Гра за правилами. Як створити кодекс поведінки співробітників

03/ 05/ 2019
Ярослава Савастєєва Керівник контрольно-правового департаменту
Покрокова інструкція як документально затвердити принципи поведінки в компанії.

Кодекс поведінки, по суті, є «правилами гри» в компанії. Кодекс розповідає історію бізнесу, чим живе та дихає компанія, ключові правила поведінки в колективі, з партнерами тощо. Це своєрідна абетка етикету бізнесу.

Тому дуже важливо сформулювати ці правила максимально влучно, зрозуміло і щоб вони відповідали цінностям та місії компанії. Такі якісно прописані правила спілкування, поведінки з партнерами, підрядника та визначення того, що точно не допускається робити, можуть мати вплив на темпи зростання вашого бізнесу. До прикладу, якщо у вас є міжнародні партнери, для декого дарування подарунків може бути неприйнятним. І якщо ви вирішите зробити приємне невеликим (чи великим) презентом, – партнер може відмовитись в подальшому працювати з вами. 

Тож давайте розглянемо можливу структуру такого кодексу. Хочу звернути увагу, що ця структура не є must для всіх, адже кожна компанія є унікальним організмом з власними потребами та особливостями. І, безумовно, це впливатиме на зміст документу. 

Тож якою може бути структура кодексу поведінки бізнесу?

(Вступ) Призначення. І тут, найперше, варто відповісти на такі питання:

• Яке завдання переслідує кодекс?

• Який статус у цього документу?

Кодекс поведінки спрямований на промотування кращих бізнес-практик. Нерідко кодекси починаються зі вступного слова лідера компанії. Це демонструє, так би мовити, tone at the top. У цьому контексті наведу декілька гарних прикладів – Hershey Code of ConductUnilever Code of Business Principles and Code PoliciesToyota Code of ConductMicrosoft Standards of Business Conduct. Глобально, кодекс демонструє, наскільки серйозні наміри у компанії розвивати довгострокові та надійні стосунки як з внутрішнім клієнтом, так і з зовнішнім. Кодекс може затверджуватись правлінням або директором компанії. Це додає статусу цьому документу. 

Сфера застосування. Хто цільова аудиторія кодексу? Кому буде цікаво і важливо його прочитати? Пропоную умовно згрупувати на 4 категорії:

(1) Співробітники (E – employees + emotions);

(2) Підрядники та партнери (S – suppliers + support);

(3) Клієнти (C – clients + confidentiality);

(4) Органи державної влади (R – regulators + reputation). 

Давайте розглянемо кожну категорію окремо: 

Співробітники. Саме від команди, першочергово, залежить, яку «історію» і з якими емоціями розкаже кодекс поведінки про вашу компанію. Бажано, щоб така «історія» не була тривіальною байкою, котра не має жодного відношення до реального порядку речей. До цієї ж категорії відносяться і кандидати, котрі хотіли б стати частиною вашої команди. Пошук роботи – це гра не в одні ворота. А кодекс поведінки дає можливість зрозуміти, на яку підтримку майбутній працівник може розраховувати зі сторони роботодавця у прийнятті відповідальних рішень.

Саме від команди, першочергово, залежить, яку історію і з якими емоціями розкаже кодекс поведінки про вашу компанію. Бажано, щоб така історія не була тривіальною байкою, котра не має жодного відношення до реального порядку речей.

Підрядники та партнери. Їм важливо знати, чого компанія очікує від них. Тому нерідко складовою частиною підписання контрактів стає підписання угод про дотримання положень кодексу поведінки постачальників товарів, послуг та робіт. Таким чином вашій компанії вдасться заручитися широким колом однодумців, які будуть підтримувати вас у позитивному впливі на розвиток суспільства та держави, в якій ми живемо. 

Клієнти. Довіра між компанією та клієнтом – це запорука тривалих бізнес-відносин. Клієнтам не завадить додатковий аргумент на користь вашої компанії, якщо вони ще на початковому етапі будуть знати, чого очікувати від вас як підрядника, та наскільки відповідально компанія ставиться до зобов’язань перед споживачами.

Органи державної влади (регулятор). Можливо, не дуже поширене явище в Україні, але органи державної влади можуть поцікавитися, наскільки серйозно компанія ставиться до питання етичної поведінки як своєї, так і своїх контрагентів. Це питання репутації, якою нехтувати у сучасних реаліях, як мінімум, небезпечно і недалекоглядно. 

Роз’яснення положень кодексу. Важливо визначити особу, яка буде відповідальною за надання уточнень та пояснень положень кодексу. Це може буде юрист, комплаєнс офіцер, HR чи хтось інший в компанії. Це забезпечить прозорість у комунікаціях з цільовою аудиторією, адже, якщо виникатимуть питання, – працівники та ваші контрагенти/партнери будуть знати до кого звертатись. Крім того, це допоможе уникнути непорозумінь та можливих конфліктів у майбутньому. 

Порушення кодексу. Наслідки мають значення. Вони дають можливість оцінити, що може трапитися, якщо станеться порушення. Цей блок, в першу чергу, стоїть на захисті етичного бізнесу, адже може допомогти позбутись «токсичності» іншого контрагента, котрий систематично не дотримується положень кодексу. Тож тут нерідко присутні положення про можливість розірвання взаємовідносин з підрядниками-партнерами чи можливість застосування стягнень дисциплінарного характеру до співробітників за порушення норм кодексу. Не забувайте, для того, щоб люди усвідомлювали рівень відповідальності, з ними потрібно говорити. Тому роль тренінгів та обговорень, що сприятимуть розвитку корпоративної свідомості, не можна не дооцінювати.  

Принципи поведінки. Ключовий блок. Він має бути найбільш пропрацьованим. Наведу кілька прикладів норм: повага до людей (може включати положення про відсутність дискримінації, заборону примусової, дитячої праці тощо), безпека здоров’я та навколишнього середовища, конфлікт інтересів, взаємодія з бізнес-партнерами та посадовими особами органів державної влади тощо. Гарною виглядає ідея наведення прикладів відповідної поведінки, а також надання визначення специфічних термінів (якщо раптом такі трапились у вашому кодексі), так би мовити, щоб усі були on the same page. Бажано юристів до цієї роботи не допускати, бо буде дійсно складно. Жартую, але однозначно варто зібрати коментарі та зауваження від, щонайменше, членів вашої команди, щоб зрозуміти, наскільки усе зрозуміло та актуально.

Кодекс поведінки компанії – це не статичний документ, його обсяг може суттєво варіюватися, а саме наповнення модифікуватися в залежності від етапу розвитку бізнесу.

Загалом, кодекс поведінки компанії – це не статичний документ, його обсяг може суттєво варіюватися (приклади вище це підтверджують), а саме наповнення може модифікуватися в залежності від етапу розвитку бізнесу. 

Окремо хочу навести приклад кодексуЄвропейської Бізнес Асоціації. Цей документ не існує окремим життям і тісно пересікається з іншими політиками ЕВА. Наприклад, з Книгою корпоративної культури Асоціації, про яку я більш детально писала у попередній публікації.  Ця книга встановлює етичні принципи роботи, яких прагнуть дотримуватися співробітники ЕВА. Зазначені документи доповнюють один одного, формуючи фундамент нашої корпоративної культури. 

Тож кодекс поведінки компанії – база корпоративної культури. Більшість міжнародних компаній мають та активно користуються таким документом. Українські компанії поступово усвідомлюють його важливість, тож якщо ще не мають, то вже замислюються над його створенням. Сподіваюсь, в найближчі кілька років бізнеси все ж матимуть такий документ. Однозначно, він спростить та зробить більш комфортною комунікацію з партнерами, між колегами тощо. Адже етика та культура спілкування в бізнесі з кожним роком стає все потрібнішою та популярнішою. 

Джерело: Новое время

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Додати коментар

Такий e-mail вже зареєстровано. Скористуйтеся формою входу або введіть інший.

Ви вказали некоректні логін або пароль

Вибачте, для коментування необхідно увійти.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: