fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Бізнес закликає не створювати додаткових регуляцій для вітрової генерації

01/ 06/ 2021
  2 червня Екокомітет ВРУ розгляне законопроєкт №5342 щодо захисту диких тварин. Документом встановлюється вимога щодо обов’язкового оснащення лопатей вітроелектростанцій (ВЕС) спеціальними приладами для запобігання загибелі диких тварин - радіолокаційних систем у разі наближення птахів та ультразвукових систем відлякування для захисту кажанів. Європейська Бізнес Асоціація поділяє прагнення щодо збереження біорізноманіття, однак, звертає увагу на критичні положення проєкту Закону, які потребують ґрунтовного доопрацювання. По-перше, проєкти будівництва ВЕС (що мають 2 і більше турбіни або висота яких становить 50 метрів і більше), передбачають здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (ОВД). В рамках ОВД, зокрема, здійснюється вивчення/обстеження наявності екологічного впливу від експлуатації певної вітроелектроустановки/станції ВЕС у частині дослідження та встановлення факту нанесення шкоди від ВЕС диким птахам/кажанам; факту наявності або відсутності міграційних шляхів птахів, а також дослідження рівня небезпеки та/або шкоди для диких тварин від експлуатації конкретної вітроустановки тощо. Таким чином, економічно та екологічно доцільним буде покладення зобов’язань щодо установки радіолокаційних та ультразвукових систем виключно у разі виявлення під час ОВД значного негативного впливу на птахів та кажанів від експлуатації конкретної ВЕС. По-друге, законопроєкт пропонує заборонити розміщення вітрових електроустановок ближче, ніж 500 метрів до лісонасаджень і житлових будівель, а також на шляхах міграції птахів. Фактично, така пропозиція суперечить чинним вимогам національних стандартів України, які були у 2015 році гармонізовані з міждержавними стандартами. Так, ДСТУ 8339:2015 «Вітроенергетика. Вітроелектростанції. Оцінення впливу вітроелектростанцій на навколишнє середовище» ВЕС може розташовуватись на відстані від 400 до 800 м залежно від її характеристик. По-третє, проєкт Закону пропонує заборонити експлуатацію ВЕС без зазначених приладів та примусово відключати їх від електромережі. З одного боку, така практика не використовується в ЄС, з іншого – це суперечить низці нормативно-правових актів, які регулюють порядок, умови, строки та випадки фактичного від’єднання електроустановок від електричних мереж. Відтак, існує ймовірність появи ризику порушення технологічної цілісності електромережі, а також аварійних знеструмлень інших приєднаних користувачів/споживачів. Окремо слід зазначити, що у 2020 році частка ВЕС у структурі виробництва електроенергії склала 2%, а встановлена потужність збільшилася до 1,11 ГВт (близько +8% у порівнянні з 2019 роком). Ці показники й надалі зростатимуть, адже Енергетичною стратегією України на період до 2035 планується збільшити частку електроенергії з відновлювальних джерел (зокрема, електроенергії з ВЕС) у структурі загального первинного постачання енергії до 25%. Отже, прийняття проєкту Закону у поточній редакції може мати суттєвий негативний вплив на подальші прагнення України до створення вуглецево-нейтральної економіки. Міжнародний досвід у цьому питанні базується на триступеневому підході – запобігти, мінімізувати та компенсувати вплив від ВЕС на фауну. На практиці це означає попередній правильний вибір місця розташування ВЕС, а також співпраця з природоохоронними організаціями та державними органами, які можуть надати чітку інформацію щодо видів тварин, які проживають на конкретній місцевості. Тож бізнес сподівається проєкт Закону буде доопрацьовано, і зауваження бізнес-спільноти – враховано.   Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.  

2 червня Екокомітет ВРУ розгляне законопроєкт №5342 щодо захисту диких тварин.

Документом встановлюється вимога щодо обов’язкового оснащення лопатей вітроелектростанцій (ВЕС) спеціальними приладами для запобігання загибелі диких тварин – радіолокаційних систем у разі наближення птахів та ультразвукових систем відлякування для захисту кажанів.

Європейська Бізнес Асоціація поділяє прагнення щодо збереження біорізноманіття, однак, звертає увагу на критичні положення проєкту Закону, які потребують ґрунтовного доопрацювання.

По-перше, проєкти будівництва ВЕС (що мають 2 і більше турбіни або висота яких становить 50 метрів і більше), передбачають здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (ОВД). В рамках ОВД, зокрема, здійснюється вивчення/обстеження наявності екологічного впливу від експлуатації певної вітроелектроустановки/станції ВЕС у частині дослідження та встановлення факту нанесення шкоди від ВЕС диким птахам/кажанам; факту наявності або відсутності міграційних шляхів птахів, а також дослідження рівня небезпеки та/або шкоди для диких тварин від експлуатації конкретної вітроустановки тощо. Таким чином, економічно та екологічно доцільним буде покладення зобов’язань щодо установки радіолокаційних та ультразвукових систем виключно у разі виявлення під час ОВД значного негативного впливу на птахів та кажанів від експлуатації конкретної ВЕС.

По-друге, законопроєкт пропонує заборонити розміщення вітрових електроустановок ближче, ніж 500 метрів до лісонасаджень і житлових будівель, а також на шляхах міграції птахів. Фактично, така пропозиція суперечить чинним вимогам національних стандартів України, які були у 2015 році гармонізовані з міждержавними стандартами. Так, ДСТУ 8339:2015 «Вітроенергетика. Вітроелектростанції. Оцінення впливу вітроелектростанцій на навколишнє середовище» ВЕС може розташовуватись на відстані від 400 до 800 м залежно від її характеристик.

По-третє, проєкт Закону пропонує заборонити експлуатацію ВЕС без зазначених приладів та примусово відключати їх від електромережі. З одного боку, така практика не використовується в ЄС, з іншого – це суперечить низці нормативно-правових актів, які регулюють порядок, умови, строки та випадки фактичного від’єднання електроустановок від електричних мереж. Відтак, існує ймовірність появи ризику порушення технологічної цілісності електромережі, а також аварійних знеструмлень інших приєднаних користувачів/споживачів.

Окремо слід зазначити, що у 2020 році частка ВЕС у структурі виробництва електроенергії склала 2%, а встановлена потужність збільшилася до 1,11 ГВт (близько +8% у порівнянні з 2019 роком). Ці показники й надалі зростатимуть, адже Енергетичною стратегією України на період до 2035 планується збільшити частку електроенергії з відновлювальних джерел (зокрема, електроенергії з ВЕС) у структурі загального первинного постачання енергії до 25%. Отже, прийняття проєкту Закону у поточній редакції може мати суттєвий негативний вплив на подальші прагнення України до створення вуглецево-нейтральної економіки.

Міжнародний досвід у цьому питанні базується на триступеневому підході – запобігти, мінімізувати та компенсувати вплив від ВЕС на фауну. На практиці це означає попередній правильний вибір місця розташування ВЕС, а також співпраця з природоохоронними організаціями та державними органами, які можуть надати чітку інформацію щодо видів тварин, які проживають на конкретній місцевості.

Тож бізнес сподівається проєкт Закону буде доопрацьовано, і зауваження бізнес-спільноти – враховано.

 

Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.

 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: