fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Набираємо швидкість: яка користь Україні від митного та промислового безвізів

19/ 10/ 2022
  І чому не варто зупинятися на першому, а прагнути пришвидшити отримання другого Прагнення України доєднатися до європейського співтовариства не спинили ані президент-втікач, ані війна, навязана нам державою-терористом. З 1 жовтня 2022 року Україна приєдналася до митного безвізу з Європейським Союзом. І це лише перші кроки в спрощенні багатьох процедур між нашою країною та ЄС, які наближають нас до членства у Європейському Союзі. Якщо митний безвіз дозволяє скоротити черги на кордонах з ЄС, збільшити пропускні можливості, то поняття промислового безвізу передбачає скорочення процедур оформлення товару після перетину кордону. Наразі задля ухвалення останнього урядовці ведуть активні переговори. Чим відрізняться промисловий безвіз  від митного та які практичні наслідки вони матимуть для України, розповіла Mind керівниця Департаменту комітетів Європейської Бізнес Асоціації Вікторія Куликова. Які спрощення передбачає митний безвіз?. Вікторія Куликова. Керівниця Департаменту комітетів Європейської Бізнес Асоціації. Спершу пропоную коротко розібратися в тому, що таке митний безвіз, до якого наша держава вже приєдналася, прийнявши в серпні законопроєкт №7420 про внесення змін до Митного кодексу з метою виконання Угоди про асоціацію з ЄС. Прийнявши цей законопроєкт, Україна приєдналася до Конвенції про процедуру спільного транзиту в новій комп’ютеризованій транзитній системі (NCTS), яка використовується не лише країнами – членами ЄС, а ще й Великою Британією, Туреччиною і низкою інших країн. З 1 жовтня українські митні органи почали обмінюватися даними з митницями більш ніж 30 інших європейських держав в реальному часі. Українські компанії, своєю чергою, отримали можливість заповнювати єдину електронну декларацію, а не транзитні, та не проходити митний контроль у кожній із країн ЄС, через територію, якою їде їхній вантаж. Це має скоротити час і витрати на проходження митних процедур як українським експортерам, так і імпортерам. З плюсів варто також зазначити можливість оформлення єдиної гарантії (і відповідно внесення гарантійних коштів лише один раз) у країні експортері з метою убезпечення того, що товар доставлять до місця призначення та відповідно сплатять податки. Які можливості може відкрити промисловий безвіз?. Щодо промислового безвізу перемовини  з Європейським Союзом ще лише ведуться. Ба більше, отримати такий режим набагато важче. Адже на противагу митному, який окрім країн – членів ЄС об’єднує ще й девять інших сусідніх держав (разом з Україною), єдину угоду про промисловий безвіз ЄС має з Ізраїлем. Крім того, для підписання Угоди про промисловий безвіз, або як її правильно називають – Угоди про оцінку відповідності та прийнятність промислових товарів (Угода АСАА), необхідно не лише повністю гармонізувати горизонтальне та секторальне законодавство України у відповідності до норм ЄС, а й мати органи з оцінки відповідності та лабораторії, що відповідатимуть критеріям ЄС. Тобто підписанню Угоди АСАА передує клопітка робота з нашого боку та низка оціночних місій з боку ЄС, які мають переконатися, наскільки якісно ми виконали своє домашнє завдання з гармонізації законодавства та інституційній спроможності органів з оцінки відповідності. Активна робота задля підписання Угоди про промисловий безвіз триває вже не перший рік. Водночас початку переговорів щодо підписання Угоди АСАА мають передувати ще декілька оціночних місій ЄС і підготовка формальних рекомендацій, які Україні необхідно буде імлементувати. Тож наразі досить важко спрогнозувати часові перспективи підписання угоди. Щодо переваг для України від промислового безвізу, то Угода АСАА передбачатиме, що Україна та Європейський Союз взаємно визнаватимуть процедури оцінки відповідності одне одного. Отже, промислові товари, на які поширюватиметься сфера дії угоди, можна буде експортувати в країни – члени ЄС і навпаки без проходження додаткової оцінки відповідності та нанесення додаткового маркування. Які головні переваги підписання Угоди АСАА?. Економія витрат на експорт та імпорт товарів, якими вже торгують Україна та ЄС, і стимулювання подальшого зростання обсягів торгівлі з ЄС. За оцінкам експертів, «промисловий безвіз» може знизити експортні витрати України на відповідну продукцію на 4,9% і витрати на імпорт – на 2,3%. Зменшення регуляторних ризиків і бюрократичних витрат, пов’язаних із додатковою оцінкою відповідності та нанесенням додаткового маркування. Швидше розміщення нових інноваційних продуктів на ринку в обох напрямках завдяки скороченню часу для перевірки відповідності. Також Угода АСАА може дозволити розпочати торгівлю товарами, якими досі не торгували, і новим (меншим) компаніям, які досі не торгували, через високу вартість додаткової оцінки відповідності. Стимулювання експорту відповідних українських товарів до інших напрямків, використовуючи еквівалентну відповідність ЄС як сильну перевагу продажу. Європейська Бізнес Асоціація завжди підтримувала якнайшвидше підписання Угоди ACAA між Україною та Європейським Союзом у перших трьох пріоритетних сферах (низька напруга; електромагнітна сумісність; машини) та її розширення на нові сфери, зокрема радіообладнання, екодизайн техніки, медичні прилади тощо. Що вже зроблено для запровадження промислового безвізу?. Варто зазначити, що Україна зробила вже дуже багато для підписання Угоди про промисловий безвіз із ЄС. Так, були ухвалені та повністю гармонізовані технічні регламенти в перших трьох пріоритетних сферах, за якими наразі ведуться перемовини. Також Україна провела масштабну та глибоку роботу з гармонізації горизонтального законодавства з вимогами ЄС, зокрема розроблено та прийнято закони про: технічні регламенти та оцінку відповідності; стандартизацію; метрологію та метрологічну діяльність; ринковий нагляд. З метою створення необхідної інфраструктури було реорганізовано національний орган стандартизації, який наразі розробляє та ухвалює стандарти на основі гармонізованих стандартів Європейського Союзу. Навіть більше, після надання Україні статусу країни – кандидата в члени Європейського Союзу всі євроінтеграційні перемовини, зокрема щодо підписання Угоди АСАА, суттєво прискорилися. Тож сподіваємося, що сторонам вдасться якомога швидше закінчити всі формальні вимоги (оціночні місії, підготовку рекомендацій за їх результатами тощо), і вже наступного року розпочати офіційні перемовини щодо підписання Угоди про промисловий безвіз та стати ще на один крок ближче до нашого європейського майбутнього. Джерело: Mind.ua

І чому не варто зупинятися на першому, а прагнути пришвидшити отримання другого

Прагнення України доєднатися до європейського співтовариства не спинили ані президент-втікач, ані війна, нав’язана нам державою-терористом. З 1 жовтня 2022 року Україна приєдналася до митного безвізу з Європейським Союзом. І це лише перші кроки в спрощенні багатьох процедур між нашою країною та ЄС, які наближають нас до членства у Європейському Союзі. Якщо митний безвіз дозволяє скоротити черги на кордонах з ЄС, збільшити пропускні можливості, то поняття промислового безвізу передбачає скорочення процедур оформлення товару після перетину кордону. Наразі задля ухвалення останнього урядовці ведуть активні переговори. Чим відрізняться промисловий безвіз  від митного та які практичні наслідки вони матимуть для України, розповіла Mind керівниця Департаменту комітетів Європейської Бізнес Асоціації Вікторія Куликова.

Які спрощення передбачає митний безвіз?

Вікторія Куликова Керівниця Департаменту комітетів Європейської Бізнес Асоціації
Спершу пропоную коротко розібратися в тому, що таке митний безвіз, до якого наша держава вже приєдналася, прийнявши в серпні законопроєкт №7420 про внесення змін до Митного кодексу з метою виконання Угоди про асоціацію з ЄС. Прийнявши цей законопроєкт, Україна приєдналася до Конвенції про процедуру спільного транзиту в новій комп’ютеризованій транзитній системі (NCTS), яка використовується не лише країнами – членами ЄС, а ще й Великою Британією, Туреччиною і низкою інших країн.

З 1 жовтня українські митні органи почали обмінюватися даними з митницями більш ніж 30 інших європейських держав в реальному часі.

Українські компанії, своєю чергою, отримали можливість заповнювати єдину електронну декларацію, а не транзитні, та не проходити митний контроль у кожній із країн ЄС, через територію, якою їде їхній вантаж. Це має скоротити час і витрати на проходження митних процедур як українським експортерам, так і імпортерам.

З плюсів варто також зазначити можливість оформлення єдиної гарантії (і відповідно внесення гарантійних коштів лише один раз) у країні експортері з метою убезпечення того, що товар доставлять до місця призначення та відповідно сплатять податки.

Які можливості може відкрити промисловий безвіз?

Щодо промислового безвізу перемовини  з Європейським Союзом ще лише ведуться. Ба більше, отримати такий режим набагато важче. Адже на противагу митному, який окрім країн – членів ЄС об’єднує ще й дев’ять інших сусідніх держав (разом з Україною), єдину угоду про промисловий безвіз ЄС має з Ізраїлем. Крім того, для підписання Угоди про промисловий безвіз, або як її правильно називають – Угоди про оцінку відповідності та прийнятність промислових товарів (Угода АСАА), необхідно не лише повністю гармонізувати горизонтальне та секторальне законодавство України у відповідності до норм ЄС, а й мати органи з оцінки відповідності та лабораторії, що відповідатимуть критеріям ЄС.

Тобто підписанню Угоди АСАА передує клопітка робота з нашого боку та низка оціночних місій з боку ЄС, які мають переконатися, наскільки якісно ми виконали своє домашнє завдання з гармонізації законодавства та інституційній спроможності органів з оцінки відповідності.

Активна робота задля підписання Угоди про промисловий безвіз триває вже не перший рік. Водночас початку переговорів щодо підписання Угоди АСАА мають передувати ще декілька оціночних місій ЄС і підготовка формальних рекомендацій, які Україні необхідно буде імлементувати. Тож наразі досить важко спрогнозувати часові перспективи підписання угоди.

Щодо переваг для України від промислового безвізу, то Угода АСАА передбачатиме, що Україна та Європейський Союз взаємно визнаватимуть процедури оцінки відповідності одне одного. Отже, промислові товари, на які поширюватиметься сфера дії угоди, можна буде експортувати в країни – члени ЄС і навпаки без проходження додаткової оцінки відповідності та нанесення додаткового маркування.

Які головні переваги підписання Угоди АСАА?

  • Економія витрат на експорт та імпорт товарів, якими вже торгують Україна та ЄС, і стимулювання подальшого зростання обсягів торгівлі з ЄС.
За оцінкам експертів, «промисловий безвіз» може знизити експортні витрати України на відповідну продукцію на 4,9% і витрати на імпорт – на 2,3%.
  • Зменшення регуляторних ризиків і бюрократичних витрат, пов’язаних із додатковою оцінкою відповідності та нанесенням додаткового маркування.
  • Швидше розміщення нових інноваційних продуктів на ринку в обох напрямках завдяки скороченню часу для перевірки відповідності. Також Угода АСАА може дозволити розпочати торгівлю товарами, якими досі не торгували, і новим (меншим) компаніям, які досі не торгували, через високу вартість додаткової оцінки відповідності.
  • Стимулювання експорту відповідних українських товарів до інших напрямків, використовуючи еквівалентну відповідність ЄС як сильну перевагу продажу.

Європейська Бізнес Асоціація завжди підтримувала якнайшвидше підписання Угоди ACAA між Україною та Європейським Союзом у перших трьох пріоритетних сферах (низька напруга; електромагнітна сумісність; машини) та її розширення на нові сфери, зокрема радіообладнання, екодизайн техніки, медичні прилади тощо.

Що вже зроблено для запровадження промислового безвізу?

Варто зазначити, що Україна зробила вже дуже багато для підписання Угоди про промисловий безвіз із ЄС. Так, були ухвалені та повністю гармонізовані технічні регламенти в перших трьох пріоритетних сферах, за якими наразі ведуться перемовини.

Також Україна провела масштабну та глибоку роботу з гармонізації горизонтального законодавства з вимогами ЄС, зокрема розроблено та прийнято закони про:

  • технічні регламенти та оцінку відповідності;
  • стандартизацію;
  • метрологію та метрологічну діяльність;
  • ринковий нагляд.

З метою створення необхідної інфраструктури було реорганізовано національний орган стандартизації, який наразі розробляє та ухвалює стандарти на основі гармонізованих стандартів Європейського Союзу.

Навіть більше, після надання Україні статусу країни – кандидата в члени Європейського Союзу всі євроінтеграційні перемовини, зокрема щодо підписання Угоди АСАА, суттєво прискорилися.

Тож сподіваємося, що сторонам вдасться якомога швидше закінчити всі формальні вимоги (оціночні місії, підготовку рекомендацій за їх результатами тощо), і вже наступного року розпочати офіційні перемовини щодо підписання Угоди про промисловий безвіз та стати ще на один крок ближче до нашого європейського майбутнього.

Джерело: Mind.ua

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: