fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Постукали по дереву: як Рада намагається захистити українські ліси

12/ 07/ 2018
  Євген Кузьменко. Координатор комітету деревообробної та меблевої галузей. Які зміни чекають найближчим часом на ринок деревини Нещодавно в деревообробній галузі відбулося декілька важливих подій – було визнано незаконним та нечинним наказ Держлісагентства №42, на підставі якого здійснюється реалізація необробленої деревини, та прийнято у другому читанні законопроект №5495, який вступить в дію з 1 січня 2019 року у разі його підписання президентом. Відповідним законом, зокрема, встановлюється внутрішнє обмеження на споживання деревини, криміналізація незаконних рубок та контрабанди деревини, заборона експорту деревини паливної. Координатор Комітету деревообробної та меблевої галузей Європейської Бізнес Асоціації Євген Кузьменко розповідає для Mind про вищевказані нововведення та наслідки набуття ними чинності. Запровадження внутрішніх обмежень споживання лісу. Минулого тижня Верховна Рада прийняла законопроект №5495, яким посилюється відповідальність за незаконну вирубку та контрабанду лісу та встановлюється обмеження внутрішнього споживання вітчизняних лісоматеріалів необроблених у розмірі 25 млн куб. м на рік. У цьому контексті доцільно згадати, що вже третій рік в Україні діє мораторій на експорт лісу-кругляка всіх порід деревини, крім сосни, та другий рік – на експорт необробленої сосни. Хоча мораторій є дискусійним питанням і має як своїх прихильників, так і тих, хто виступає за його зняття. Вагомий аргумент останніх – введення мораторію було і залишається конфліктним по відношенню до зобовязань, взятих Україною в рамках міжнародних угод. Так, зокрема, згідно з положеннями Статті XX (g) Генеральної угоди про тарифи та торгівлю, держава може запроваджувати заходи, що стосуються збереження природних ресурсів, які вичерпуються, якщо такі заходи застосовуються разом з обмеженням внутрішнього виробництва чи споживання. Тому встановлення вищезазначеного обмеження внутрішнього споживання вітчизняних лісоматеріалів необроблених потенційно може підсилити позиції України в переговорах з міжнародними партнерами щодо дії мораторію. Щодо граничного розміру споживання саме у 25 млн куб. м на рік, то обсяги заготівлі в Україні на сьогоднішній день є меншими, тому принаймні у найближчий час це не повинно позначитися на забезпеченні деревообробних підприємств сировиною. Водночас експерти Комітету деревообробної та меблевої галузі Асоціації не виключають, що у подальшому з’явиться необхідність перегляду зазначеного граничного розміру внутрішнього споживання необроблених лісоматеріалів. Запровадження посиленої адміністративної та кримінальної відповідальності за незаконну вирубку, а також перевезення, зберігання та збут незаконно заготовленої деревини. Представники Комітету деревообробної та меблевої галузей Асоціації підтримують необхідність боротьби з незаконними рубками та реалізацією лісу, та разом з тим застерігають, аби відповідні законодавчі зміни не стали потенційним джерелом тиску на добросовісних деревообробників (споживачів лісу). Адже часом ми маємо ситуацію в Україні, коли контролюючі органи замість того, аби ідентифікувати та перевіряти тих суб’єктів господарювання, які ведуть нелегальний бізнес, виснажують постійними перевірками офіційні компанії, які дотримуються усіх вимог законодавства. Крім того, посилення встановлених законом санкцій само по собі, без наявності повної та достовірної інформації щодо всього обсягу заготівлі деревини та її реалізації, позитивних результатів дати не зможе. Тому необхідно вести повноцінний облік заготовленого лісу, по суті – документувати всі дії під час заготівлі деревини сучасними методами. В Україні вже існує Система електронного обліку деревини в усіх лісових господарствах Держлісагентства, а це близько 70% лісгоспів України. Єдине, що залишається зробити аби закрити канали можливих нелегальних рубок та незаконного обігу деревини, це розповсюдити вже існуючу Систему електронного обліку деревини на усі без винятку лісові угіддя. Заборона експорту деревини паливної. Очевидно, що зазначений крок було викликано тим фактом, що після введення мораторію експорт ділової деревини не припинився, а активно ведеться під виглядом паливних дров, на які не поширюється дія мораторію. Заборона експорту паливних дров для вітчизняних деревообробників означає більше ресурсу для переробки. При цьому не виключено, що зазначена заборона викличе питання у наших міжнародних партнерів. Скасування Наказу №42. Наразі маємо правовий вакуум щодо регулювання питання продажу необробленої деревини та контролю за її реалізацією. А все тому, що Окружний адміністративний суд міста Києва по справі №826/18026/17 визнав незаконним та нечинним наказ Державного комітету лісового господарства України «Щодо вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини» від 19 лютого 2007 року №42, на підставі якого здійснюється реалізація необробленої деревини. Експерти Комітету деревообробної та меблевої галузі Асоціації передбачають, що існування такої прогалини у правовому регулюванні може призвести до того, що підприємства галузі матимуть ризик залишитись без сировини або отримати її в недостатній кількості, як результат – будуть незавантажені, що може спричинити втрату ринків, скорочення персоналу та інші негативні наслідки для економіки держави в цілому. Тому ринок потребує законодавчо закріплених правил щодо реалізації деревини з дотриманням умов конкуренції та доступу до спільного ресурсу. Джерело: Mind.UA
Євген Кузьменко Координатор комітету деревообробної та меблевої галузей
Які зміни чекають найближчим часом на ринок деревини

Нещодавно в деревообробній галузі відбулося декілька важливих подій – було визнано незаконним та нечинним наказ Держлісагентства №42, на підставі якого здійснюється реалізація необробленої деревини, та прийнято у другому читанні законопроект №5495, який вступить в дію з 1 січня 2019 року у разі його підписання президентом. Відповідним законом, зокрема, встановлюється внутрішнє обмеження на споживання деревини, криміналізація незаконних рубок та контрабанди деревини, заборона експорту деревини паливної. Координатор Комітету деревообробної та меблевої галузей Європейської Бізнес Асоціації Євген Кузьменко розповідає для Mind про вищевказані нововведення та наслідки набуття ними чинності.

Запровадження внутрішніх обмежень споживання лісу. Минулого тижня Верховна Рада прийняла законопроект №5495, яким посилюється відповідальність за незаконну вирубку та контрабанду лісу та встановлюється обмеження внутрішнього споживання вітчизняних лісоматеріалів необроблених у розмірі 25 млн куб. м на рік.

У цьому контексті доцільно згадати, що вже третій рік в Україні діє мораторій на експорт лісу-кругляка всіх порід деревини, крім сосни, та другий рік – на експорт необробленої сосни. Хоча мораторій є дискусійним питанням і має як своїх прихильників, так і тих, хто виступає за його зняття. Вагомий аргумент останніх – введення мораторію було і залишається конфліктним по відношенню до зобов’язань, взятих Україною в рамках міжнародних угод.

Так, зокрема, згідно з положеннями Статті XX (g) Генеральної угоди про тарифи та торгівлю, держава може запроваджувати заходи, що стосуються збереження природних ресурсів, які вичерпуються, якщо такі заходи застосовуються разом з обмеженням внутрішнього виробництва чи споживання.

Тому встановлення вищезазначеного обмеження внутрішнього споживання вітчизняних лісоматеріалів необроблених потенційно може підсилити позиції України в переговорах з міжнародними партнерами щодо дії мораторію.

Щодо граничного розміру споживання саме у 25 млн куб. м на рік, то обсяги заготівлі в Україні на сьогоднішній день є меншими, тому принаймні у найближчий час це не повинно позначитися на забезпеченні деревообробних підприємств сировиною.

Водночас експерти Комітету деревообробної та меблевої галузі Асоціації не виключають, що у подальшому з’явиться необхідність перегляду зазначеного граничного розміру внутрішнього споживання необроблених лісоматеріалів.

Запровадження посиленої адміністративної та кримінальної відповідальності за незаконну вирубку, а також перевезення, зберігання та збут незаконно заготовленої деревини. Представники Комітету деревообробної та меблевої галузей Асоціації підтримують необхідність боротьби з незаконними рубками та реалізацією лісу, та разом з тим застерігають, аби відповідні законодавчі зміни не стали потенційним джерелом тиску на добросовісних деревообробників (споживачів лісу).

Адже часом ми маємо ситуацію в Україні, коли контролюючі органи замість того, аби ідентифікувати та перевіряти тих суб’єктів господарювання, які ведуть нелегальний бізнес, виснажують постійними перевірками офіційні компанії, які дотримуються усіх вимог законодавства.

Крім того, посилення встановлених законом санкцій само по собі, без наявності повної та достовірної інформації щодо всього обсягу заготівлі деревини та її реалізації, позитивних результатів дати не зможе.

Тому необхідно вести повноцінний облік заготовленого лісу, по суті – документувати всі дії під час заготівлі деревини сучасними методами. В Україні вже існує Система електронного обліку деревини в усіх лісових господарствах Держлісагентства, а це близько 70% лісгоспів України. Єдине, що залишається зробити аби закрити канали можливих нелегальних рубок та незаконного обігу деревини, це розповсюдити вже існуючу Систему електронного обліку деревини на усі без винятку лісові угіддя.

Заборона експорту деревини паливної. Очевидно, що зазначений крок було викликано тим фактом, що після введення мораторію експорт ділової деревини не припинився, а активно ведеться під виглядом паливних дров, на які не поширюється дія мораторію. Заборона експорту паливних дров для вітчизняних деревообробників означає більше ресурсу для переробки. При цьому не виключено, що зазначена заборона викличе питання у наших міжнародних партнерів.

Скасування Наказу №42. Наразі маємо правовий вакуум щодо регулювання питання продажу необробленої деревини та контролю за її реалізацією. А все тому, що Окружний адміністративний суд міста Києва по справі №826/18026/17 визнав незаконним та нечинним наказ Державного комітету лісового господарства України «Щодо вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини» від 19 лютого 2007 року №42, на підставі якого здійснюється реалізація необробленої деревини.

Експерти Комітету деревообробної та меблевої галузі Асоціації передбачають, що існування такої прогалини у правовому регулюванні може призвести до того, що підприємства галузі матимуть ризик залишитись без сировини або отримати її в недостатній кількості, як результат – будуть незавантажені, що може спричинити втрату ринків, скорочення персоналу та інші негативні наслідки для економіки держави в цілому. Тому ринок потребує законодавчо закріплених правил щодо реалізації деревини з дотриманням умов конкуренції та доступу до спільного ресурсу.

Джерело: Mind.UA

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: