fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Бізнес закликає остаточно вирішити питання енергетичної незалежності України

05/ 04/ 2021
  На початку року Україна почала імпортувати електроенергію із Російської Федерації та Республіки Білорусь. У березні про необхідність обмеження імпорту електроенергії заявив Президент України, що пізніше було також підтримано в.о. Міністра енергетики Юрієм Вітренко. Водночас, наразі питання обмеження імпорту і зростання обсягів української генерації стоїть на порядку денному і досі залишається офіційно не вирішеним. Однак, у Комітеті ВРУ з питань енергетики та житлово-комунальних послуг наразі зареєстровано два законопроєкти щодо заходів з посилення енергетичної незалежності України (№ 5208 «Про внесення змін та доповнень до деяких законів України щодо заходів з посилення енергетичної незалежності України» та № 5208-1 «Про внесення змін та доповнень до Закону України «Про ринок електричної енергії»). Варто зауважити, що, на переконання бізнесу, проєкт Закону №5208 не вирішує головну проблему, а саме – заборону імпорту електроенергії із  РФ, оскільки, не передбачає заборону імпорту російської електроенергії через територію Білорусії. Крім того, авторами законопроєкту не взято до уваги, що поточний фінансовий стан українських електростанцій, за даними експертів галузі, є збитковим, а продовження практики імпорту електричної енергії з РФ через Білорусь може призвести до ще більшого зростання збитковості українських електростанцій та, як результат, скорочення штату працівників цих електростанцій. 28 червня 2017 року була підписана «Угода про умови майбутнього об’єднання енергосистем України та Молдови з енергосистемою континентальної Європи». Угодою передбачено інтеграцію української енергосистеми із енергетичною системою континентальної Європи European Network of Transmission System Operators for Electricity (ENTSO‐E) у режимі експлуатації. Приєднання України до системи ENTSO-E є одним із стратегічних заходів, який передбачений Угодою про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та ЄС, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони. Однак, варто зауважити, що є і інший законопроєкт – №5208-1, нормами якого має бути запроваджено умови для інтеграції української енергосистеми із системою ENTSO‐E та ринкові умови імпорту електричної енергії, що, в результаті, може суттєво посилити енергетичну незалежність України. Перевагами даного законопроєкту є також встановлення чітких строків інтеграції ОЕС України до системи ENTSO‐E, запровадження обмеження щодо доступу до пропускної спроможності міждержавних перетинів з метою здійснення комерційного перетоку до України електричної енергії з Білорусії та Росії, збереження повноважень НКРЕКП щодо обмеження доступної пропускної спроможності, що розподіляється на добових та місячних аукціонах. Крім того, анулювання результатів річного аукціону, на якому розподілено пропускну спроможність на 2020 та 2021 роки, щодо міждержавних перетинів з Білорусії та Росії. Тож, з огляду на вищезазначене, бізнес-спільнота Європейської Бізнес Асоціації висловлює підтримку законопроєкту № 5208-1 як такого, що сприятиме енергетичній незалежності України. Сподіваємось, законопроєкт буде підтримано цього тижня парламентарями.   Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.  

На початку року Україна почала імпортувати електроенергію із Російської Федерації та Республіки Білорусь. У березні про необхідність обмеження імпорту електроенергії заявив Президент України, що пізніше було також підтримано в.о. Міністра енергетики Юрієм Вітренко.

Водночас, наразі питання обмеження імпорту і зростання обсягів української генерації стоїть на порядку денному і досі залишається офіційно не вирішеним. Однак, у Комітеті ВРУ з питань енергетики та житлово-комунальних послуг наразі зареєстровано два законопроєкти щодо заходів з посилення енергетичної незалежності України (№ 5208 «Про внесення змін та доповнень до деяких законів України щодо заходів з посилення енергетичної незалежності України» та № 5208-1 «Про внесення змін та доповнень до Закону України «Про ринок електричної енергії»).

Варто зауважити, що, на переконання бізнесу, проєкт Закону №5208 не вирішує головну проблему, а саме – заборону імпорту електроенергії із  РФ, оскільки, не передбачає заборону імпорту російської електроенергії через територію Білорусії.

Крім того, авторами законопроєкту не взято до уваги, що поточний фінансовий стан українських електростанцій, за даними експертів галузі, є збитковим, а продовження практики імпорту електричної енергії з РФ через Білорусь може призвести до ще більшого зростання збитковості українських електростанцій та, як результат, скорочення штату працівників цих електростанцій.

28 червня 2017 року була підписана «Угода про умови майбутнього об’єднання енергосистем України та Молдови з енергосистемою континентальної Європи». Угодою передбачено інтеграцію української енергосистеми із енергетичною системою континентальної Європи European Network of Transmission System Operators for Electricity (ENTSO‐E) у режимі експлуатації.

Приєднання України до системи ENTSO-E є одним із стратегічних заходів, який передбачений Угодою про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та ЄС, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.

Однак, варто зауважити, що є і інший законопроєкт – №5208-1, нормами якого має бути запроваджено умови для інтеграції української енергосистеми із системою ENTSO‐E та ринкові умови імпорту електричної енергії, що, в результаті, може суттєво посилити енергетичну незалежність України. Перевагами даного законопроєкту є також встановлення чітких строків інтеграції ОЕС України до системи ENTSO‐E, запровадження обмеження щодо доступу до пропускної спроможності міждержавних перетинів з метою здійснення комерційного перетоку до України електричної енергії з Білорусії та Росії, збереження повноважень НКРЕКП щодо обмеження доступної пропускної спроможності, що розподіляється на добових та місячних аукціонах. Крім того, анулювання результатів річного аукціону, на якому розподілено пропускну спроможність на 2020 та 2021 роки, щодо міждержавних перетинів з Білорусії та Росії.

Тож, з огляду на вищезазначене, бізнес-спільнота Європейської Бізнес Асоціації висловлює підтримку законопроєкту № 5208-1 як такого, що сприятиме енергетичній незалежності України. Сподіваємось, законопроєкт буде підтримано цього тижня парламентарями.

 

Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.

 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: