fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Процес видачі висновків ОВД може затягнутись до 3 років

06/ 10/ 2021
  Сьогодні Екокомітет ВРУ має розглянути проєкти законів у сфері оцінки впливу на довкілля (ОВД). Так, мова йде про законопроєкти №5766 та №5766-1. Обидві законодавчі ініціативи вносять зміни до Закону №2059-VIII про ОВД та містять низку позитивних новацій. Наприклад, здійснення обміну документами та інформацією виключно в електронній формі, збільшені строки оприлюднення підприємствами повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає ОВД, та оголошення про початок громадського обговорення звіту з ОВД, скорочення строків для отримання висновку з ОВД з 25 до 10 робочих днів тощо. Водночас, експерти Асоціації звертають увагу на деякі неоднозначні положення проєкту Закону №5766 та проєкту Закону №5766-1, які потребують доопрацювання. Для переходу на електронний документообіг необхідно буде внести зміни до підзаконних нормативних актів, які наразі передбачають паперовий обмін інформацією. Відтак, пропонуємо передбачити певний перехідний період для відмови від подачі документів на паперових носіях та переходу на електронний документообіг. Пропозиція щодо попереднього аналізу звіту з ОВД протягом 15 днів, у результаті чого визначається необхідність або відсутність необхідності надання підприємством додаткової інформації до звіту з ОВД виглядає неоднозначно. Фактично, пропонується запровадити додатковий етап в процедурі ОВД. По-перше, чинним законодавством про ОВД вже встановлено вичерпний перелік інформації, яка має міститись у звіті з ОВД. По-друге, це суперечить принципам Директиви 2011/92/ЄС про ОВД, де запит компетентного органу на надання додаткової інформації є опціональним. По-третє, це може створювати умови для зловживань при прийнятті рішень з боку уповноважених органів та затягування процедури ОВД від 30 робочих днів і до 3 років. Наприклад, при визначенні необхідності для підприємства здійснити додатково ОВД та оцінити вегетаційний період рослин на території, на якій буде здійснюватися планована діяльність, що можливо зробити тільки у певний період часу, міграцію тварин, зокрема птахів тощо. Таким чином, збільшення терміну дослідження на певний компонент довкілля може пригальмувати або повністю зупинити інвестиційні проєкти бізнесу. Тому, пропонуємо виключити це положення та натомість закріпити можливість підприємству надавати додаткову інформацію не пізніше ніж за 5 робочих днів до завершення громадського обговорення. Суб’єктивними та неоднозначними також є пропозиції щодо встановлення підстав для відмови у видачі висновку з ОВД, які чітко не визначені у чинному законодавстві. Зокрема, через порушення вимог щодо опублікування, розміщення або оприлюднення повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає ОВД та оголошення про початок громадського обговорення звіту з ОВД; наявність встановлених законами заборон чи обмежень, які унеможливлюють провадження планованої діяльності, тощо. Також негативне значення на бізнес може мати наявність обґрунтованих підстав вважати, що планована діяльність матиме негативний вплив на території Смарагдової мережі.  Окрім цього, у проєкті Закону №5766-1 додатково вводиться термін «здійснення діяльності з мотивів суспільної необхідності». Відповідні положення містяться у інших профільних законопроєктах, що регулюють управління територіями Смарагдової мережі - №4461-д та №4461-1. Асоціація послідовно виступає за комплексний підхід до врегулювання питання управління територіями Смарагдової мережі в Україні та вважає включення цих положень до законопроєктів №5766 та №5766-1 передчасним. А от деякі зміни, які б значно спростили здійснення ОВД для бізнесу у законодавчих ініціативах не представлені. Так, мова йде про: - механізм доопрацювання пакету документів з ОВД із можливістю повторної подачі без необхідності проходження усієї процедури заново; - процедура узгодження між підприємствами та дозвільними органами вимог до післяпроєктного моніторингу в частині його коригування; - звільнення від оцінки впливу на навколишнє середовище (надалі – ОВНС) у випадку проведення ОВД при розробці проєктної документації. Відтак, прийняття законопроєктів №5766 та №5766-1 в поточних редакціях, на жаль, не сприятиме удосконаленню процедури ОВД. Навпаки, це може створити низку перешкод в отриманні висновку з ОВД, обумовити потенційну можливість для зловживань з боку уповноважених органів, збільшити строк проходження ОВД, що в свою чергу, може призвести до значних збитків для бізнесу та зменшення інвестицій. Тож Європейська Бізнес Асоціація сподівається, що законопроєкти буде доопрацьовано з урахуванням пропозицій бізнес-спільноти.   Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.

Сьогодні Екокомітет ВРУ має розглянути проєкти законів у сфері оцінки впливу на довкілля (ОВД). Так, мова йде про законопроєкти №5766 та №5766-1.

Обидві законодавчі ініціативи вносять зміни до Закону №2059-VIII про ОВД та містять низку позитивних новацій. Наприклад, здійснення обміну документами та інформацією виключно в електронній формі, збільшені строки оприлюднення підприємствами повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає ОВД, та оголошення про початок громадського обговорення звіту з ОВД, скорочення строків для отримання висновку з ОВД з 25 до 10 робочих днів тощо.

Водночас, експерти Асоціації звертають увагу на деякі неоднозначні положення проєкту Закону №5766 та проєкту Закону №5766-1, які потребують доопрацювання.

  1. Для переходу на електронний документообіг необхідно буде внести зміни до підзаконних нормативних актів, які наразі передбачають паперовий обмін інформацією. Відтак, пропонуємо передбачити певний перехідний період для відмови від подачі документів на паперових носіях та переходу на електронний документообіг.
  2. Пропозиція щодо попереднього аналізу звіту з ОВД протягом 15 днів, у результаті чого визначається необхідність або відсутність необхідності надання підприємством додаткової інформації до звіту з ОВД виглядає неоднозначно. Фактично, пропонується запровадити додатковий етап в процедурі ОВД. По-перше, чинним законодавством про ОВД вже встановлено вичерпний перелік інформації, яка має міститись у звіті з ОВД. По-друге, це суперечить принципам Директиви 2011/92/ЄС про ОВД, де запит компетентного органу на надання додаткової інформації є опціональним. По-третє, це може створювати умови для зловживань при прийнятті рішень з боку уповноважених органів та затягування процедури ОВД від 30 робочих днів і до 3 років. Наприклад, при визначенні необхідності для підприємства здійснити додатково ОВД та оцінити вегетаційний період рослин на території, на якій буде здійснюватися планована діяльність, що можливо зробити тільки у певний період часу, міграцію тварин, зокрема птахів тощо. Таким чином, збільшення терміну дослідження на певний компонент довкілля може пригальмувати або повністю зупинити інвестиційні проєкти бізнесу. Тому, пропонуємо виключити це положення та натомість закріпити можливість підприємству надавати додаткову інформацію не пізніше ніж за 5 робочих днів до завершення громадського обговорення.
  3. Суб’єктивними та неоднозначними також є пропозиції щодо встановлення підстав для відмови у видачі висновку з ОВД, які чітко не визначені у чинному законодавстві. Зокрема, через порушення вимог щодо опублікування, розміщення або оприлюднення повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає ОВД та оголошення про початок громадського обговорення звіту з ОВД; наявність встановлених законами заборон чи обмежень, які унеможливлюють провадження планованої діяльності, тощо. Також негативне значення на бізнес може мати наявність обґрунтованих підстав вважати, що планована діяльність матиме негативний вплив на території Смарагдової мережі.  Окрім цього, у проєкті Закону №5766-1 додатково вводиться термін «здійснення діяльності з мотивів суспільної необхідності». Відповідні положення містяться у інших профільних законопроєктах, що регулюють управління територіями Смарагдової мережі – №4461-д та №4461-1. Асоціація послідовно виступає за комплексний підхід до врегулювання питання управління територіями Смарагдової мережі в Україні та вважає включення цих положень до законопроєктів №5766 та №5766-1 передчасним.

А от деякі зміни, які б значно спростили здійснення ОВД для бізнесу у законодавчих ініціативах не представлені. Так, мова йде про:

– механізм доопрацювання пакету документів з ОВД із можливістю повторної подачі без необхідності проходження усієї процедури заново;

– процедура узгодження між підприємствами та дозвільними органами вимог до післяпроєктного моніторингу в частині його коригування;

– звільнення від оцінки впливу на навколишнє середовище (надалі – ОВНС) у випадку проведення ОВД при розробці проєктної документації.

Відтак, прийняття законопроєктів №5766 та №5766-1 в поточних редакціях, на жаль, не сприятиме удосконаленню процедури ОВД. Навпаки, це може створити низку перешкод в отриманні висновку з ОВД, обумовити потенційну можливість для зловживань з боку уповноважених органів, збільшити строк проходження ОВД, що в свою чергу, може призвести до значних збитків для бізнесу та зменшення інвестицій.

Тож Європейська Бізнес Асоціація сподівається, що законопроєкти буде доопрацьовано з урахуванням пропозицій бізнес-спільноти.

 

Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: