fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Бізнес занепокоєний пропозиціями надати АМКУ занадто широкі та невластиві повноваження

13/ 07/ 2021
  Свої перестороги бізнес-спільнота Асоціації виклала у нещодавньому зверненні до Матті Маасікаса, Голови Представництва Європейського Союзу в Україні. На переконання підприємців, норми законопроєкту №5431, схваленого Комітетом ВРУ з питань економічного розвитку, можуть призвести до порушення прав та свобод людини. Експерти Асоціації категорично не підтримують законопроєкт №5431 з огляду на низку проблемних норм, які не є адекватними та обґрунтованими. Так, у законопроєкті пропонується надати Антимонопольному комітету України непритаманні повноваження, зокрема: Право на перевірки приміщень фізичних осіб за рішенням суду. При цьому в тексті законопроєкту не визначено, чи це стосується тільки уповноважених осіб підприємств чи будь-якого працівника. Більше того, порядок та конкретні підстави для здійснення перевірок бізнесу АМКУ буде фактично встановлювати самостійно, що відкриває простір для потенційних зловживань та тиску на бізнес. Право вилучати та накладати арешт на майно, предмети, документи, інші носії інформації АМКУ у будь-яку годину доби. Право визначати пріоритетність та категорії справ, заяви за якими підлягають залишенню без розгляду. Представники бізнесу зазначають, що ручне керування переліком об’єктів дослідження створює штучні перепони для захисту прав громадян та протирічить принципу верховенства права та рівності всіх перед законом. Право доступу до всіх автоматизованих реєстрів, баз даних, інших систем збирання, зберігання, обробки та пошуку інформації, відомостей, держателем  чи адміністратором яких є державні органи або органи місцевого самоврядування. Фактично, ця норма надає АМКУ необмежені права для доступу до інформації, включаючи конфіденційну, без належного обґрунтування необхідності такого доступу. Асоціація занепокоєна пропозиціями наділити АМКУ такими невластивими повноваженнями. Це створить додатковий тиск на бізнес та громадян України. А відсутність у даному законопроєкті законодавчо визначеного порядку здійснення перевірок, збирання та оцінки доказів може спонукати посадових осіб АМКУ діяти на власний розсуд, що загрожує корупційними ризиками та можливими порушеннями прав людини. Експерти Асоціації вважають, що законопроєкт лише вибірково вирішує проблеми діяльності АМКУ, однак не в повній мірі враховує аспекти забезпечення прав суб’єктів господарювання, які беруть участь у розслідуванні. До того ж, наділення АМКУ повноваженнями ініціювати перевірки в будь-яку годину доби може призвести до хвилі звернень до судових органів за захистом, що може негативно відобразитись на іміджі України як країни, що підтримує європейські цінності. Європейська Бізнес Асоціація вже звернулася до Верховної Ради України з проханням доопрацювати законопроєкт №5431 та виключити норми, що потенційно можуть порушувати права і свободи людини та принцип верховенства права. Асоціація закликає пана Посла звернути увагу на перелічені негативні аспекти законопроєкту та підтримати необхідність доопрацювання цієї законодавчої ініціативи.

Свої перестороги бізнес-спільнота Асоціації виклала у нещодавньому зверненні до Матті Маасікаса, Голови Представництва Європейського Союзу в Україні. На переконання підприємців, норми законопроєкту №5431, схваленого Комітетом ВРУ з питань економічного розвитку, можуть призвести до порушення прав та свобод людини.

Експерти Асоціації категорично не підтримують законопроєкт №5431 з огляду на низку проблемних норм, які не є адекватними та обґрунтованими. Так, у законопроєкті пропонується надати Антимонопольному комітету України непритаманні повноваження, зокрема:

  • Право на перевірки приміщень фізичних осіб за рішенням суду. При цьому в тексті законопроєкту не визначено, чи це стосується тільки уповноважених осіб підприємств чи будь-якого працівника. Більше того, порядок та конкретні підстави для здійснення перевірок бізнесу АМКУ буде фактично встановлювати самостійно, що відкриває простір для потенційних зловживань та тиску на бізнес.
  • Право вилучати та накладати арешт на майно, предмети, документи, інші носії інформації АМКУ у будь-яку годину доби.
  • Право визначати пріоритетність та категорії справ, заяви за якими підлягають залишенню без розгляду. Представники бізнесу зазначають, що ручне керування переліком об’єктів дослідження створює штучні перепони для захисту прав громадян та протирічить принципу верховенства права та рівності всіх перед законом.
  • Право доступу до всіх автоматизованих реєстрів, баз даних, інших систем збирання, зберігання, обробки та пошуку інформації, відомостей, держателем  чи адміністратором яких є державні органи або органи місцевого самоврядування. Фактично, ця норма надає АМКУ необмежені права для доступу до інформації, включаючи конфіденційну, без належного обґрунтування необхідності такого доступу.

Асоціація занепокоєна пропозиціями наділити АМКУ такими невластивими повноваженнями. Це створить додатковий тиск на бізнес та громадян України. А відсутність у даному законопроєкті законодавчо визначеного порядку здійснення перевірок, збирання та оцінки доказів може спонукати посадових осіб АМКУ діяти на власний розсуд, що загрожує корупційними ризиками та можливими порушеннями прав людини.

Експерти Асоціації вважають, що законопроєкт лише вибірково вирішує проблеми діяльності АМКУ, однак не в повній мірі враховує аспекти забезпечення прав суб’єктів господарювання, які беруть участь у розслідуванні. До того ж, наділення АМКУ повноваженнями ініціювати перевірки в будь-яку годину доби може призвести до хвилі звернень до судових органів за захистом, що може негативно відобразитись на іміджі України як країни, що підтримує європейські цінності.

Європейська Бізнес Асоціація вже звернулася до Верховної Ради України з проханням доопрацювати законопроєкт №5431 та виключити норми, що потенційно можуть порушувати права і свободи людини та принцип верховенства права. Асоціація закликає пана Посла звернути увагу на перелічені негативні аспекти законопроєкту та підтримати необхідність доопрацювання цієї законодавчої ініціативи.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: