fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Перспективи та напрямки зростання EdTech в Україні

10/ 07/ 2024
  Автор: Ілля Філіпов, СЕО і співзасновник студії онлайн-освіти EdEra Якщо ви користуєтеся Duolingo або Grammarly, проходите онлайн-курси, граєте з командою в Kahoot або займаєтеся з репетитором у Preply, ви вже використовуєте продукти EdTech-галузі, яка стрімко розвивається у світі і в Україні зокрема. СЕО EdEra Ілля Філіпов у колонці для AIN.UA розповідає, чому EdTech в Україні зростає попри війну та в яких напрямках він рухається. Інвестиції в український EdTech зараз і прогноз на майбутнє. Світовий ринок EdTech стрімко зростає. Згідно з прогнозами, він зросте у 2,5 рази до 2025 року й досягне $404 млрд у загальному обсязі світових витрат. Навіть на цьому рівні витрати на EdTech та цифрові технології становитимуть лише 5,2 % від світового ринку освіти обсягом $7,3 трлн у 2025 році. Український EdTech зараз переживає етап розвитку, але стикається з кількома викликами. Зокрема низькі витрати на освіту, недостатньо розвинений ринок іноземних інвестицій і застарілість системи освіти ускладнюють процес. Пріоритет — створити сприятливе законодавче регулювання сектора EdTech. Важливим кроком у розвитку українського EdTech стала участь українських стартапів на конференції Bett UK 2024, де вони представили свої проєкти та змогли залучити додаткові інвестиції. Понад 230 зустрічей із представниками урядів, університетів і компаній свідчить про інтерес до українського EdTech і підтримку його розвитку. Однією з ключових вимог для участі в таких подіях є наявність traction, клієнтів і залучених інвестицій. Це, а також інвестиції в українські EdTech-стартапи, такі як Preply, вказує на те, що українські стартапи вже досягли певного рівня успішності та зацікавленості інвесторів. У майбутньому для розвитку українського EdTech важливо продовжувати працювати над зменшенням бар’єрів, створювати сприятливе законодавче середовище й активно просувати українські EdTech-продукти на міжнародному ринку. Вплив війни на розвиток EdTech і фактори, які, незважаючи на війну, пришвидшують його зростання. На початку повномасштабної війни й орієнтовно до кінця березня 2022 ті EdTech бізнеси, які базувалися в Україні, призупинили свою роботу (зокрема і EdEra). У квітні 2022 ринок почав оживати й до кінця місяця відновився майже довоєнний попит на приватну освіту. Багато людей змушені були переїхати в інші міста та країни, де так і не змогли знайти роботу за спеціальністю. Онлайн-навчання дозволяє їм швидко здобути нову професію та працювати віддалено. Регулярні зміни в усіх галузях бізнесу, зокрема під час війни, викликають часті потреби в новому навчанні — особистому й корпоративному. Унаслідок цього виникають нові продукти — від повноцінних курсів на кілька місяців до коротких інтенсивів для покращення знань. Саме це зараз допомагає EdTech-компаніям не лише утриматися на ринку, а й зростати. Перспективи розвитку EdTech. Різноманітні джерела фінансування Українські EdTech-компанії активно залучають фінансування з різних джерел. Це і грантова співпраця з фондами й міжнародними організаціями, і приватні інвестиції, і нові напрями, коли компанії вкладаються в розвиток освітніх проєктів у своїх галузях. Наприклад, у 2022 Genesis та EdEra спільно з Міністерством цифрової трансформації та Міністерством освіти та науки України запустили всеукраїнський курс зі створення цифрових продуктів. Projector Institute створив фонд Projector Creative & Tech Foundation, щоб навчити професій креативно-технічного сектора 5000 українських жінок, які вимушено переселилися через війну за кордон чи всередині України. Зміни на ринку праці та попит на нові навички З 2015 року набір необхідних професійних навичок змінився на близько 25 %, очікується цифра у 50 % до 2027 року. Протягом наступних п’яти років прогнозується втрата 84 мільйонів робочих місць і створення 69 мільйонів нових. Джерело: Future of Jobs Report 2023 Далеко не всі з цих навичок можна буде опанувати в університетах і тим паче не на всі треба буде витратити чотири роки навчання. Наприклад, згідно з даними OECD, актуальними стануть такі скіли: Lifelong learning та активне навчання Адаптивність і гнучкість Розв’язання складних проблем Аналітичне мислення Комунікативність Тут на допомогу прийде неформальна освіта й онлайн-продукти. Швидкий темп, з яким вони допомагають опановувати нові знання, дозволяє змінити професію, підвищити кваліфікацію та навчитись використовувати нові інструменти. Онлайн-продукти зможуть покрити, наприклад, такі запити: 1) Спеціалізовані технічні курси Наука про дані, штучний інтелект, кібербезпека, веброзробка та хмарні обчислення. 2) Практичне навчання та віртуальні лабораторії Віртуальні лабораторії та інструменти для симуляції (ті ж VR-курси з польотів на дронах) дозволяють вправлятися в навичках у безпечному та контрольованому середовищі. 3) Навчання на основі проєктів Учні можуть працювати над реальними проєктами, застосовуючи набуті навички. 4) Персоналізоване навчання Тут у гру вступає штучний інтелект. Індивідуальні рекомендації щодо курсів та ресурсів на основі рівня володіння навичками, цілей та попереднього навчального досвіду — усе це чекає на нас найближчими роками. Перспективи розвитку технологій. Й офлайн, й онлайн-освіта стають більш інтенсивними, інклюзивними й комфортними для тих, хто вчиться завдяки новим технологіям. Ілюзія присутності з AR і VR, прискорена розробка навчальних програм і планів за допомогою штучного інтелекту, автоматизоване корпоративне навчання — усе це вже зараз опановують EdTech-проєкти в усьому світі. Вчителі використовують VR для віртуальних екскурсій. Пожежні служби в кількох країнах навчають працівників реагувати на небезпечні ситуації завдяки VR-курсам. Школи використовують ШІ-алгоритми для автоматизованого оцінювання учнів і вчителів. Студенти користуються чат-ботами на основі ШІ, які допомагають менеджерити процес навчання. Варіанти використання ШІ в освітньому секторі продовжують зростати. Понад 25 % компаній успішно застосували штучний інтелект у продукті EdTech у 2021 році порівняно з лише 14 % у 2019 році. Крім того, 44 % респондентів додали штучний інтелект у свої коротко- та середньострокові плани. Минулого року тільки європейські стартапи EdTech залучили понад $1,8 млрд, тоді як лідери, такі як Coursera, Duolingo та Nerdy, вийшли на біржу. ШІ, зокрема, підтримує інтерес інвесторів до цього сектора, оскільки все більше ранніх пілотних проєктів досягають виробництва. Джерело: HolonIQ ШІ стане одним із драйверів EdTech і у світі, і в Україні завдяки: Інтелектуальним системам навчання (ITS); Інструментам адаптивного шкільного навчання; Автоматизованому оцінюванню; Аналітиці успішності користувачів продуктів; Створенню генеративного контенту; Розвитку ШІ-інструментів для вивчення мов. І це лише початок впливу технологій на EdTech. Українські EdTech-стартапи повинні активно впроваджувати нові ініціативи у своїх проєктах, щоб встигати за цим темпом. Співпраця між Military Tech та EdTech: можливості та бенефіти. В умовах воєнних дій однією з перспектив розвитку EdTech є його тісна співпраця з MilTech. Компанії венчурного та приватного капіталу все більше інвестують у стартапи оборонних технологій. Цей приплив інвестицій стимулює розвиток нових технологій і рішень в оборонному секторі. На ринку Military Tech спостерігається зсув у бік передових технологій, як-от: штучний інтелект, робототехніка, кібервійна та адитивне виробництво для покращення оборонних операцій і бойової ефективності. Збільшується кількість стартапів і команд, які потребують як цифрових інструментів навчання користувачів, так і навчання працівників. Інтеграція і тісніша співпраця Military Tech і EdTech неуникна в найближчі роки. Вона допоможе розробити інноваційні навчальні інструменти та програми для військових. Наприклад, розробка інтерактивних навчальних програм для пілотів дронів у віртуальній реальності може стати ефективним методом навчання для військових, симулюючи реальні бойові ситуації. Також роботизовані системи для евакуації поранених можуть бути використані як навчальні інструменти для медичного персоналу. Вони можуть навчатися надавати медичну допомогу та транспортувати поранених у безпечні зони, що допоможе підвищити якість медичної підготовки та швидкість реагування на надзвичайні ситуації. Однак чим більше розвиватиметься штучний інтелект, тим більше виникатиме кіберзагроз. Тож розвиток технологій і навчальних продуктів із кібербезпеки також стане важливим для сфери освіти. Інтеграція цих технологій у навчальні програми допоможе тим, хто вчиться, впізнавати та реагувати на кіберзагрози. Напрямки зростання та розвитку EdTech в Україні. EdTech + GR У багатьох країнах світу держава для бізнесу є бажаним партнером, адже державні замовлення зазвичай масштабні та дорогі. Я впевнений, що в нас також бізнеси хотіли би співпрацювати з державою і нарешті можна прослідкувати позитивну динаміку в цьому питанні — держава нарешті почала співпрацювати з бізнесом. Не у всіх галузях, звісно, але в EdTech можемо активно за цим спостерігати. У такої спіпраці держави й бізнесу величезний потенціал. У держави є ресурс і за цей ресурс вона має стимулювати вільну конкуренцію. Ті, хто виграють цю конкуренцію на вільному ринку, є найкращими експертами з точки зору створення нового. Держава має користуватися експертизою бізнесів, не монополізувати сфери, а навпаки залучати бізнеси до компетентного розв’язання проблем. Відновлення освітніх втрат: роль EdTech Одна з таких проблем — величезні освітні втрати внаслідок і війни, і пандемії. Саме EdTech допоможе покрити ці втрати найближчими роками. Ми маємо багато внутрішньо переміщених осіб, зруйнованих освітніх середовищ, втрачених знань. Нам недостатньо зібрати вчителів або учнів на 10 вебінарів і «довчити» їх. Втрати нерівномірні від регіону до регіону, від села до міста. І EdTech, особливо з можливостями штучного інтелекту й персоналізації навчання, допоможе вирівняти ситуацію і закрити пробіли між групами здобувачів освіти, які руйнують надії одних на подальший розвиток, а для інших навпаки його спрощує. Ми мріємо про країну, де для всіх однакові правила гри, і розробляємо для цього технологічні рішення. Основні напрямки роботи EdTech у відновленні освіти під час війни: Дистанційні навчальні платформи: EdTech-компанії розробляють навчальні платформи, які дозволять учням і вчителям навчатись і викладати незалежно від розташування. Мобільні застосунки: Розробка освітніх мобільних застосунків, доступних на смартфонах і планшетах, забезпечує доступ до навчання людей у віддалених або прифронтових районах. Відеоуроки та онлайн-курси: Завдяки ним можна навчатися у власному темпі та в зручний час. Інтерактивні навчальні матеріали: Віртуальні екскурсії, ігри та симуляції підвищують залученість учнів і покращують засвоєння матеріалу. Підтримка педагогічних кадрів: Розвиток EdTech також означає підтримку педагогічних кадрів у використанні технологій для навчання та оцінювання. Інноваційні програми професійно-технічної освіти в університетах. У нас давно поширене хибне переконання родом зі СРСР про неповну вищу освіту. Усі нібито мають пройти й бакалаврат, і магістратуру. Проте університети — це, у першу чергу, наукові установи, особливо магістратура. А профтех — це адекватна форма здобуття знань, щоб поринути в професію. Для цього не потрібна складна фундаментальна освіта. В Україні плутають ці дві речі і глибоко недооцінюють профтех. Насправді ж нам потрібно працювати у двох напрямках. По-перше, змінити хибне уявлення про університет як структуру, яка готує до професії, і про те, що профтех — це «не престижно». Це комунікаційна задача. Друга частина — це виділення фінансів і ресурсів, щоб залучати в профтех сильних викладачів, створювати якісні програми, мати матеріально-технічну базу. Нарешті потрібно залучати бізнеси, яким потрібні професіонали. Сім років тому, коли я їздив за обміном на програму Open World, у Каліфорнії було містечко, яке майже повністю поглинули профтехи Amazon. Amazon самостійно задовольняв попит ринку кадрами. Відповідно державно-приватне партнерство критичне для майбутнього українського профтеху. Співпраця приватних компаній і держави у вирішенні освітніх викликів. Усіх вражає «Дія», яка стимулювала цифровізацію в Україні і якою захоплюються інші держави та уряди. Секрет успіху «Дії» в тому, що ми довго не робили нічого в цьому напрямку й у нас відкрите вікно можливостей, крізь яке ми одразу стрибаємо на кілька щаблів вище. Те саме відбувається з телекомунікаційною сферою та цифровими грошима. А всі катаклізми, на кшталт ковіду або повномасштабного вторгнення, діють як каталізатори інновацій. У креативній сфері це називається теорією творчих обмежень. Люди переїжджають, не можуть фізично ходити до школи, переживають вимкнення світла, що стимулює інноваційні рішення для боротьби з викликами. Потенціал таких рішень в Україні дуже великий. Те саме стосується інновацій у сфері EdTech. Ми як EdTech-компанія концентруємося на проєктах у декількох напрямах. Перший — це державна освіта. Зараз рухаються реформи: реформа профільної школи, реформа дисциплін, як-от інформатики, до процесу оновлення та до зміни якої ми залучені. Також ми лобіюємо запровадження таких дисциплін, як сексуальна освіта, фінансова грамотність, оновлення шкільних програм із низки інших предметів, наприклад, основи здоров’я. Нарешті бачимо екосистемні підходи до профтехпроєктів. Ми спостерігаємо велику перспективу VR і AR-технологій для профтехів, і на це також у державі починають звертати увагу. Найголовніше, що ми бачимо в розвитку цього напрямку — якщо потрібна дійсно якісна зміна, а не для галочки, то необхідно комплексно працювати з усіма стейкголдерами та учасниками навчального процесу. Другий напрямок — це розвиток міжнародних партнерств. Це співпраця з іноземними компаніями, університетами, організаціями, філіалами міжнародних компаній в Україні. Наприклад, EdEra у 2023–2024 запустила два курси для підприємців разом із Google. Також нещодавно університет Вашингтону валідував на платформі Coursera перший український онлайн-курс англійською з історії України, який ми розробляли разом з Українським інститутом. Насамкінець. В Україні все ще молодий ринок EdTech, бо активно наповнюватися новими компаніями, продуктами та фахівцями він почав останні три роки. Проте після початку повномасштабного вторгнення українські користувачі відмежувалися від продуктів ринку СНД, що надало можливість для самостійного розвитку. У нас широкі перспективи, через те що ми прагнемо інновацій і можемо бути на рівні зі світовими EdTech-компаніями. Щоб імпульс і драйв зберігався, а українські EdTech-стартапи ставали єдинорогами й завойовували світ, потрібна активна співпраця між сектором EdTech, державою та іншими стейкголдерами. Ми, як освітній провайдер, закликаємо цікавитись, долучатися до ініціатив і ділитись досвідом, щоб EdTech став індустрією майбутнього.

Автор: Ілля Філіпов, СЕО і співзасновник студії онлайн-освіти EdEra

Якщо ви користуєтеся Duolingo або Grammarly, проходите онлайн-курси, граєте з командою в Kahoot або займаєтеся з репетитором у Preply, ви вже використовуєте продукти EdTech-галузі, яка стрімко розвивається у світі і в Україні зокрема.

СЕО EdEra Ілля Філіпов у колонці для AIN.UA розповідає, чому EdTech в Україні зростає попри війну та в яких напрямках він рухається.

Інвестиції в український EdTech зараз і прогноз на майбутнє

Світовий ринок EdTech стрімко зростає. Згідно з прогнозами, він зросте у 2,5 рази до 2025 року й досягне $404 млрд у загальному обсязі світових витрат. Навіть на цьому рівні витрати на EdTech та цифрові технології становитимуть лише 5,2 % від світового ринку освіти обсягом $7,3 трлн у 2025 році.

Український EdTech зараз переживає етап розвитку, але стикається з кількома викликами. Зокрема низькі витрати на освіту, недостатньо розвинений ринок іноземних інвестицій і застарілість системи освіти ускладнюють процес. Пріоритет — створити сприятливе законодавче регулювання сектора EdTech.

Важливим кроком у розвитку українського EdTech стала участь українських стартапів на конференції Bett UK 2024, де вони представили свої проєкти та змогли залучити додаткові інвестиції. Понад 230 зустрічей із представниками урядів, університетів і компаній свідчить про інтерес до українського EdTech і підтримку його розвитку.

Однією з ключових вимог для участі в таких подіях є наявність traction, клієнтів і залучених інвестицій. Це, а також інвестиції в українські EdTech-стартапи, такі як Preply, вказує на те, що українські стартапи вже досягли певного рівня успішності та зацікавленості інвесторів.

У майбутньому для розвитку українського EdTech важливо продовжувати працювати над зменшенням бар’єрів, створювати сприятливе законодавче середовище й активно просувати українські EdTech-продукти на міжнародному ринку.

Вплив війни на розвиток EdTech і фактори, які, незважаючи на війну, пришвидшують його зростання

На початку повномасштабної війни й орієнтовно до кінця березня 2022 ті EdTech бізнеси, які базувалися в Україні, призупинили свою роботу (зокрема і EdEra).

У квітні 2022 ринок почав оживати й до кінця місяця відновився майже довоєнний попит на приватну освіту. Багато людей змушені були переїхати в інші міста та країни, де так і не змогли знайти роботу за спеціальністю. Онлайн-навчання дозволяє їм швидко здобути нову професію та працювати віддалено.

Регулярні зміни в усіх галузях бізнесу, зокрема під час війни, викликають часті потреби в новому навчанні — особистому й корпоративному. Унаслідок цього виникають нові продукти — від повноцінних курсів на кілька місяців до коротких інтенсивів для покращення знань. Саме це зараз допомагає EdTech-компаніям не лише утриматися на ринку, а й зростати.

Перспективи розвитку EdTech

Різноманітні джерела фінансування

Українські EdTech-компанії активно залучають фінансування з різних джерел. Це і грантова співпраця з фондами й міжнародними організаціями, і приватні інвестиції, і нові напрями, коли компанії вкладаються в розвиток освітніх проєктів у своїх галузях.

Наприклад, у 2022 Genesis та EdEra спільно з Міністерством цифрової трансформації та Міністерством освіти та науки України запустили всеукраїнський курс зі створення цифрових продуктів. Projector Institute створив фонд Projector Creative & Tech Foundation, щоб навчити професій креативно-технічного сектора 5000 українських жінок, які вимушено переселилися через війну за кордон чи всередині України.

Зміни на ринку праці та попит на нові навички

З 2015 року набір необхідних професійних навичок змінився на близько 25 %, очікується цифра у 50 % до 2027 року. Протягом наступних п’яти років прогнозується втрата 84 мільйонів робочих місць і створення 69 мільйонів нових.

Джерело: Future of Jobs Report 2023

Далеко не всі з цих навичок можна буде опанувати в університетах і тим паче не на всі треба буде витратити чотири роки навчання. Наприклад, згідно з даними OECD, актуальними стануть такі скіли:

  1. Lifelong learning та активне навчання
  2. Адаптивність і гнучкість
  3. Розв’язання складних проблем
  4. Аналітичне мислення
  5. Комунікативність

Тут на допомогу прийде неформальна освіта й онлайн-продукти. Швидкий темп, з яким вони допомагають опановувати нові знання, дозволяє змінити професію, підвищити кваліфікацію та навчитись використовувати нові інструменти. Онлайн-продукти зможуть покрити, наприклад, такі запити:

1) Спеціалізовані технічні курси

Наука про дані, штучний інтелект, кібербезпека, веброзробка та хмарні обчислення.

2) Практичне навчання та віртуальні лабораторії

Віртуальні лабораторії та інструменти для симуляції (ті ж VR-курси з польотів на дронах) дозволяють вправлятися в навичках у безпечному та контрольованому середовищі.

3) Навчання на основі проєктів

Учні можуть працювати над реальними проєктами, застосовуючи набуті навички.

4) Персоналізоване навчання

Тут у гру вступає штучний інтелект. Індивідуальні рекомендації щодо курсів та ресурсів на основі рівня володіння навичками, цілей та попереднього навчального досвіду — усе це чекає на нас найближчими роками.

Перспективи розвитку технологій

Й офлайн, й онлайн-освіта стають більш інтенсивними, інклюзивними й комфортними для тих, хто вчиться завдяки новим технологіям. Ілюзія присутності з AR і VR, прискорена розробка навчальних програм і планів за допомогою штучного інтелекту, автоматизоване корпоративне навчання — усе це вже зараз опановують EdTech-проєкти в усьому світі.

Вчителі використовують VR для віртуальних екскурсій. Пожежні служби в кількох країнах навчають працівників реагувати на небезпечні ситуації завдяки VR-курсам. Школи використовують ШІ-алгоритми для автоматизованого оцінювання учнів і вчителів.

Студенти користуються чат-ботами на основі ШІ, які допомагають менеджерити процес навчання.

Варіанти використання ШІ в освітньому секторі продовжують зростати. Понад 25 % компаній успішно застосували штучний інтелект у продукті EdTech у 2021 році порівняно з лише 14 % у 2019 році. Крім того, 44 % респондентів додали штучний інтелект у свої коротко- та середньострокові плани.

Минулого року тільки європейські стартапи EdTech залучили понад $1,8 млрд, тоді як лідери, такі як Coursera, Duolingo та Nerdy, вийшли на біржу. ШІ, зокрема, підтримує інтерес інвесторів до цього сектора, оскільки все більше ранніх пілотних проєктів досягають виробництва.

Джерело: HolonIQ

ШІ стане одним із драйверів EdTech і у світі, і в Україні завдяки:

  • Інтелектуальним системам навчання (ITS);
  • Інструментам адаптивного шкільного навчання;
  • Автоматизованому оцінюванню;
  • Аналітиці успішності користувачів продуктів;
  • Створенню генеративного контенту;
  • Розвитку ШІ-інструментів для вивчення мов.

І це лише початок впливу технологій на EdTech. Українські EdTech-стартапи повинні активно впроваджувати нові ініціативи у своїх проєктах, щоб встигати за цим темпом.

Співпраця між Military Tech та EdTech: можливості та бенефіти

В умовах воєнних дій однією з перспектив розвитку EdTech є його тісна співпраця з MilTech. Компанії венчурного та приватного капіталу все більше інвестують у стартапи оборонних технологій. Цей приплив інвестицій стимулює розвиток нових технологій і рішень в оборонному секторі. На ринку Military Tech спостерігається зсув у бік передових технологій, як-от: штучний інтелект, робототехніка, кібервійна та адитивне виробництво для покращення оборонних операцій і бойової ефективності. Збільшується кількість стартапів і команд, які потребують як цифрових інструментів навчання користувачів, так і навчання працівників.

Інтеграція і тісніша співпраця Military Tech і EdTech неуникна в найближчі роки. Вона допоможе розробити інноваційні навчальні інструменти та програми для військових.

Наприклад, розробка інтерактивних навчальних програм для пілотів дронів у віртуальній реальності може стати ефективним методом навчання для військових, симулюючи реальні бойові ситуації.

Також роботизовані системи для евакуації поранених можуть бути використані як навчальні інструменти для медичного персоналу. Вони можуть навчатися надавати медичну допомогу та транспортувати поранених у безпечні зони, що допоможе підвищити якість медичної підготовки та швидкість реагування на надзвичайні ситуації.

Однак чим більше розвиватиметься штучний інтелект, тим більше виникатиме кіберзагроз. Тож розвиток технологій і навчальних продуктів із кібербезпеки також стане важливим для сфери освіти. Інтеграція цих технологій у навчальні програми допоможе тим, хто вчиться, впізнавати та реагувати на кіберзагрози.

Напрямки зростання та розвитку EdTech в Україні

EdTech + GR

У багатьох країнах світу держава для бізнесу є бажаним партнером, адже державні замовлення зазвичай масштабні та дорогі. Я впевнений, що в нас також бізнеси хотіли би співпрацювати з державою і нарешті можна прослідкувати позитивну динаміку в цьому питанні — держава нарешті почала співпрацювати з бізнесом. Не у всіх галузях, звісно, але в EdTech можемо активно за цим спостерігати.

У такої спіпраці держави й бізнесу величезний потенціал. У держави є ресурс і за цей ресурс вона має стимулювати вільну конкуренцію. Ті, хто виграють цю конкуренцію на вільному ринку, є найкращими експертами з точки зору створення нового. Держава має користуватися експертизою бізнесів, не монополізувати сфери, а навпаки залучати бізнеси до компетентного розв’язання проблем.

Відновлення освітніх втрат: роль EdTech

Одна з таких проблем — величезні освітні втрати внаслідок і війни, і пандемії. Саме EdTech допоможе покрити ці втрати найближчими роками. Ми маємо багато внутрішньо переміщених осіб, зруйнованих освітніх середовищ, втрачених знань. Нам недостатньо зібрати вчителів або учнів на 10 вебінарів і «довчити» їх. Втрати нерівномірні від регіону до регіону, від села до міста. І EdTech, особливо з можливостями штучного інтелекту й персоналізації навчання, допоможе вирівняти ситуацію і закрити пробіли між групами здобувачів освіти, які руйнують надії одних на подальший розвиток, а для інших навпаки його спрощує. Ми мріємо про країну, де для всіх однакові правила гри, і розробляємо для цього технологічні рішення.

Основні напрямки роботи EdTech у відновленні освіти під час війни:

  • Дистанційні навчальні платформи: EdTech-компанії розробляють навчальні платформи, які дозволять учням і вчителям навчатись і викладати незалежно від розташування.
  • Мобільні застосунки: Розробка освітніх мобільних застосунків, доступних на смартфонах і планшетах, забезпечує доступ до навчання людей у віддалених або прифронтових районах.
  • Відеоуроки та онлайн-курси: Завдяки ним можна навчатися у власному темпі та в зручний час.
  • Інтерактивні навчальні матеріали: Віртуальні екскурсії, ігри та симуляції підвищують залученість учнів і покращують засвоєння матеріалу.
  • Підтримка педагогічних кадрів: Розвиток EdTech також означає підтримку педагогічних кадрів у використанні технологій для навчання та оцінювання.

Інноваційні програми професійно-технічної освіти в університетах

У нас давно поширене хибне переконання родом зі СРСР про неповну вищу освіту. Усі нібито мають пройти й бакалаврат, і магістратуру. Проте університети — це, у першу чергу, наукові установи, особливо магістратура. А профтех — це адекватна форма здобуття знань, щоб поринути в професію. Для цього не потрібна складна фундаментальна освіта. В Україні плутають ці дві речі і глибоко недооцінюють профтех.

Насправді ж нам потрібно працювати у двох напрямках. По-перше, змінити хибне уявлення про університет як структуру, яка готує до професії, і про те, що профтех — це «не престижно». Це комунікаційна задача. Друга частина — це виділення фінансів і ресурсів, щоб залучати в профтех сильних викладачів, створювати якісні програми, мати матеріально-технічну базу. Нарешті потрібно залучати бізнеси, яким потрібні професіонали.

Сім років тому, коли я їздив за обміном на програму Open World, у Каліфорнії було містечко, яке майже повністю поглинули профтехи Amazon. Amazon самостійно задовольняв попит ринку кадрами. Відповідно державно-приватне партнерство критичне для майбутнього українського профтеху.

Співпраця приватних компаній і держави у вирішенні освітніх викликів

Усіх вражає «Дія», яка стимулювала цифровізацію в Україні і якою захоплюються інші держави та уряди. Секрет успіху «Дії» в тому, що ми довго не робили нічого в цьому напрямку й у нас відкрите вікно можливостей, крізь яке ми одразу стрибаємо на кілька щаблів вище. Те саме відбувається з телекомунікаційною сферою та цифровими грошима. А всі катаклізми, на кшталт ковіду або повномасштабного вторгнення, діють як каталізатори інновацій. У креативній сфері це називається теорією творчих обмежень. Люди переїжджають, не можуть фізично ходити до школи, переживають вимкнення світла, що стимулює інноваційні рішення для боротьби з викликами. Потенціал таких рішень в Україні дуже великий. Те саме стосується інновацій у сфері EdTech.

Ми як EdTech-компанія концентруємося на проєктах у декількох напрямах. Перший — це державна освіта. Зараз рухаються реформи: реформа профільної школи, реформа дисциплін, як-от інформатики, до процесу оновлення та до зміни якої ми залучені. Також ми лобіюємо запровадження таких дисциплін, як сексуальна освіта, фінансова грамотність, оновлення шкільних програм із низки інших предметів, наприклад, основи здоров’я. Нарешті бачимо екосистемні підходи до профтехпроєктів. Ми спостерігаємо велику перспективу VR і AR-технологій для профтехів, і на це також у державі починають звертати увагу.

Найголовніше, що ми бачимо в розвитку цього напрямку — якщо потрібна дійсно якісна зміна, а не для галочки, то необхідно комплексно працювати з усіма стейкголдерами та учасниками навчального процесу.

Другий напрямок — це розвиток міжнародних партнерств. Це співпраця з іноземними компаніями, університетами, організаціями, філіалами міжнародних компаній в Україні. Наприклад, EdEra у 2023–2024 запустила два курси для підприємців разом із Google. Також нещодавно університет Вашингтону валідував на платформі Coursera перший український онлайн-курс англійською з історії України, який ми розробляли разом з Українським інститутом.

Насамкінець

В Україні все ще молодий ринок EdTech, бо активно наповнюватися новими компаніями, продуктами та фахівцями він почав останні три роки. Проте після початку повномасштабного вторгнення українські користувачі відмежувалися від продуктів ринку СНД, що надало можливість для самостійного розвитку. У нас широкі перспективи, через те що ми прагнемо інновацій і можемо бути на рівні зі світовими EdTech-компаніями.

Щоб імпульс і драйв зберігався, а українські EdTech-стартапи ставали єдинорогами й завойовували світ, потрібна активна співпраця між сектором EdTech, державою та іншими стейкголдерами. Ми, як освітній провайдер, закликаємо цікавитись, долучатися до ініціатив і ділитись досвідом, щоб EdTech став індустрією майбутнього.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: