fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Секретаріат Енергетичного Співтовариства дав оцінку енергетичним реформам в Україні, – думка бізнесу

27/ 11/ 2020
  23 листопада 2020 року було опубліковано Річний звіт про впровадження реформ в енергетичній сфері країн-учасниць Енергетичного Співтовариства Європейського Союзу. Даний звіт було підготовлено Секретаріатом Енергетичного Співтовариства та відзначені ключові реформи у енергетичному секторі України. Комітет з енергетики Європейської Бізнес Асоціації ретельно проаналізував даний документ та звертає увагу на наступні ключові моменти. Газовий сектор. За словами Директора Секретаріату Енергетичного співтовариства Янеза Копача, за останній рік Україна зробила «ривок вперед» в газовій сфері. І одним із драйверів такого ривка став процес анбандлінгу (розділення діяльності), статус імплементації якого оцінений в 90% (зі 100% можливих). У Річному звіті про впровадження реформ – 2020 Секретаріату Енергетичного Співтовариства зазначено, що успіх анбандлінгу в Україні забезпечили такі чинники: Відокремлення і сертифікація Оператора ГТС відповідно до норм Третього енергопакету; Завершення юридичних, інформаційних та облікових процедур відокремлення у оператора систем зберігання, а також у операторів газорозподільних систем (ГРМ). Так, операторами ГРМ було завершено відокремлення облікових процедур із забезпеченням повної незалежності і публічного контролю обліку кожного виду діяльності; повністю реалізовано інформаційний розподіл діяльності постачальників і операторів ГРМ; завершено функціональне розділення діяльності з постачання і розподілу газу, яке було забезпечено як за рахунок відокремлення управління, так і за рахунок розмежування ідентичності компаній. Уся діяльність щодо відокремлення діяльності операторів ГРМ знаходяться під контролем Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). Зокрема, оператори ГРМ щорічно звітують щодо проведених дій із виконання процедури анбандлінгу відповідно до затверджених Програм відповідності. Вичерпна інформація про такі дії подається також в Секретаріат Енергетичного співтовариства для фахової незалежної оцінки. Власне, Комітет з енергетики ЕВА завжди наголошував на необхідності інтеграції України до європейського енергетичного ринку згідно з Угодою про асоціацію між Україною та ЄС, зокрема, в частині взятих на себе зобов’язань щодо реформування ринків. Електроенергетичний сектор У Річному звіті також було оцінено основні питання введення нового роздрібного ринку електроенергії. Зокрема відзначено, що відповідно до прийнятого закону, Регулятор повинен припинити перехресне субсидування між різними категоріями споживачів до відкриття оптового ринку 1 липня 2019 року. Однак, ціни для домогосподарств залишаються незмінними з 2017 року та не покривають витрати на енергопостачання. Різниця покривається Гарантованим покупцем через покладання спеціальних обов’язків (ПСО) та державними генеруючими компаніями «Енергоатом» та «Укргідроенерго», які зобовязані продавати електроенергію за низькою ціною, що визначається невідповідним актом про ПСО, прийнятим Урядом. Водночас, як раніше Асоціація вже звертала увагу, незважаючи на відсутність врегулювання питання щодо перехресного субсидування, останні зміни до Закону про ринок електричної енергії ще й розширили перелік споживачів, що зможуть оплачувати електроенергію за цінами для населення. Одночасно, Секретаріат Енергетичного Співтовариства також відзначає, що НКРЕКП діє як центральний орган виконавчої влади і це мало би стати тимчасовим рішенням, призначеним для виконання постанови Конституційного суду про те, що незалежний статус Регулятора є неконституційним, що є явним порушенням acquis (право ЄС). Саме тому, необхідно внести конституційні поправки якомога швидше і відновити незалежність Регулятора. Що стосується відновлюваних джерел енергії, у звітному періоді суперечка між інвесторами та державою майже спричинила хвилю арбітражних позовів проти країни. Спір був вирішений Меморандумом між Урядом та інвесторами та відповідним Законом, що реалізовує його положення. Їх впровадження залишається проблемою, що ще більше ускладняється через викривлення ринку електроенергії. Законом також було впроваджено механізм компенсації за обмеження «зеленої» генерації, державне фінансування ВДЕ та звільнення деяких великих галузей від сплати обов’язку за відновлювані джерела енергії.   Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.

23 листопада 2020 року було опубліковано Річний звіт про впровадження реформ в енергетичній сфері країн-учасниць Енергетичного Співтовариства Європейського Союзу. Даний звіт було підготовлено Секретаріатом Енергетичного Співтовариства та відзначені ключові реформи у енергетичному секторі України. Комітет з енергетики Європейської Бізнес Асоціації ретельно проаналізував даний документ та звертає увагу на наступні ключові моменти.

Газовий сектор.

За словами Директора Секретаріату Енергетичного співтовариства Янеза Копача, за останній рік Україна зробила «ривок вперед» в газовій сфері. І одним із драйверів такого ривка став процес анбандлінгу (розділення діяльності), статус імплементації якого оцінений в 90% (зі 100% можливих).

У Річному звіті про впровадження реформ – 2020 Секретаріату Енергетичного Співтовариства зазначено, що успіх анбандлінгу в Україні забезпечили такі чинники:

  • Відокремлення і сертифікація Оператора ГТС відповідно до норм Третього енергопакету;
  • Завершення юридичних, інформаційних та облікових процедур відокремлення у оператора систем зберігання, а також у операторів газорозподільних систем (ГРМ).

Так, операторами ГРМ було завершено відокремлення облікових процедур із забезпеченням повної незалежності і публічного контролю обліку кожного виду діяльності; повністю реалізовано інформаційний розподіл діяльності постачальників і операторів ГРМ; завершено функціональне розділення діяльності з постачання і розподілу газу, яке було забезпечено як за рахунок відокремлення управління, так і за рахунок розмежування ідентичності компаній.

Уся діяльність щодо відокремлення діяльності операторів ГРМ знаходяться під контролем Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). Зокрема, оператори ГРМ щорічно звітують щодо проведених дій із виконання процедури анбандлінгу відповідно до затверджених Програм відповідності. Вичерпна інформація про такі дії подається також в Секретаріат Енергетичного співтовариства для фахової незалежної оцінки.

Власне, Комітет з енергетики ЕВА завжди наголошував на необхідності інтеграції України до європейського енергетичного ринку згідно з Угодою про асоціацію між Україною та ЄС, зокрема, в частині взятих на себе зобов’язань щодо реформування ринків.

Електроенергетичний сектор

У Річному звіті також було оцінено основні питання введення нового роздрібного ринку електроенергії. Зокрема відзначено, що відповідно до прийнятого закону, Регулятор повинен припинити перехресне субсидування між різними категоріями споживачів до відкриття оптового ринку 1 липня 2019 року. Однак, ціни для домогосподарств залишаються незмінними з 2017 року та не покривають витрати на енергопостачання. Різниця покривається Гарантованим покупцем через покладання спеціальних обов’язків (ПСО) та державними генеруючими компаніями «Енергоатом» та «Укргідроенерго», які зобов’язані продавати електроенергію за низькою ціною, що визначається невідповідним актом про ПСО, прийнятим Урядом. Водночас, як раніше Асоціація вже звертала увагу, незважаючи на відсутність врегулювання питання щодо перехресного субсидування, останні зміни до Закону про ринок електричної енергії ще й розширили перелік споживачів, що зможуть оплачувати електроенергію за цінами для населення.

Одночасно, Секретаріат Енергетичного Співтовариства також відзначає, що НКРЕКП діє як “центральний орган виконавчої влади” і це мало би стати тимчасовим рішенням, призначеним для виконання постанови Конституційного суду про те, що незалежний статус Регулятора є неконституційним, що є явним порушенням acquis (право ЄС). Саме тому, необхідно внести конституційні поправки якомога швидше і відновити незалежність Регулятора.

Що стосується відновлюваних джерел енергії, у звітному періоді суперечка між інвесторами та державою майже спричинила хвилю арбітражних позовів проти країни. Спір був вирішений Меморандумом між Урядом та інвесторами та відповідним Законом, що реалізовує його положення. Їх впровадження залишається проблемою, що ще більше ускладняється через викривлення ринку електроенергії. Законом також було впроваджено механізм компенсації за обмеження «зеленої» генерації, державне фінансування ВДЕ та звільнення деяких великих галузей від сплати обов’язку за відновлювані джерела енергії.

 

Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: