fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Прийняття закону про обіг земель с/г призначення

03/ 04/ 2020
  31 березня 2020 року Верховна Рада України ухвалила проект Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу земель сільськогосподарського призначення №2178-10* (Закон). Закон після його підписання Президентом України скасує мораторій на обіг земель с/г призначення, чинний в Україні з 2001 року, водночас введе ряд обмежень на перехідний етап запуску ринку землі. Поточна ситуація щодо обігу земель с/г призначення Мораторій діє щодо: (і)  Купівлі-продажу земель с/г призначення державної і комунальної власності (крім вилучення (викупу) їх для суспільних потреб); (іі) Ряду транзакцій, предметом яких є: земельні ділянки приватної власності (а) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, (б) виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, земельні частки (паї), а саме: Купівлі-продажу або іншим способом відчуження (крім випадків вилучення (викупу) земельних ділянок для суспільних потреб або передачі їх у спадщину), включаючи внесення до статутних капіталів господарських товариств; Зміни цільового призначення, крім випадків здійснення діяльності за угодами про розподіл продукції; Обміну (міни), крім земельних ділянок, які розташовані у масиві земель та мають приблизно однакову нормативну грошову оцінку (допускається різниця в межах до 10%). Обіг земель с/г призначення після прийняття Закону: Закон передбачає: (i) З 1 липня 2021 року: право громадян України набувати у власність до 100 га земель с/г призначення; можливість передачі земель с/г призначення в іпотеку банкам. (ii) З 1 січня 2024 року: право громадян України та українських компаній набувати у власність землі с/г призначення загальною площею до 10 000 га (при цьому, (а) фізичні особи-учасники компаній вважаються власниками земельних ділянок таких компаній пропорційно до їх часток у відповідних статутних (складених) капіталах; (б) вказаний поріг 10 000 га у будь-якому разі не може бути перевищений). (iii)  Вирішення питання допуску іноземців до ринку земель с/г призначення за результатом референдуму (дата та інші деталі такого референдуму залишаються невідомими на цьому етапі); (iv) Заборону продажу земель с/г призначення державної та комунальної власності; (v) До 1 січня 2030 року державне регулювання ціни продажу земель с/г (нижній поріг ціни – значення нормативної грошової оцінки); (vi) Можливість передачі (відчуження) переважного права на придбання земельної ділянки с/г; (vii) Неможливість набувати право власності на земельні ділянки с/г призначення для: А) Юридичних осіб: у яких неможливо встановити бенефіціарного власника (контролера); бенефіціарні власники (контролери) яких зареєстровані в офшорних зонах; учасниками або кінцевими бенефіціарами яких є громадяни Росії, а також - іноземні держави; що перебувають під контролем фізичних та юридичних осіб, зареєстрованих у державах, включених FATF до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом; учасниками або кінцевими бенефіціарами яких не є громадяни України щодо:         - земельних ділянок державної і комунальної власності;         - земельних ділянок, які виділені в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв);         - земельних ділянок, розташованих ближче 50 кілометрів від державного кордону України (крім державного кордону України, який проходить по морю); Б) Фізичних та юридичних осіб, стосовно яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) у вигляді заборони на укладення правочинів з набуття у власність земельних ділянок, а також пов’язаними з ними особами. В) Осіб, які належать або належали до терористичних організацій. Наразі додатково до Закону готуються до другого читання два інших законопроекти, а саме №№2194 та 2195**, які у разі прийняття матимуть суттєве значення для подальшого реформування земельного ринку. На момент підготовки цього матеріалу остаточний текст Закону відсутній, тому можливі подальші зміни з огляду на технічні та змістовні правки, які могли вноситись до тексту Закону. _____________________________ * Законопроект доступний за посилання: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=67059 ** Законопроекти доступні за посиланнями: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?pf3516=2194&skl=10 http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?pf3516=2195&skl=10

31 березня 2020 року Верховна Рада України ухвалила проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу земель сільськогосподарського призначення” №2178-10* (“Закон”). Закон після його підписання Президентом України скасує мораторій на обіг земель с/г призначення, чинний в Україні з 2001 року, водночас введе ряд обмежень на перехідний етап запуску ринку землі.

Поточна ситуація щодо обігу земель с/г призначення

Мораторій діє щодо:

(і)  Купівлі-продажу земель с/г призначення державної і комунальної власності (крім вилучення (викупу) їх для суспільних потреб);

(іі) Ряду транзакцій, предметом яких є: земельні ділянки приватної власності (а) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, (б) виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, земельні частки (паї), а саме:

  • Купівлі-продажу або іншим способом відчуження (крім випадків вилучення (викупу) земельних ділянок для суспільних потреб або передачі їх у спадщину), включаючи внесення до статутних капіталів господарських товариств;
  • Зміни цільового призначення, крім випадків здійснення діяльності за угодами про розподіл продукції;
  • Обміну (міни), крім земельних ділянок, які розташовані у масиві земель та мають приблизно однакову нормативну грошову оцінку (допускається різниця в межах до 10%).

Обіг земель с/г призначення після прийняття Закону:

Закон передбачає:

(i) З 1 липня 2021 року:

  • право громадян України набувати у власність до 100 га земель с/г призначення;
  • можливість передачі земель с/г призначення в іпотеку банкам.

(ii) З 1 січня 2024 року:

  • право громадян України та українських компаній набувати у власність землі с/г призначення загальною площею до 10 000 га (при цьому, (а) фізичні особи-учасники компаній вважаються власниками земельних ділянок таких компаній пропорційно до їх часток у відповідних статутних (складених) капіталах; (б) вказаний поріг 10 000 га у будь-якому разі не може бути перевищений).

(iii)  Вирішення питання допуску іноземців до ринку земель с/г призначення за результатом референдуму (дата та інші деталі такого референдуму залишаються невідомими на цьому етапі);

(iv) Заборону продажу земель с/г призначення державної та комунальної власності;

(v) До 1 січня 2030 року державне регулювання ціни продажу земель с/г (нижній поріг ціни – значення нормативної грошової оцінки);

(vi) Можливість передачі (відчуження) переважного права на придбання земельної ділянки с/г;

(vii) Неможливість набувати право власності на земельні ділянки с/г призначення для:

А) Юридичних осіб:

  • у яких неможливо встановити бенефіціарного власника (контролера);
  • бенефіціарні власники (контролери) яких зареєстровані в офшорних зонах;
  • учасниками або кінцевими бенефіціарами яких є громадяни Росії, а також – іноземні держави;
  • що перебувають під контролем фізичних та юридичних осіб, зареєстрованих у державах, включених FATF до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом;
  • учасниками або кінцевими бенефіціарами яких не є громадяни України щодо:

        – земельних ділянок державної і комунальної власності;

        – земельних ділянок, які виділені в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв);

        – земельних ділянок, розташованих ближче 50 кілометрів від державного кордону України (крім державного кордону України, який проходить по морю);

Б) Фізичних та юридичних осіб, стосовно яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) у вигляді заборони на укладення правочинів з набуття у власність земельних ділянок, а також пов’язаними з ними особами.

В) Осіб, які належать або належали до терористичних організацій.

Наразі додатково до Закону готуються до другого читання два інших законопроекти, а саме №№2194 та 2195**, які у разі прийняття матимуть суттєве значення для подальшого реформування земельного ринку.

На момент підготовки цього матеріалу остаточний текст Закону відсутній, тому можливі подальші зміни з огляду на технічні та змістовні правки, які могли вноситись до тексту Закону.

_____________________________

* Законопроект доступний за посилання:

http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=67059

** Законопроекти доступні за посиланнями:

http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?pf3516=2194&skl=10

http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?pf3516=2195&skl=10

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: