fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Чому потрібен другий рівень пенсійного забезпечення

23/ 07/ 2018
  Ігор Гоцик. Менеджер комітетів Європейської Бізнес Асоціації. Нинішня модель пенсійної системи грунтується на реаліях 20-го століття. Однак, тоді кількість людей працездатного віку було вище, що дозволяло покрити пенсійні виплати за рахунок внесків працівників. Зараз ситуація змінилася. Згідно з національним демографічним прогнозом , до 2025 року частка осіб старше 60 років складе 25%. Внесків працюючих людей вже зараз недостатньо, щоб покрити пенсійні виплати. Цьому є багато причин: нелегальне працевлаштування, велика кількість людей пенсійного віку тощо. Як результат – дефіцит пенсійного фонду (ПФУ), який становить близько 200 млрд грн. Як же взагалі виглядає солідарна система Зараз роботодавець платить за кожного працівника ЄСВ в розмірі 22%, який відраховується на пенсії. Тобто, люди пенсійного віку отримують пенсійні виплати з тих внесків, які здійснюють працівники. За оцінками експертів, коефіцієнт заміщення пенсією втраченого заробітку, при такій системі, буде знижуватися. Зараз він становить 32%. Протягом наступних 30 років – знизиться до 18%, що майже вдвічі менше, ніж передбачено конвенціями Міжнародної організації праці. Тобто, якщо заробітна плата працівника була 5 тис., То пенсійна виплата становить 1,6 тис. Грн, а через 30 років – буде 900 грн. Першочерговим шляхом вирішення ситуації бізнес-співтовариство бачить введення другого рівня пенсійного забезпечення – з 1 січня 2019 року. Згідно з ним, крім солідарної системи впроваджуються індивідуальні пенсійні накопичення. Тобто, для кожного працевлаштованого людини до 35 років обовязково створюється власний накопичувальний рахунок, після 35 років – за рішенням працівника. Система має прогресивну шкалу відрахувань – від 2 до 7%. Базою розрахунку внесків до накопичувальної системи буде сума заробітної плати. Щорічно сума відрахувань буде збільшуватися до досягнення 7%. Засоби, які відраховує платник, будуть надходити на індивідуальні пенсійні рахунки. Розпорядження коштами здійснюватимуть НПФ – недержавні пенсійні фонди. Аналоги другого рівня пенсійного забезпечення працюючих в Естонії, Німеччини, Великобританії тощо. Ключовий сенс введення другого рівня пенсійного страхування – уберегти пенсійні накопичення від впливу інфляції і забезпечити їх цілісність. Зволікати з введенням не варто. Адже тільки за останні роки, за рахунок коштів, які можна було накопичити, за підрахунками бізнесу, сьогодні б були на 17% вище виплати, ніж це є зараз. До того ж, витрати на впровадження даної системи є мінімальними, оскільки за основу береться наявна матеріальна і технічна база (ПФУ, НПФ, адміністратори НПФ, аудитори і т.д.). Державний пенсійний фонд буде тільки адміністратором коштів, фактичне управління ними будуть здійснювати недержавні пенсійні фонди. Це забезпечить державно-приватне партнерство. Як будуть захищатися вклади і що буде виступати гарантією? Гарантією виступають: критерії допуску пенсійних фондів, прописані в Законі – а саме: вимоги до беззбиткової діяльності, розміром капіталу банку-зберігача, участь у Фонді гарантування вкладів фізичних осіб (за аналогією з кредитами) децентралізована система нагляду і регулювання – між Нацкомфінпослуг, Нацкомісії з цінних паперів та фондового ринку і НБУ; запобігання конфлікту інтересів між зберігачами, які керують засобів і адміністратором – це 3 різні юридичні особи – банк, недержавний пенсійний фонд і Пенсійний фонд України відповідно; обмеження шляхів вкладення коштів в перехідний період впровадження другого рівня (перші три роки) – зокрема, в державні облігації, фінансові зобовязання найбільших і найбільш стабільних банків, корпоративні цінні папери українських емітентів, права власності на сельхоз ділянки тощо. Логічно, що може виникнути питання, хто ж контролюватиме роботу недержавних пенсійних фондів? Держава буде виключно регулятором і стежити за тим, щоб не було ніяких зловживань на ринку пенсійних коштів громадян, щоб все було чесно і прозоро, щоб не допустити туди шахраїв. Механізм другого рівня пенсійного страхування якісно прописаний в проекті закону №6677 Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнообовязкового державного пенсійного страхування, який підтримує бізнес-співтовариство. Джерело: Новое время
Ігор Гоцик Менеджер комітетів Європейської Бізнес Асоціації
Нинішня модель пенсійної системи грунтується на реаліях 20-го століття. Однак, тоді кількість людей працездатного віку було вище, що дозволяло покрити пенсійні виплати за рахунок внесків працівників. Зараз ситуація змінилася.

Згідно з національним демографічним прогнозом , до 2025 року частка осіб старше 60 років складе 25%. Внесків працюючих людей вже зараз недостатньо, щоб покрити пенсійні виплати. Цьому є багато причин: нелегальне працевлаштування, велика кількість людей пенсійного віку тощо. Як результат – дефіцит пенсійного фонду (ПФУ), який становить близько 200 млрд грн.

Як же взагалі виглядає солідарна система

Зараз роботодавець платить за кожного працівника ЄСВ в розмірі 22%, який відраховується на пенсії. Тобто, люди пенсійного віку отримують пенсійні виплати з тих внесків, які здійснюють працівники.

За оцінками експертів, коефіцієнт заміщення пенсією втраченого заробітку, при такій системі, буде знижуватися. Зараз він становить 32%. Протягом наступних 30 років – знизиться до 18%, що майже вдвічі менше, ніж передбачено конвенціями Міжнародної організації праці. Тобто, якщо заробітна плата працівника була 5 тис., То пенсійна виплата становить 1,6 тис. Грн, а через 30 років – буде 900 грн.

Першочерговим шляхом вирішення ситуації бізнес-співтовариство бачить введення другого рівня пенсійного забезпечення – з 1 січня 2019 року. Згідно з ним, крім солідарної системи впроваджуються індивідуальні пенсійні накопичення. Тобто, для кожного працевлаштованого людини до 35 років обов’язково створюється власний накопичувальний рахунок, після 35 років – за рішенням працівника. Система має прогресивну шкалу відрахувань – від 2 до 7%. Базою розрахунку внесків до накопичувальної системи буде сума заробітної плати. Щорічно сума відрахувань буде збільшуватися до досягнення 7%. Засоби, які відраховує платник, будуть надходити на індивідуальні пенсійні рахунки. Розпорядження коштами здійснюватимуть НПФ – недержавні пенсійні фонди. Аналоги другого рівня пенсійного забезпечення працюючих в Естонії, Німеччини, Великобританії тощо.

Ключовий сенс введення другого рівня пенсійного страхування – уберегти пенсійні накопичення від впливу інфляції і забезпечити їх цілісність.

Зволікати з введенням не варто. Адже тільки за останні роки, за рахунок коштів, які можна було накопичити, за підрахунками бізнесу, сьогодні б були на 17% вище виплати, ніж це є зараз.

До того ж, витрати на впровадження даної системи є мінімальними, оскільки за основу береться наявна матеріальна і технічна база (ПФУ, НПФ, адміністратори НПФ, аудитори і т.д.). Державний пенсійний фонд буде тільки адміністратором коштів, фактичне управління ними будуть здійснювати недержавні пенсійні фонди. Це забезпечить державно-приватне партнерство.

Як будуть захищатися вклади і що буде виступати гарантією?

Гарантією виступають:

  1. критерії допуску пенсійних фондів, прописані в Законі – а саме: вимоги до беззбиткової діяльності, розміром капіталу банку-зберігача, участь у Фонді гарантування вкладів фізичних осіб (за аналогією з кредитами)
  2. децентралізована система нагляду і регулювання – між Нацкомфінпослуг, Нацкомісії з цінних паперів та фондового ринку і НБУ;
  3. запобігання конфлікту інтересів між зберігачами, які керують засобів і адміністратором – це 3 різні юридичні особи – банк, недержавний пенсійний фонд і Пенсійний фонд України відповідно;
  4. обмеження шляхів вкладення коштів в перехідний період впровадження другого рівня (перші три роки) – зокрема, в державні облігації, фінансові зобов’язання найбільших і найбільш стабільних банків, корпоративні цінні папери українських емітентів, права власності на сельхоз ділянки тощо.

Логічно, що може виникнути питання, хто ж контролюватиме роботу недержавних пенсійних фондів?

Держава буде виключно регулятором і стежити за тим, щоб не було ніяких зловживань на ринку пенсійних коштів громадян, щоб все було чесно і прозоро, щоб не допустити туди шахраїв.

Механізм другого рівня пенсійного страхування якісно прописаний в проекті закону №6677 Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, який підтримує бізнес-співтовариство.

Джерело: Новое время

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: