Бюрократія на марші. Великі проблеми маленького звіту та що з цим робити

17/ 07/ 2019
Анна Дерев'янко Виконавчий директор Європейської Бізнес Асоціації
Новий підхід фахівців ДФС до заповнення форми про об’єкти оподаткування.

Ми в Європейській Бізнес Асоціації регулярно спілкуємось з представниками влади, щоб розуміти, яка експертна підтримка від бізнесу потрібна, щоб ділитись питаннями, які хвилюють бізнес та спільно створювати комфортний бізнес-клімат в країні. Адже для досягнення цієї мети діалог надзвичайно важливий.

Не будемо приховувати, що часом діалог відбувається складно, адже законодавство не завжди достатньо якісне. Однак особливий подив та, подекуди, обурення у прозорого бізнесу викликає складність діалогу з тих питань, де проблеми створює саме «творчість» контролюючих органів.

Так, наприклад, компанії-члени Асоціації були стурбовані новим підходом фахівців ДФС до заповнення форми 20-ОПП про об’єкти оподаткування, об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність.

Відповідні об’єкти оподаткування визначено в Податковому кодексі України для кожного податку та збору. При цьому, вислів «об’єкт, пов’язаний з оподаткуванням» подекуди тлумачиться працівниками фіскальної служби на власний розсуд, що створює конфліктні ситуації.

Зокрема, податківці наполягають на звітуванні за формою 20-ОПП щодо, фактично, будь-якого майна платників, незалежно від того, чи є безпосередньо це майно об’єктом оподаткування. Більш того, податківці вважають, що звіт 20-ОПП необхідно подавати щоразу, коли з таким майном (яке, до речі, може не бути безпосередньо об’єктом оподаткування) відбуваються будь-які зміни. Такий же підхід податківці застосовують і до майна, наданого в оренду.

Нескладно уявити, яку кількість звітів муситимуть подавати, наприклад, банки щодо POS-терміналів, встановлених у торгових точках. При цьому, цінність інформації, поданої для цілей оподаткування — близька до нульової. Втім, хоча для застосування податків звіти з такою інформацією є не надто потрібними, в їх поданні можуть бути зацікавлені контролюючі органи. Не в останню чергу, очевидно, тому, що за неподання звітів можна накладати штрафи.

За повідомленнями наших компаній-членів, штрафи, застосовані до деяких з них становлять мільйони гривень.

Шкода, що подекуди від чиновників нам доводилось чути зверхньо висловлені пропозиції: «Ну, організуйте подання цих звітів так, як просять контролюючі органи. Вам що, важко?».

Звичайно, організувати можна багато чого. Але організація будь-яких процесів коштує бізнесу ресурсів, подекуди значних. Особливо обурює те, що бізнесу пропонують організувати подання звітів, інформація з яких для застосування податків не використовується.

Тож на думку компаній-членів Асоціації, повідомлення за формою № 20-ОПП має подаватись щодо майна, яке безпосередньо є об’єктом оподаткування. При цьому, немає потреби подавати такі повідомлення щодо майна, яке безпосередньо не є об’єктом оподаткування та використовується в операціях, інформація про податкові наслідки яких відображена у відповідних податкових деклараціях/звітах (з податку на прибуток, з податку на додану вартість, тощо).

На жаль, поважні державні органи заклопотані поважними справами та не поспішають вирішувати проблему, яка може коштувати бізнесу мільйони гривень. На письмові звернення реагують відписками, продовжуючи при цьому перевірки з питань подання звітів 20-ОПП та застосовуючи штрафи.

Ця сумна історія із звітом 20-ОПП викликає багато емоцій та міркувань. Зокрема, про реформи та про їхню ефективність.

Тож варто вже зараз виправити помилки у підзаконних нормативних актах, готувати роз’яснення, змінювати робочі процеси у контролюючих органах та, як наслідок, ставлення контролюючих органів до бізнесу. Таку працю, до речі, не завжди і реформою назвуть — скажуть, «рутинні поліпшення».

Однак, такі дії встановлють нову планку очікувань до якості державних послуг. Інакше кажучи, створюється new normal — більш зручне та якісне середовище, що негайно відчуває бізнес. Таке середовище, такі очікування будуть найкращою гарантією того, що закони застосовуватимуться належним чином. Створення таких наслідків і є бажаним результатом реформ.

Очевидно, неприйнятним є відкладати зміни, які можливо зробити негайно, посилаючись на потребу «прийняти комплексні добрі закони», або «зачекати, поки добре запрацює новостворене відомство», тощо.

Тому Асоціація звернулася до Міністерства фінансів та Державної фіскальної служби з проханням вжити заходів із врегулювання даної конфліктної ситуації: надати узагальнюючу податкову консультацію, призупинити перевірки підприємств до надання такої консультації, а щодо розпочатих оскаржень — скористатися принципом «конфлікту інтересів». Про ситуацію, що склалася, також поінформовано Офіс Президента України.

Для цих правильних кроків не потрібно чекати внесення змін до законодавства або ще чогось. Варто просто виконати вимоги нормативних актів, керуючись їх буквою та здоровим глуздом, а не іншими мотивами.

Джерело: Новое время

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Додати коментар

Такий e-mail вже зареєстровано. Скористуйтеся формою входу або введіть інший.

Ви вказали некоректні логін або пароль

Вибачте, для коментування необхідно увійти.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: