fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Нове регулювання заганяє в «тінь» тютюновий ринок

28/ 01/ 2021
  Наприкінці 2020 року народні депутати напрацювали новий документ, що регулюватиме роботу ринку тютюнових виробів, – проєкт Закону №4358. Ознайомившись з текстом законопроєкту, експерти Асоціації дійшли до висновку, що він запровадить надмірне регулювання сфери торгівлі тютюновими виробами, а також спровокує зростання нелегального сегменту ринку. Причин цьому декілька. По-перше, цей законопроєкт суттєво обмежує мережі роздрібної торгівлі в демонстрації асортименту тютюнових виробів та надання інформації про ці товари. Наприклад, пропонується заборонити розміщувати тютюнові вироби в місцях, де їх було б видно споживачеві. Так, доступ до них буде тільки у продавця, а споживачу можна буде пред’являти товар тільки на вимогу. А про те, що у конкретній торговій точці можна придбати тютюнові вироби, автори законопроєкту пропонують інформувати покупців за допомогою чорно-білого плакату розміром не більше 40х30 см. Такі вимоги ускладнять роботу продавців, оскільки ті будуть змушені переобладнувати торгові кіоски та місця продажу тютюнових виробів, замінювати торговельне обладнання, що потягне за собою додаткові витрати та створить фінансове навантаження. До того ж, такі нововведення обмежують права споживача на необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент та не повною мірою співвідносяться з вимогами законодавства про захист прав споживачів. Бізнес також занепокоєний, що нові вимоги можуть спричинити суттєве зростання обсягу нелегальної торгівлі тютюновими виробами через неофіційні роздрібні канали, а також закриття офіційних невеликих роздрібних пунктів продажу тютюнових виробів, які не зможуть конкурувати із нелегальними пунктами. В свою чергу, це може призвести до значного скорочення робочих місць та, відповідно, недоотримання коштів державним бюджетом. По-друге, в законопроєкті пропонується збільшити вік особи, з якого їй дозволено здійснювати продаж тютюнових виробів у торговельній мережі з 18 до 21 року. Хоча повна цивільна дієздатність згідно з Цивільним кодексом України наступає з 18 років. Відповідно, це може призвести до звільнення людей, які наразі легально реалізують тютюнові вироби, однак які ще не досягли 21 року, або закриття їх бізнесу.  По-третє, застосування однотипного маркування упаковок тютюнової продукції у відповідності до вимог цього законопроєкту призведе до невідповідності зовнішнього вигляду українських тютюнових виробів європейським, оскільки правила, чинні у ЄС, встановлюють різні типи маркування упаковки для різних типів тютюнової продукції. Застосування єдиних для України і ЄС підходів до категоризації тютюнових виробів, критеріїв їх визначення та вимог до виробництва та обігу є необхідною умовою для безперешкодної торгівлі між Україною та ЄС та реалізації експортного потенціалу вітчизняних підприємств. До того ж, запропонований перехідний період у 12 місяців для зміни маркування та пакування є недостатнім. Компанії наголошують, що реалізувати подібні масштабні зміни на виробництві швидше ніж за 24 місяці дуже проблематично та витратно. Законопроєкт також передбачає заборону виробництва і реалізації сигарет із капсулами. За різними розрахунками компаній-членів Асоціації, така заборона призведе до зменшення легального ринку, учасники якого сплачують податки, приблизно на 13%, і може спонукати споживачів типу продукту споживати нелегально завезені або виготовлені сигарети із капсулами, які можуть нести ризики для здоров’я споживачів. Крістіна Лініченко. Керівник напрямку FMCG Асоціації. Модель регулювання тютюнового ринку, запропонована законопроєктом №4358, відрізняється від моделі, що діє в ЄС, та не зможе забезпечити виконання зобов’язань, взятих на себе Україною перед ЄС в рамках Угоди про асоціацію. До того ж, законопроєкт лише частково враховує положення Директиви 2014/40/ЄС, яку має адаптувати Україна для наближення законів, підзаконних нормативно-правових актів та адміністративних положень щодо виробництва, представлення та продажу тютюнових виробів. Отже, Асоціація звернулася до Голови Верховної Ради та народних депутатів з проханням доопрацювати документ на основі коментарів та зауважень, наданих раніше експертами Асоціації, перед його направленням на розгляд до Верховної Ради України, беручи до уваги потенційний негативний вплив законопроєкту, у разі прийняття в поточній редакції, на економічну, соціальну та виробничу сфери держави.   Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.

Наприкінці 2020 року народні депутати напрацювали новий документ, що регулюватиме роботу ринку тютюнових виробів, – проєкт Закону №4358. Ознайомившись з текстом законопроєкту, експерти Асоціації дійшли до висновку, що він запровадить надмірне регулювання сфери торгівлі тютюновими виробами, а також спровокує зростання нелегального сегменту ринку.

Причин цьому декілька. По-перше, цей законопроєкт суттєво обмежує мережі роздрібної торгівлі в демонстрації асортименту тютюнових виробів та надання інформації про ці товари. Наприклад, пропонується заборонити розміщувати тютюнові вироби в місцях, де їх було б видно споживачеві. Так, доступ до них буде тільки у продавця, а споживачу можна буде пред’являти товар тільки на вимогу. А про те, що у конкретній торговій точці можна придбати тютюнові вироби, автори законопроєкту пропонують інформувати покупців за допомогою чорно-білого плакату розміром не більше 40х30 см.

Такі вимоги ускладнять роботу продавців, оскільки ті будуть змушені переобладнувати торгові кіоски та місця продажу тютюнових виробів, замінювати торговельне обладнання, що потягне за собою додаткові витрати та створить фінансове навантаження. До того ж, такі нововведення обмежують права споживача на необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент та не повною мірою співвідносяться з вимогами законодавства про захист прав споживачів.

Бізнес також занепокоєний, що нові вимоги можуть спричинити суттєве зростання обсягу нелегальної торгівлі тютюновими виробами через неофіційні роздрібні канали, а також закриття офіційних невеликих роздрібних пунктів продажу тютюнових виробів, які не зможуть конкурувати із нелегальними пунктами. В свою чергу, це може призвести до значного скорочення робочих місць та, відповідно, недоотримання коштів державним бюджетом.

По-друге, в законопроєкті пропонується збільшити вік особи, з якого їй дозволено здійснювати продаж тютюнових виробів у торговельній мережі з 18 до 21 року. Хоча повна цивільна дієздатність згідно з Цивільним кодексом України наступає з 18 років. Відповідно, це може призвести до звільнення людей, які наразі легально реалізують тютюнові вироби, однак які ще не досягли 21 року, або закриття їх бізнесу. 

По-третє, застосування однотипного маркування упаковок тютюнової продукції у відповідності до вимог цього законопроєкту призведе до невідповідності зовнішнього вигляду українських тютюнових виробів європейським, оскільки правила, чинні у ЄС, встановлюють різні типи маркування упаковки для різних типів тютюнової продукції. Застосування єдиних для України і ЄС підходів до категоризації тютюнових виробів, критеріїв їх визначення та вимог до виробництва та обігу є необхідною умовою для безперешкодної торгівлі між Україною та ЄС та реалізації експортного потенціалу вітчизняних підприємств. До того ж, запропонований перехідний період у 12 місяців для зміни маркування та пакування є недостатнім. Компанії наголошують, що реалізувати подібні масштабні зміни на виробництві швидше ніж за 24 місяці дуже проблематично та витратно.

Законопроєкт також передбачає заборону виробництва і реалізації сигарет із капсулами. За різними розрахунками компаній-членів Асоціації, така заборона призведе до зменшення легального ринку, учасники якого сплачують податки, приблизно на 13%, і може спонукати споживачів типу продукту споживати нелегально завезені або виготовлені сигарети із капсулами, які можуть нести ризики для здоров’я споживачів.

Крістіна Лініченко Керівник напрямку FMCG Асоціації
Модель регулювання тютюнового ринку, запропонована законопроєктом №4358, відрізняється від моделі, що діє в ЄС, та не зможе забезпечити виконання зобов’язань, взятих на себе Україною перед ЄС в рамках Угоди про асоціацію. До того ж, законопроєкт лише частково враховує положення Директиви 2014/40/ЄС, яку має адаптувати Україна для наближення законів, підзаконних нормативно-правових актів та адміністративних положень щодо виробництва, представлення та продажу тютюнових виробів.

Отже, Асоціація звернулася до Голови Верховної Ради та народних депутатів з проханням доопрацювати документ на основі коментарів та зауважень, наданих раніше експертами Асоціації, перед його направленням на розгляд до Верховної Ради України, беручи до уваги потенційний негативний вплив законопроєкту, у разі прийняття в поточній редакції, на економічну, соціальну та виробничу сфери держави.

 

Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: