fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Бізнес занепокоєний можливим зростанням ринку нелегальних тютюнових виробів

27/ 11/ 2020
  До 1 вересня в країні існувало кілька законопроєктів, що стосувались охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну (№ 2813 та альтернативні до нього № 2813-1, 2813-2, 2813-3 та 2813-4). Водночас, аби випрацювати єдину позицію (адже жоден із вище зазначених документів не влаштовував ринок), було запропоновано створити Роботу групу, куди б увійшли і представники від бізнесу. Так,  голові Підкомітету з питань забезпечення епідеміологічної безпеки, боротьби із ВІЛ/СНІД та соціально небезпечними захворюваннями було доручено підготувати законопроєкт, що передбачає імплементацію вимог Директиви Європейського парламенту, що стосуються виробництва, презентації та продажу тютюну і супутніх товарів. Однак, Робоча група була створена лише формально, а її члени, Асоціація, зокрема, брали участь лише в обговоренні, а не у розробці законопроєкту, і не були ознайомлені з його текстом до його реєстрації у Верховній Раді. Про його реєстрацію бізнесу було повідомлено безпосередньо під час онлайн-засідання Комітету 04.11.2020. Варто зауважити, що навіть представники МОЗ, які за нього голосували під час засідання профільного комітету, документу не бачили. Результатом роботи даної Робочої групи став проект Закону № 4358 «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну». Проаналізувавши документ варто констатувати, що редакція проєкту Закону № 4358 є майже повністю подібною до редакції проєкту № 2813, тобто усі ті недоліки, над усуненням та доопрацюванням яких працювала Робоча група, залишились в тексті. Фактично, це той самий проєкт Закону, який мав бути доопрацьований, однак, як бачимо, зроблено цього не було, а Робоча група, яка створювалась з цією метою, була свого роду замилюванням очей представникам бізнесу та громадськості, завдяки якій була створена ілюзія роботи над законопроєктом. Так, наразі ключові недоліки залишаються. По-перше, термінологія законопроєкту («тютюнові вироби», «викиди», «упаковка», тощо) не відповідає значенням цих термінів, встановлених Директивою 2014/40/ЄС, а визначення «електронних сигарет» не узгоджується із чинним законодавством. Крім того,  не включено значну кількість визначень термінів, що передбачені Директивою і є необхідними для гармонізації національної системи регулювання виробництва і обігу тютюнових виробів із системою регулювання, встановленої в ЄС. По-друге, у проєкті Закону відсутні положення щодо адаптації законодавства України до вимог Директиви 2014/40/ЄС, які стосуються правил маркування бездимних тютюнових виробів, регулювання транскордонного дистанційного продажу тютюнових виробів, порядку визначення наявності характерного смаку і аромату у тому чи іншому тютюновому виробі, за умови, що у ЄС такий порядок передбачено і відповідні акти мають бути видані Європейською Комісією, тощо. Як результат, модель регулювання ринку тютюнових виробів, які пропонується Законопроектом № 4358  суттєво відрізняється від моделі регулювання ЄС та не забезпечує виконання зобов’язань, взятих на себе Україною. Вибірковий та фрагментарний підхід до імплементації вимог Директиви не буде мати жодного позитивного ефекту, адже застосування єдиних для України і ЄС підходів до категоризації тютюнових виробів, критеріїв їх визначення та вимог до виробництва та обігу (технічного регулювання), є необхідною умовою для безперешкодного функціонування двосторонньої торгівлі між Україною та ЄС, застосування режиму вільної торгівлі між Україною та ЄС та розширення експортного потенціалу вітчизняних підприємств. Тож Європейська Бізнес Асоціація закликає народних депутатів доопрацювати законопроєкт №4358 з урахуванням пропозицій бізнесу, аби мати діючі правила, які допомагають, а не перекреслюють можливості для міжнародної торгівлі.   Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.

До 1 вересня в країні існувало кілька законопроєктів, що стосувались охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну (№ 2813 та альтернативні до нього № 2813-1, 2813-2, 2813-3 та 2813-4).

Водночас, аби випрацювати єдину позицію (адже жоден із вище зазначених документів не влаштовував ринок), було запропоновано створити Роботу групу, куди б увійшли і представники від бізнесу. Так,  голові Підкомітету з питань забезпечення епідеміологічної безпеки, боротьби із ВІЛ/СНІД та соціально небезпечними захворюваннями було доручено підготувати законопроєкт, що передбачає імплементацію вимог Директиви Європейського парламенту, що стосуються виробництва, презентації та продажу тютюну і супутніх товарів. Однак, Робоча група була створена лише формально, а її члени, Асоціація, зокрема, брали участь лише в обговоренні, а не у розробці законопроєкту, і не були ознайомлені з його текстом до його реєстрації у Верховній Раді. Про його реєстрацію бізнесу було повідомлено безпосередньо під час онлайн-засідання Комітету 04.11.2020. Варто зауважити, що навіть представники МОЗ, які за нього голосували під час засідання профільного комітету, документу не бачили.

Результатом роботи даної Робочої групи став проект Закону № 4358 «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну».

Проаналізувавши документ варто констатувати, що редакція проєкту Закону № 4358 є майже повністю подібною до редакції проєкту № 2813, тобто усі ті недоліки, над усуненням та доопрацюванням яких працювала Робоча група, залишились в тексті. Фактично, це той самий проєкт Закону, який мав бути доопрацьований, однак, як бачимо, зроблено цього не було, а Робоча група, яка створювалась з цією метою, була свого роду замилюванням очей представникам бізнесу та громадськості, завдяки якій була створена ілюзія роботи над законопроєктом.

Так, наразі ключові недоліки залишаються. По-перше, термінологія законопроєкту («тютюнові вироби», «викиди», «упаковка», тощо) не відповідає значенням цих термінів, встановлених Директивою 2014/40/ЄС, а визначення «електронних сигарет» не узгоджується із чинним законодавством. Крім того,  не включено значну кількість визначень термінів, що передбачені Директивою і є необхідними для гармонізації національної системи регулювання виробництва і обігу тютюнових виробів із системою регулювання, встановленої в ЄС.

По-друге, у проєкті Закону відсутні положення щодо адаптації законодавства України до вимог Директиви 2014/40/ЄС, які стосуються правил маркування бездимних тютюнових виробів, регулювання транскордонного дистанційного продажу тютюнових виробів, порядку визначення наявності характерного смаку і аромату у тому чи іншому тютюновому виробі, за умови, що у ЄС такий порядок передбачено і відповідні акти мають бути видані Європейською Комісією, тощо.

Як результат, модель регулювання ринку тютюнових виробів, які пропонується Законопроектом № 4358  суттєво відрізняється від моделі регулювання ЄС та не забезпечує виконання зобов’язань, взятих на себе Україною. Вибірковий та фрагментарний підхід до імплементації вимог Директиви не буде мати жодного позитивного ефекту, адже застосування єдиних для України і ЄС підходів до категоризації тютюнових виробів, критеріїв їх визначення та вимог до виробництва та обігу (технічного регулювання), є необхідною умовою для безперешкодного функціонування двосторонньої торгівлі між Україною та ЄС, застосування режиму вільної торгівлі між Україною та ЄС та розширення експортного потенціалу вітчизняних підприємств.

Тож Європейська Бізнес Асоціація закликає народних депутатів доопрацювати законопроєкт №4358 з урахуванням пропозицій бізнесу, аби мати діючі правила, які допомагають, а не перекреслюють можливості для міжнародної торгівлі.

 

Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: