fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Енергетичне маркування та екодизайн

27/ 04/ 2018
  Анна Жарова. Координатор Робочої групи з технічного регулювання та відповідності продукції Комітету побутової електротехніки, керуючий юридичним та комплаєнс напрямками ТОВ Філіпс Україна. Відповідно до Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, Україна взяла на себе зобов’язання щодо імплементації актів законодавства ЄС стосовно енергетичного маркування та екодизайну, а саме адаптації рамкової Директиви 2009/125/ЄС з екодизайну, а також шести європейських регламентів за типами продуктів. З метою виконання вищевказаних зобов’язань Уряд у 2017 р. прийняв низку Технічних регламентів щодо енергетичного маркування пилососів, кондиціонерів повітря, телевізорів та барабанних сушильних машин. У свою чергу Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України розробило вісім проектів нормативно-правових актів стосовно екодизайну, що будуть застосовуватися до трансформаторів, електродвигунів, промислових вентиляторів, освітлювальних приладів, а також циркуляційних та водяних насосів. Виникає питання: для чого Україні нові регуляторні акти і яка від них користь? Однозначно можна заявляти, що встановлення вимог з екодизайну до енергоспоживчих продуктів дозволить зменшити споживання енергії та інших ресурсів при проектуванні, виготовленні, використанні та утилізації продуктів, а також не допустить введення в обіг на території України неенергоефективного обладнання. Щодо енергетичного маркування, то хотілося б детальніше зупинитися на деяких аспектах виконання Технічних регламентів – на прикладі Технічного регламенту енергетичного маркування пилососів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №381 від 31.05.2017 р. (далі – Технічний регламент). Пропоную в першу чергу розібратися в строках та перехідних періодах. Технічний регламент набрав чинності 14.12.2017 р. у відповідності зі ст. 5 Постанови КМУ №381 від 31.05.2017 р. Проте звертаю увагу на ст. 2 Постанови, в якій визначено, що пилососи, які введено в обіг до набрання чинності Постанови, можуть бути надані на ринку протягом ще шести місяців. Отже пилососи, ввезені до 14.12.2017 р., можна продовжувати реалізовувати до 14.06.2018 року. Ця дата також чітко визначена у Методичних рекомендаціях щодо імплементації Технічного регламенту енергетичного маркування пилососів, які були опубліковано Держагентством з енергоефективності на їхньому сайті. Крім того, в Методичних рекомендаціях надані роз’яснення щодо видів пилососів, до яких застосується Технічний регламент, вимог до маркування, а також чітко окреслено зони відповідальності Виробників/Імпортерів та Дилерів/Розповсюджувачів. Які саме зони відповідальності у Постачальників та Дилерів? Так, Постачальник з 14.06.2018 р. повинен забезпечити для кожного пилососа енергетичне маркування (енергетичну етикетку) рівня енергоефективності від A+++ до D або від А до G, а також наявність мікрофіши з технічними характеристиками виробу. Постачальник повинен зберігати та надавати технічну документацію на вимогу органів державного ринкового нагляду. Крім того, Постачальник, у випадку якщо він є Рекламодавцем, повинен включити клас енергоефективності до будь-якої нової реклами та рекламних матеріалів пилососа. Також він повинен забезпечити доступність для дилерів енергетичної етикетки в електронному форматі. У свою чергу Дилер з 14.06.2018 р. повинен зображати енергетичну етикетку на видному місці на пилососі, представленому в точці продажу; у випадку дистанційного продажу – надавати інформацію, що міститься на енергетичній етикетці рівня енергоефективності, у текстовому форматі; у випадку дистанційного продажу через мережу Інтернет – показувати надані постачальниками енергетичні етикетки та мікрофіші з технічними характеристиками виробів в електронному форматі. Якщо Дилер виступає рекламодавцем, він також зобов’язаний включати клас енергоефективності до будь-якої реклами пилососа. Також хочу виокремити деякі проблемні питання, які виникли під час застосування Технічного регламенту. Так, ст. 11 регламенту передбачає, що «Інформація, яка зазначається на енергетичній етикетці та мікрофіші відповідно до цього Технічного регламенту, отримується за результатами вимірювань, проведених згідно з національними стандартами на методи вимірювання, що відповідають європейським гармонізованим стандартам». У той же час вищезазначені національні стандарти, на жаль, все ще не прийняті в Україні. Окрім цього, в українських лабораторіях відсутні технічні можливості для проведення ряду випробувань з метою визначення технічних характеристик побутових пилососів згідно з вимогами Технічного регламенту. Наприклад, мова йде про вимірювання ефективності всмоктування пилу з підлоги, килиму та виміру чистоти вихлопу. У зв’язку з вищевикладеними складнощами, виробники та імпортери не мають можливості провести випробування та вказати більшу частину необхідної інформації на енергетичній етикетці та мікрофіші. Ми розраховуємо, що до червня 2018 р. регуляторні органи приймуть необхідні рішення і виконання Технічного регламенту стане можливим, адже вже затверджені технічні регламенти з енергомаркування значно розширять можливості вибору населенням енергоефективного електрообладнання побутового призначення, а також допоможуть споживачам отримати інформацію щодо споживання енергії енергообладнанням і енергокласу. Джерело: Юридична газета
Анна Жарова Координатор Робочої групи з технічного регулювання та відповідності продукції Комітету побутової електротехніки, керуючий юридичним та комплаєнс напрямками ТОВ Філіпс Україна
Відповідно до Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, Україна взяла на себе зобов’язання щодо імплементації актів законодавства ЄС стосовно енергетичного маркування та екодизайну, а саме адаптації рамкової Директиви 2009/125/ЄС з екодизайну, а також шести європейських регламентів за типами продуктів.

З метою виконання вищевказаних зобов’язань Уряд у 2017 р. прийняв низку Технічних регламентів щодо енергетичного маркування пилососів, кондиціонерів повітря, телевізорів та барабанних сушильних машин. У свою чергу Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України розробило вісім проектів нормативно-правових актів стосовно екодизайну, що будуть застосовуватися до трансформаторів, електродвигунів, промислових вентиляторів, освітлювальних приладів, а також циркуляційних та водяних насосів.

Виникає питання: для чого Україні нові регуляторні акти і яка від них користь? Однозначно можна заявляти, що встановлення вимог з екодизайну до енергоспоживчих продуктів дозволить зменшити споживання енергії та інших ресурсів при проектуванні, виготовленні, використанні та утилізації продуктів, а також не допустить введення в обіг на території України неенергоефективного обладнання.

Щодо енергетичного маркування, то хотілося б детальніше зупинитися на деяких аспектах виконання Технічних регламентів – на прикладі Технічного регламенту енергетичного маркування пилососів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №381 від 31.05.2017 р. (далі – Технічний регламент).

Пропоную в першу чергу розібратися в строках та перехідних періодах. Технічний регламент набрав чинності 14.12.2017 р. у відповідності зі ст. 5 Постанови КМУ №381 від 31.05.2017 р. Проте звертаю увагу на ст. 2 Постанови, в якій визначено, що пилососи, які введено в обіг до набрання чинності Постанови, можуть бути надані на ринку протягом ще шести місяців. Отже пилососи, ввезені до 14.12.2017 р., можна продовжувати реалізовувати до 14.06.2018 року. Ця дата також чітко визначена у Методичних рекомендаціях щодо імплементації Технічного регламенту енергетичного маркування пилососів, які були опубліковано Держагентством з енергоефективності на їхньому сайті.

Крім того, в Методичних рекомендаціях надані роз’яснення щодо видів пилососів, до яких застосується Технічний регламент, вимог до маркування, а також чітко окреслено зони відповідальності Виробників/Імпортерів та Дилерів/Розповсюджувачів.

Які саме зони відповідальності у Постачальників та Дилерів? Так, Постачальник з 14.06.2018 р. повинен забезпечити для кожного пилососа енергетичне маркування (енергетичну етикетку) рівня енергоефективності від A+++ до D або від А до G, а також наявність мікрофіши з технічними характеристиками виробу. Постачальник повинен зберігати та надавати технічну документацію на вимогу органів державного ринкового нагляду. Крім того, Постачальник, у випадку якщо він є Рекламодавцем, повинен включити клас енергоефективності до будь-якої нової реклами та рекламних матеріалів пилососа. Також він повинен забезпечити доступність для дилерів енергетичної етикетки в електронному форматі.

У свою чергу Дилер з 14.06.2018 р. повинен зображати енергетичну етикетку на видному місці на пилососі, представленому в точці продажу; у випадку дистанційного продажу – надавати інформацію, що міститься на енергетичній етикетці рівня енергоефективності, у текстовому форматі; у випадку дистанційного продажу через мережу Інтернет – показувати надані постачальниками енергетичні етикетки та мікрофіші з технічними характеристиками виробів в електронному форматі. Якщо Дилер виступає рекламодавцем, він також зобов’язаний включати клас енергоефективності до будь-якої реклами пилососа.

Також хочу виокремити деякі проблемні питання, які виникли під час застосування Технічного регламенту. Так, ст. 11 регламенту передбачає, що «Інформація, яка зазначається на енергетичній етикетці та мікрофіші відповідно до цього Технічного регламенту, отримується за результатами вимірювань, проведених згідно з національними стандартами на методи вимірювання, що відповідають європейським гармонізованим стандартам». У той же час вищезазначені національні стандарти, на жаль, все ще не прийняті в Україні.

Окрім цього, в українських лабораторіях відсутні технічні можливості для проведення ряду випробувань з метою визначення технічних характеристик побутових пилососів згідно з вимогами Технічного регламенту. Наприклад, мова йде про вимірювання ефективності всмоктування пилу з підлоги, килиму та виміру чистоти вихлопу. У зв’язку з вищевикладеними складнощами, виробники та імпортери не мають можливості провести випробування та вказати більшу частину необхідної інформації на енергетичній етикетці та мікрофіші. Ми розраховуємо, що до червня 2018 р. регуляторні органи приймуть необхідні рішення і виконання Технічного регламенту стане можливим, адже вже затверджені технічні регламенти з енергомаркування значно розширять можливості вибору населенням енергоефективного електрообладнання побутового призначення, а також допоможуть споживачам отримати інформацію щодо споживання енергії енергообладнанням і енергокласу.

Джерело: Юридична газета

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: