бізнесу та впливу обмежувальних заходів на його роботу. Вимушене призупинення нормального життя в країні відчутно позначилося на фінансових результатах компаній — більшість бізнесів, а саме 82% серед опитаних Асоціацією компаній повідомили про втрати від доходів. Ще сильніше постраждав малий бізнес, адже драматичні збитки, ускладнені відсутністю фінансової подушки, вдарили по 86% ФОПів — учасників проєкту Асоціації з підтримки малого бізнесу Unlimit Ukraine.

Поточна криза змусила бізнес працювати швидше та ефективніше, аніж це можна було уявити раніше. За цей час більшості вдалося оптимізувати внутрішні процеси, налагодити безперебійну дистанційну роботу, перерозподілити ресурси. Пройшовши цей складний етап та зберігши бізнес, керівники компанії починають будувати стратегії дій у нових реаліях, коли зміни у всьому світі радикально пришвидшились.

Головне питання, яке постає перед бізнесом, як адаптуватися до ситуації та перетворити поточні виклики і проблеми на точки зростання для свого бізнесу?Фахівці McKinsey пропонують керівникам компаній зосередитися на чотирьох важливих пунктах для швидкого відновлення та формування конкурентних переваг — відновлення прибутків, переосмислення бізнесу, перебудова операцій та пришвидшення діджиталізації.

Відновлення прибутків

Великий та середній бізнес, звичайно, має кращий запас міцності, тому більшість компаній, що понесли фінансові втрати, а саме 36% зазнали до 20% втрат від доходів. Тоді як втрати малого бізнесу куди більш суттєві – третина ФОПів, а саме 33% повідомляють про 50−75% втрат від доходів, а також про значне зростання дебіторської заборгованості.

Щоб досягнути докарантинного рівня, більшості бізнесів знадобиться до одного року, а малим підприємцям — до двох років. Повернення до докризових фінансових показників та подальше зростання будуть для компаній пріоритетом номер один. Ми всі розуміємо, що можливості держави щодо фінансової підтримки постраждалих галузей та підприємств є доволі обмеженими, тож українському бізнесу доведеться покладатися на власну креативність та інноваційність.

Підприємцям доведеться вдаватися до системної перебудови процесів в компанії, і навряд чи це буде тимчасовим рішенням, швидше за все, до звичного укладу ми вже не повернемося. Переосмислення потребують системи продажу, маркетингу, е-комерції, клієнтського сервісу, планування та управління ризиками — все, що так чи інакше впливає на фінансовий результат компанії.

Переосмислення бізнесу

Зараз успіх багатьох компаній залежить від стресостійкості, гнучкості та креативності мислення СЕО та команди. Добре відомий факт, що у центрі кожного бізнесу знаходяться люди, був на тисячу відсотків підтверджений цим кризовим періодом. На користь цього говорить і той факт, що 82% бізнесів вдалося зберегти персонал компанії у незмінному складі, а 8% навіть зараз шукають нових працівників. Отже, бізнес розуміє, що люди — його головний актив.

Все більше компаній вбачають у своїх корпоративних цілях не тільки отримання прибутку, але й задоволення потреб співробітників, партнерів, суспільства. А все більше людей звертають увагу не тільки на продукт чи сервіс, який вони обирають, але й на саму компанію — рівень її корпоративної культури, соціальної відповідальності та залученості, допомогу суспільству у вирішенні великих проблем. Думаю, цей тренд тільки посилюватиметься. Також перед підприємцями стоїть завдання зрозуміти, що буде важливим для їх клієнтів вже у найближчому майбутньому та перебудувати свою пропозицію, використовуючи ці інсайти.

Бізнеси шукають нові можливості працювати швидше та ефективніше. Так, карантин дозволив протестувати режим дистанційної зайнятості, яка і до пандемії ставала глобальним трендом. Наші опитування показують, що перейти на дистанційну роботу готові як маленькі компанії, так і великі корпорації, адже у дистанційної роботи є ряд переваг, пов’язаних з оптимізацією ресурсів. Більше 60% директорів членських компаній Асоціації розглядають варіант повної чи часткової зміни режиму роботи на віддалений. Глобальні дослідження показують, що продуктивність у співробітників на віддаленій роботі на 20−25% більша, ніж у стандартної роботи в офісі. Заощаджується час на дорогу до офісу, поліпшується work-life balance, з’являється можливість наймати людей без прив’язки до певного району чи міста.

Перебудова операцій

У рамках антикризової стратегії компанії намагатимуться переформатувати роботу таким чином, аби зменшити вплив зовнішніх факторів та потенційних криз на операційну діяльність. Тож зовсім скоро можемо очікувати хвилю нових технологій, цифрових рішень та автоматизації процесів. Варто бути готовими до появи нових професій та явищ, а отже, компанії мають приділяти велику увагу безперервному навчанню співробітників та опануванню нових soft та hard skills.

Мені здається, що нас очікують фундаментальні зміни у плануванні та швидкості прийняття рішень. Варто вчитися жити та працювати в умовах невизначеності, а отже, про планування на рік чи декілька років можна забути. Проте швидкість може стати й конкурентною перевагою, тож варто звикати до того, що такий темп роботи залишиться з нами й надалі. Гнучкість — ще одна важлива риса у цей час, якою точно володіють наші підприємці. Половина опитаних ФОПів, а саме 48% готові шукати нові ніші для розвитку свого бізнесу у випадку песимістичного сценарію розвитку подій.

Фінансова нестабільність, спровокована тривалим карантином, уже вплинула на поведінкові моделі й впливатиме надалі. Для того, щоб втримати своїх споживачів, компаніям доведеться пропонувати нові, ще більш клієнтоорієнтовані, персоніфіковані, інноваційні рішення. Ті компанії, які зрозуміють та приймуть це, врешті зможуть досягнути успіху у новому мінливому бізнес-середовищі.

Пришвидшення діджиталізації

Впровадження цифрових інструментів може істотно підвищити продуктивність роботи і управління, заощадити кошти і зменшити часові витрати, створити новий попит і цінності. Інноваційний бізнес активно використовує такі інструменти для управління аналізом даних для оцінки ефективності виробництва, розробки автоматичних процесів, керування системами звітності та планування. Розвиток і поглиблення цих процесів буде створювати переваги для компаній в новому висококонкурентному середовищі.

За останні три місяці ми всі стали свідками та учасниками, без перебільшення, історичного моменту, коли наша робота, дозвілля, освіта, спілкування перейшли в онлайн. Тому, мені здається, цілком природно, якщо зараз відкриватимуться нові ніші та створюватимуться нові продукти та сервіси, попит на які з’явиться саме через вплив коронавірусу. Поточна ситуація також яскраво продемонструвала необхідність діджиталізації більшості державних послуг. Якщо раніше ми говорили про зручність, то зараз це необхідність. Під час карантину багато компаній спіткали труднощі з отриманням дозвільних документів та адміністративних послуг. Отже, державні органи мають прискорити процес впровадження е-послуг, електронного документообороту та використання електронних засобів зв’язку, аби оптимізувати взаємодію з бізнесом.

З огляду на прогнози, що пандемії в майбутньому можуть виникати набагато частіше, цілком ймовірно, що компанії вже сьогодні будуть готуватися до криз подібного масштабу. Це також може дати хороший поштовх для розвитку IT сервісів — в нових реаліях у бізнесу з’являться нові запити, наприклад, з організації роботи офісу, зустрічей, віддаленого зв’язку, документообігу. До того ж, нові IT рішення можуть допомогти бізнесу заощадити кошти в умовах кризи.

У контексті роботи над цими чотирма напрямками ще більше зростає роль керівника компанії. У кризові часи СЕО — не просто менеджер, він має стати точкою опори та згуртувати навколо себе команду. Адже у бізнесі, як і в спорті, успіх залежить не тільки від капітана, але й від кожного гравця, від того, як злагоджено діє уся команда. На усіх нас чекає важка робота з відновлення бізнесу та адаптації до нового середовища. І ми, як Асоціація, готові працювати пліч-о-пліч з нашими компаніями та разом шукати відповіді на питання, які поставить перед нами нова реальність.

Джерело: Новое время

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: