fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

ЕВА приєдналась до Спільного звернення бізнесу до нардепів щодо перезавантаження БЕБ

16/ 04/ 2024
  Європейська Бізнес Асоціація послідовно і наполегливо вкотре заявляє про необхідність чесного перезавантаження Бюро економічної безпеки. Черговою причиною тому є те, що минулого тижня Верховна Рада не зважаючи на нищівну критику з боку бізнесу підтримала урядовий законопроект №10439. Слід зазначити, що в оновленому Урядовому законопроєкті №10439 було враховано низку пропозиції бізнес спільноти, зокрема щодо: 1.    обрання претендентів на посаду керівника Бюро економічної безпеки комісією, з переважним голосом міжнародних експертів; 2.    негайної переатестації усіх працівників Бюро економічної безпеки; 3.    аудиту (незалежної оцінки) через один рік та три роки після призначення нового керівника. Однак, залишились неврахованими важливі пропозиції, які ставлять під загрозу перезавантаження БЕБ як важливого органу, зокрема, в Урядовому законопроєкті відсутні:  1.    чітка процедура переатестації всіх кадрів, яка б містила ключові запобіжники, зокрема щодо унеможливлення поновлення судами працівників, які не пройшли таку переатестацію;  2.    включення міжнародних експертів до кадрової комісії з переатестації всіх поточних співробітників БЕБ та комісії з відбору нових працівників БЕБ; 3.    посилення аналітичної функції Бюро шляхом надання безоплатного доступу для БЕБ до існуючих державних інформаційних систем; 4.    встановлення критеріїв ефективності роботи оновленого Бюро економічної безпеки та їх постійного контролю; 5.    надання права кадровій комісії під час переатестації кадрів керуватися обґрунтованим сумнівом, який базується на фактах, документах тощо - під час перевірки доброчесності кандидата.  На думку бізнесу, неврахування вищезазначених пропозицій щодо механізму переатестації діючих співробітників та посилення аналітичної функції правоохоронного органу несе значний ризик збереження кадрів, що не відповідають принципам доброчесності та повторного невдалого запуску роботи Бюро економічної безпеки. Найбільш критичною з неврахованих пропозицій є склад конкурсних комісій для переатестації кадрів та механізм проведення переатестацій. На думку представників бізнесу, детальний механізм проведення переатестацій має бути викладений у законопроєкті до другого читання, у самих комісіях має бути переважний голос міжнародних експертів, які мають бездоганну репутацію та добре розуміються на проблематиці роботи правоохоронних органів. Окрім того, важливим є обмеження доступу до посад у БЕБ осіб, які мають сумнівну репутацію саме виходячи з принципу обґрунтованого сумніву, враховуючи незначну кількість корупційних справ, які закінчилися обвинувальними вироками. Ці важливі процедури та склад не можуть створюватися та формуватись виключно за рішенням нового директора, потрібні запобіжники від можливих помилкових одноосібних чи упереджених рішень.  Також вкрай важливим є зберегти у фінальній редакції проєкту право переважного голосу міжнародних експертів при обранні голови БЕБ. Окрім цього, з метою встановлення запобіжників щодо вчинення незаконного тиску на бізнес з боку правоохоронних органів, одночасно із перезавантаженням Бюро економічної безпеки бізнес вимагає внести зміни до Кримінального процесуального Кодексу України щодо: 1.    впровадження стандартів прокурорської діяльності; 2.    обмеження повноважень Національній поліції та БЕБ в частині надання доручень оперуповноваженим Служби безпеки України; 3.    забезпечення можливості оскарження слідчому судді будь-яких дій чи бездіяльності, в тому числі рішень слідчого, дізнавача, прокурора, прийняті за будь-якої процесуальної дії; 4.    заборони повторного відкриття провадження з тих самих підстав після позитивного рішення для бізнесу внаслідок оскарження попередніх дій правоохоронних органів;  5.    відповідального зберігання та негайного повернення власникам арештованого майна після рішення суду; 6.    обрання обґрунтованого та співмірного рівня застави та запобіжних заходів; 7.    заборони вилучення матеріальних цінностей, які не зазначені в ухвалі слідчого судді; 8.    дозволу вилучення “критично важливого майна” (засоби праці, що є складовою господарської діяльності) тільки з виключних підстав; 9.    покладення на слідчих суддів обов’язку перевірки дотримання органом досудового розслідування вимог підслідності; 10. повернення строків досудового розслідування та процедури їх продовження у фактових кримінальних провадженнях, за виключенням тяжких та особливо тяжких злочинів, віднесених до підслідності НАБУ. Враховуючи викладене вище, Європейська Бізнес Асоціація закликає народних депутатів врахувати пропозиції бізнесу та невідкладно доопрацювати законопроєкт про перезавантаження бюро економічної безпеки, а також прийняти необхідні зміни до Кримінального процесуального Кодексу України.  Підписантами звернення до народних депутатів також є наступні асоціації: Асоціація Платників Податків України Спілка Українських Підприємців Міжнародна бізнес-спільнота Board Всеукраїнська професійна асоціація підприємців Асоціація приватних роботодавців  Українська федерація індустрії безпеки Всеукраїнська Аграрна Рада Kharkiv IT Cluster Асоціація U-Food Асоціація Укрконсалтінг Асоціація Software Ukraine Всеукраїнське обєднання пасажирських перевізників  Національна організація роздрібної торгівлі  Кремінська бізнес-асоціація Асоціація Укркондпром Асоціація “Страховий бізнес” Асоціація українських імпортерів риби і морепродуктів 

Європейська Бізнес Асоціація послідовно і наполегливо вкотре заявляє про необхідність чесного перезавантаження Бюро економічної безпеки. Черговою причиною тому є те, що минулого тижня Верховна Рада не зважаючи на нищівну критику з боку бізнесу підтримала урядовий законопроект №10439.

Слід зазначити, що в оновленому Урядовому законопроєкті №10439 було враховано низку пропозиції бізнес спільноти, зокрема щодо:

1.    обрання претендентів на посаду керівника Бюро економічної безпеки комісією, з переважним голосом міжнародних експертів;

2.    негайної переатестації усіх працівників Бюро економічної безпеки;

3.    аудиту (незалежної оцінки) через один рік та три роки після призначення нового керівника.

Однак, залишились неврахованими важливі пропозиції, які ставлять під загрозу перезавантаження БЕБ як важливого органу, зокрема, в Урядовому законопроєкті відсутні: 

1.    чітка процедура переатестації всіх кадрів, яка б містила ключові запобіжники, зокрема щодо унеможливлення поновлення судами працівників, які не пройшли таку переатестацію; 

2.    включення міжнародних експертів до кадрової комісії з переатестації всіх поточних співробітників БЕБ та комісії з відбору нових працівників БЕБ;

3.    посилення аналітичної функції Бюро шляхом надання безоплатного доступу для БЕБ до існуючих державних інформаційних систем;

4.    встановлення критеріїв ефективності роботи оновленого Бюро економічної безпеки та їх постійного контролю;

5.    надання права кадровій комісії під час переатестації кадрів керуватися обґрунтованим сумнівом, який базується на фактах, документах тощо – під час перевірки доброчесності кандидата. 

На думку бізнесу, неврахування вищезазначених пропозицій щодо механізму переатестації діючих співробітників та посилення аналітичної функції правоохоронного органу несе значний ризик збереження кадрів, що не відповідають принципам доброчесності та повторного невдалого запуску роботи Бюро економічної безпеки.

Найбільш критичною з неврахованих пропозицій є склад конкурсних комісій для переатестації кадрів та механізм проведення переатестацій. На думку представників бізнесу, детальний механізм проведення переатестацій має бути викладений у законопроєкті до другого читання, у самих комісіях має бути переважний голос міжнародних експертів, які мають бездоганну репутацію та добре розуміються на проблематиці роботи правоохоронних органів. Окрім того, важливим є обмеження доступу до посад у БЕБ осіб, які мають сумнівну репутацію саме виходячи з принципу обґрунтованого сумніву, враховуючи незначну кількість корупційних справ, які закінчилися обвинувальними вироками. Ці важливі процедури та склад не можуть створюватися та формуватись виключно за рішенням нового директора, потрібні запобіжники від можливих помилкових одноосібних чи упереджених рішень. 

Також вкрай важливим є зберегти у фінальній редакції проєкту право переважного голосу міжнародних експертів при обранні голови БЕБ.

Окрім цього, з метою встановлення запобіжників щодо вчинення незаконного тиску на бізнес з боку правоохоронних органів, одночасно із перезавантаженням Бюро економічної безпеки бізнес вимагає внести зміни до Кримінального процесуального Кодексу України щодо:

1.    впровадження стандартів прокурорської діяльності;

2.    обмеження повноважень Національній поліції та БЕБ в частині надання доручень оперуповноваженим Служби безпеки України;

3.    забезпечення можливості оскарження слідчому судді будь-яких дій чи бездіяльності, в тому числі рішень слідчого, дізнавача, прокурора, прийняті за будь-якої процесуальної дії;

4.    заборони повторного відкриття провадження з тих самих підстав після позитивного рішення для бізнесу внаслідок оскарження попередніх дій правоохоронних органів; 

5.    відповідального зберігання та негайного повернення власникам арештованого майна після рішення суду;

6.    обрання обґрунтованого та співмірного рівня застави та запобіжних заходів;

7.    заборони вилучення матеріальних цінностей, які не зазначені в ухвалі слідчого судді;

8.    дозволу вилучення “критично важливого майна” (засоби праці, що є складовою господарської діяльності) тільки з виключних підстав;

9.    покладення на слідчих суддів обов’язку перевірки дотримання органом досудового розслідування вимог підслідності;

10. повернення строків досудового розслідування та процедури їх продовження у фактових кримінальних провадженнях, за виключенням тяжких та особливо тяжких злочинів, віднесених до підслідності НАБУ.

Враховуючи викладене вище, Європейська Бізнес Асоціація закликає народних депутатів врахувати пропозиції бізнесу та невідкладно доопрацювати законопроєкт про перезавантаження бюро економічної безпеки, а також прийняти необхідні зміни до Кримінального процесуального Кодексу України. 

Підписантами звернення до народних депутатів також є наступні асоціації:

Асоціація Платників Податків України

Спілка Українських Підприємців

Міжнародна бізнес-спільнота Board

Всеукраїнська професійна асоціація підприємців

Асоціація приватних роботодавців 

Українська федерація індустрії безпеки

Всеукраїнська Аграрна Рада

Kharkiv IT Cluster

Асоціація U-Food

Асоціація Укрконсалтінг

Асоціація Software Ukraine

Всеукраїнське об’єднання пасажирських перевізників 

Національна організація роздрібної торгівлі 

Кремінська бізнес-асоціація

Асоціація Укркондпром

Асоціація “Страховий бізнес”

Асоціація українських імпортерів риби і морепродуктів 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: