fbpx

ESG-звітність: ключ до серця інвестора

12/ 02/ 2021
  Андрій Глущенко. Аналітик GMK Center, к.е.н. Складання звітів про сталий розвиток (так званої ESG-звітності) – тренд останнього часу. Дедалі більше компаній прагнуть показати свою соціальну та екологічну активність, щоб не відставати від конкурентів і бути привабливими для потенційних інвесторів і кредиторів. Українські компанії не є винятком: їм потрібно мати гідний вигляд на фоні зарубіжних конкурентів, які мають більший досвід у складанні ESG-звітності та взаємодії з різними групами інвесторів. Небагато українських компаній справді розуміють, навіщо потрібна ESG-звітність, яка її роль, які компоненти вона має включати. Ці питання не є предметом обговорення, хоча їх значущість з кожним роком зростатиме. Усупереч поширеній думці, вартість бізнесу компанії залежить не лише від її фінансових результатів. Звісно, оцінювачі у процесі визначення вартості враховують різні мультиплікатори (до виручки/прибутку) або прогнозні грошові потоки. Проте кінцева вартість – це результат переговорів між покупцем і продавцем. І тут уже починають діяти інші фактори, в тому числі ESG-активність. Завдяки цій активності компанія накопичує свій соціальний капітал, який відображає якість соціальних звязків. У результаті підвищується довіра до компанії (з боку співробітників, а також місцевої громади). Відповідно, зростає продуктивність праці, покращується взаємодія з різними контрагентами, знижуються транзакційні витрати. Екологічні проєкти також дають змогу підвищити ресурсоефективність. У результаті компанія, яка займається активною ESG-діяльністю, коштуватиме дорожче, ніж та, що не приділяє цим питанням достатньої уваги. Тобто за рахунок ESG-активності формується частина вартості бізнесу, тож завдання звітності – чітко показати, яку діяльність здійснює компанія в ESG-сфері. Що хоче побачити інвестор в ESG-звіті? Ми дамо кілька порад: Передусім слід показати стійкість бізнес-моделі. Компанія перспективна, якщо у неї є довгострокові фактори конкурентоспроможності. Оскільки ESG-звіт – це, по суті, звіт про сталий розвиток, компанії слід висвітлити свою стратегію сталого розвитку. Відповідно, мають бути сформульовані довгострокові та короткострокові цілі компанії у сфері сталого розвитку, і найкраще, якщо вказані цілі мають кількісний вираз. У такому разі компанія зможе ставити KPI та відображати прогрес в їх досягненні. Реалізація стратегії безпосередньо залежить від системи управління підприємством. У ESG-звіті інвестор очікує побачити систему управління сталим розвитком. Як видно на прикладі звітності великих міжнародних компаній, в управлінні стійким розвитком бере участь не лише дирекція сталого розвитку, а й інші підрозділи. Істотну частину ESG-звіту становить розкриття вкладу компанії в реалізацію цілей сталого розвитку ООН. Зазначені цілі є для всіх орієнтиром і свідчать, що компанія рухається в правильному напрямку. Діяльність компанії зачіпає інтереси різних сторін (акціонери, інвестори, працівники, споживачі, постачальники, місцеві спільноти, державні органи тощо). Важливо досягати збалансованості в задоволенні їхніх потреб і очікувань. Тому в ESG-звіті компанії додатково відображають, яку цінність приносить їхня діяльність різним зацікавленим сторонам. Найбільш виграшний вигляд матиме звіт, в якому ця цінність виражена в грошовому еквіваленті. Звісно, не вся цінність піддається грошовій оцінці. Наприклад, користь системи запобігання нещасним випадкам на виробництві для працівників. У такому випадку потрібний детальний опис, що доводить систематичність роботи компанії за ESG-напрямами. Окрему частину звіту про сталий розвиток присвячують питанням етичності й боротьби з корупцією. Компанії розкривають статистику роботи гарячих ліній з етичних питань та механізм реагування на звернення. Ця інформація свідчить, що ведеться цілеспрямована робота для протидії порушенням. ESG-звіти поступово стають невідємним компонентом річної звітності підприємства. Інвестори дедалі більше цікавляться, яку діяльність здійснює компанія за межами своєї операційної активності. Чим більше активності компанія виявляє в ESG-сфері, тим більше у неї шансів залучити кошти для реалізації своїх проєктів. Аналітики та консультанти GMK Center відстежують останні тенденції в підготовці звітності зі сталого розвитку та можуть допомогти підготувати якісний і змістовний ESG-звіт, який підкреслить переваги вашої компанії перед іншими й не залишить байдужими ваших потенційних інвесторів і кредиторів.

Андрій Глущенко

Аналітик GMK Center, к.е.н.

Складання звітів про сталий розвиток (так званої ESG-звітності) – тренд останнього часу. Дедалі більше компаній прагнуть показати свою соціальну та екологічну активність, щоб не відставати від конкурентів і бути привабливими для потенційних інвесторів і кредиторів. Українські компанії не є винятком: їм потрібно мати гідний вигляд на фоні зарубіжних конкурентів, які мають більший досвід у складанні ESG-звітності та взаємодії з різними групами інвесторів.

Небагато українських компаній справді розуміють, навіщо потрібна ESG-звітність, яка її роль, які компоненти вона має включати. Ці питання не є предметом обговорення, хоча їх значущість з кожним роком зростатиме.

Усупереч поширеній думці, вартість бізнесу компанії залежить не лише від її фінансових результатів. Звісно, оцінювачі у процесі визначення вартості враховують різні мультиплікатори (до виручки/прибутку) або прогнозні грошові потоки. Проте кінцева вартість – це результат переговорів між покупцем і продавцем. І тут уже починають діяти інші фактори, в тому числі ESG-активність.

Завдяки цій активності компанія накопичує свій соціальний капітал, який відображає якість соціальних зв’язків. У результаті підвищується довіра до компанії (з боку співробітників, а також місцевої громади). Відповідно, зростає продуктивність праці, покращується взаємодія з різними контрагентами, знижуються транзакційні витрати. Екологічні проєкти також дають змогу підвищити ресурсоефективність.

У результаті компанія, яка займається активною ESG-діяльністю, коштуватиме дорожче, ніж та, що не приділяє цим питанням достатньої уваги. Тобто за рахунок ESG-активності формується частина вартості бізнесу, тож завдання звітності – чітко показати, яку діяльність здійснює компанія в ESG-сфері.

Що хоче побачити інвестор в ESG-звіті? Ми дамо кілька порад:

  1. Передусім слід показати стійкість бізнес-моделі. Компанія перспективна, якщо у неї є довгострокові фактори конкурентоспроможності.
  2. Оскільки ESG-звіт – це, по суті, звіт про сталий розвиток, компанії слід висвітлити свою стратегію сталого розвитку. Відповідно, мають бути сформульовані довгострокові та короткострокові цілі компанії у сфері сталого розвитку, і найкраще, якщо вказані цілі мають кількісний вираз. У такому разі компанія зможе ставити KPI та відображати прогрес в їх досягненні.
  3. Реалізація стратегії безпосередньо залежить від системи управління підприємством. У ESG-звіті інвестор очікує побачити систему управління сталим розвитком. Як видно на прикладі звітності великих міжнародних компаній, в управлінні стійким розвитком бере участь не лише дирекція сталого розвитку, а й інші підрозділи.
  4. Істотну частину ESG-звіту становить розкриття вкладу компанії в реалізацію цілей сталого розвитку ООН. Зазначені цілі є для всіх орієнтиром і свідчать, що компанія рухається в правильному напрямку.
  5. Діяльність компанії зачіпає інтереси різних сторін (акціонери, інвестори, працівники, споживачі, постачальники, місцеві спільноти, державні органи тощо). Важливо досягати збалансованості в задоволенні їхніх потреб і очікувань. Тому в ESG-звіті компанії додатково відображають, яку цінність приносить їхня діяльність різним зацікавленим сторонам. Найбільш виграшний вигляд матиме звіт, в якому ця цінність виражена в грошовому еквіваленті. Звісно, не вся цінність піддається грошовій оцінці. Наприклад, користь системи запобігання нещасним випадкам на виробництві для працівників. У такому випадку потрібний детальний опис, що доводить систематичність роботи компанії за ESG-напрямами.
  6. Окрему частину звіту про сталий розвиток присвячують питанням етичності й боротьби з корупцією. Компанії розкривають статистику роботи гарячих ліній з етичних питань та механізм реагування на звернення. Ця інформація свідчить, що ведеться цілеспрямована робота для протидії порушенням.

ESG-звіти поступово стають невід’ємним компонентом річної звітності підприємства. Інвестори дедалі більше цікавляться, яку діяльність здійснює компанія за межами своєї операційної активності. Чим більше активності компанія виявляє в ESG-сфері, тим більше у неї шансів залучити кошти для реалізації своїх проєктів.

Аналітики та консультанти GMK Center відстежують останні тенденції в підготовці звітності зі сталого розвитку та можуть допомогти підготувати якісний і змістовний ESG-звіт, який підкреслить переваги вашої компанії перед іншими й не залишить байдужими ваших потенційних інвесторів і кредиторів.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: