fbpx

До чого призведе заборона на продаж алкоголю

13/ 04/ 2018
Юлія Загарій Координатор комітету роздрібної торгівлі
Статистика доводить, що протягом останніх років в Україні складається не дуже сприятлива динаміка вживання алкогольної продукції.

Кількість спиртного, яку споживає одна людина, збільшилася в рази, а найбільше насторожує те, що проблема значно “помолодшала”. Саме тому стурбовані народні депутати вносять і приймають ряд законодавчих ініціатив, що накладають певні обмеження на вільний продаж алкоголю в певні години і певним групам громадян.

Так, нещодавно Верховна Рада прийняла проект Закону України №3149 від 18 вересня 2015 року. Він постановляє надати повноваження органам місцевого самоврядування встановлювати заборону продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин торговими точками та мережами у визначений час в межах відповідної адміністративної території.

Законодавці сподіваються, що така заборона допоможе скоротити вживання алкоголю населенням. Однак, хоча редакція закону і пройшла голосування в ВРУ, доцільність запровадження на законодавчому рівні права місцевих рад встановлювати вибіркові заборони на продаж алкогольних напоїв в нічний час є сумнівною.

Одні вважають цей захід ефективним, аргументуючи тим, що створені перешкоди для придбання спиртного в певні дні та години змусять громадян менше вживати алкоголь. Інші ж налаштовані скептично щодо доцільності цих обмежень. Опоненти впевнені, що заборона не є панацеєю, стверджуючи, що обмеження не спрацюють, адже спиртне можна купити “про запас”. Від заборони на кілька годин людина, яка п’є, не припинить свій алкогольний “досвід”. До того ж, алкоголь залишається доступним до продажу в будь-який час у ресторанах, на які заборона не поширюватиметься.

Необґрунтоване встановлення на законодавчому рівні винятків серед кола суб’єктів господарювання, на яких можуть поширюватися заборони на продаж алкоголю в нічний час, прийняті відповідними місцевими радами, по суті, є легалізованим проявом надання привілеїв та переваг на ринку алкогольних напоїв, та містить ознаки порушення норм законодавства України про захист економічної конкуренції. Адже незрозуміло, яким чином планується досягнути позитивного ефекту та знизити рівень споживання алкоголю населенням і рівень злочинності в Україні загалом при умові, що заклади ресторанного господарства надаватимуть доступ до алкоголю без обмежень по часу і території.

Законодавче закріплення права встановлення подібної заборони може призвести до суттєвого зростання тіньового обігу алкогольних напоїв та появі нових нелегальних каналів продажу алкоголю. Зокрема, може збільшитись попит на алкоголь домашнього виробництва, який не відповідає жодним критеріям якості та безпечності. Окрім цього, в багатьох містах, в яких уже діють обмеження щодо нічного продажу алкогольних напоїв, попри заборону здійснюється торгівля вказаними товарами у нічний час, з’явився сервіс з надання послуг з доставки за допомогою таксі будь-якого виду алкогольної продукції в будь-який час та розвивається торгівля нелегальним алкоголем через Інтернет (в якому також без проблем можна придбати алкогольні напої в будь-який час).

Запропоновані обмеження продажів суттєво вплинуть на місцеві бюджети, які вже заклали до доходної частини надходження від акцизного податку з роздрібної торгівлі алкогольними напоями, ставка якого складає 5%. У той же час, незаконний обіг алкогольної продукції, за даними Державної фіскальної служби України в 2017 році, порівняно із 2016 роком, зріс у 8 разів, що також спричиняє значне недоотримання коштів Державним та місцевими бюджетами. На переконання компаній-членів ЄБА, рішення щодо заборони торгівлі алкогольними напоями у нічний час в подальшому значно збільшить обіг незареєстрованого алкоголю. Звичайно, нелегальний алкоголь у більшості випадків не відповідає вимогам щодо якості та безпечності продукції, що може призвести до загрози здоров’ю споживачів.

Заборона безумовно вирішує тільки одну проблему з безлічі – робить алкоголь максимально недоступним до придбання в певний проміжок часу. Але водночас ні для кого не секрет, що дотримуватись цих правил будуть тільки законослухняні гравці ринку, а не ті торговельні об’єкти, які в гонитві за прибутком не дотримуються законів, адже в таких об’єктах на сьогоднішній день немає ніяких способів контролю за продажами підакцизних товарів, таких як РРО, ліцензії та здавання відповідної звітності. Звідки випливає: відсутність контролю – не гарантія дотримання законів та рішень.

З огляду на подібні несприятливі фактори, ми вважаємо, що потрібно перш за все проводити роз’яснювальну роботу серед населення, популяризувати здоровий спосіб життя та відповідальне вживання алкогольних напоїв на державному рівні та на регулярній основі. Також необхідно боротися з суб’єктами господарювання, які порушують законодавство в сфері торгівлі підакцизними товарами уже сьогодні, працювати над зменшенням тінізації ринку алкоголю та знищенням “підпільних” виробництв та місць реалізації алкогольних напоїв, а не встановлювати необґрунтовані та недоцільні заборони.

Ми закликаємо Президента України накласти вето на цей закон та повернути його до Верховної Ради, а народних депутатів переглянути свою позицію щодо цієї ситуації.

Джерело: Новое время

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: