fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Бізнес виступає за збалансований підхід у внесенні змін до законодавства про приватизацію та концесію у портовій галузі

03/ 02/ 2025
  З огляду на стратегічну роль портів у розвитку міжнародних торговельних відносин та значний ступінь ушкоджень внаслідок російської військової агресії, залучення масштабних інвестицій в інфраструктуру морських портів має стати одним із ключових елементів післявоєнного економічного відновлення України. На думку бізнесу, ефективним інструментом залучення інвестицій може бути  приватизація або концесія портової інфраструктури. Водночас приватизаційний і концесійний сценарії розвитку портової галузі не мають сприйматися як взаємовиключні. Адже обидва сценарії є лише потенційно можливими опціями для залучення коштів. Кожен з цих сценаріїв може застосовуватись у відповідному морському порту (чи щодо його окремих об’єктів / терміналів) залежно від економічних, технологічних, юридичних та інших особливостей та управлінських рішень Уряду чи іншого органу. Експерти Європейської Бізнес Асоціації вважають, що головним завданням держави в цьому питанні є створення прозорих, справедливих та збалансованих «правил гри», які дозволять ефективно залучати інвестиції у портову галузь як в межах приватизаційних процесів, так і в межах проєктів концесії. Тож Асоціація висловлює свою позицію стосовно двох законопроєктів, які спрямовані на врегулювання згаданих питань та наразі перебувають на розгляді у Парламенті. Проєкт закону № 12230 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей приватизації об’єктів державної та комунальної власності, переданих в оренду, який вже був прийнятий за основу у першому читанні із подальшим доопрацюванням. Задекларованими завданнями цього проєкту Закону є забезпечення конкурентності приватизації об’єктів державної та комунальної власності, зокрема вирішення проблеми непрозорого позаконкурсного викупу об’єктів їх орендарями за заниженою ціною задля уникнення збитків місцевим бюджетам, а також залучення додаткових коштів у розвиток громад та зменшення корупційних ризиків. Бізнес в цілому вітає ініціативу щодо удосконалення законодавства про приватизацію та підтримує задекларовані цілі законопроєкту. Водночас відображений у поточній редакції спосіб досягнення цілей категорично не підтримується бізнесом. Адже він призведе до грубого порушення прав та законних інтересів добросовісних інвесторів, які  вклали значні обсяги фінансування у розвиток орендованих об’єктів портової інфраструктури, дотримуючись чинних на момент здійснення інвестування законодавчих прав і процедур. Це порушення призведе до істотного погіршення інвестиційного клімату у морегосподарському секторі. З огляду на це, Асоціація не підтримує ухвалення проєкту закону №12230 у поточній редакції та наполягає на необхідності його суттєвого доопрацювання. В останньому має бути знайдений розумний та справедливий баланс, що дозволив би досягти задекларованої мети законопроєкту, не допустивши стагнацію та занепад портової інфраструктури. Проєкт закону № 7508 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення механізму залучення приватних інвестицій з використанням механізму державно-приватного партнерства для пришвидшення відновлення зруйнованих війною обєктів та будівництва нових об’єктів, повязаних з післявоєнною перебудовою економіки України, який також був прийнятий за основу у першому читанні. Зараз на сайті Парламенту опублікована порівняльна таблиця до цього проєкту закону в підготованій до другого читання редакції,  яка серед іншого пропонує внести зміни до поточної редакції Закону України «Про концесію». Зміни пропонуються в частині врегулювання процедури переходу з договорів оренди державного майна на концесійні договори з метою подальшого інвестування у розвиток відповідної інфраструктури, зокрема портової. На думку експертів Асоціації, вказані положення проєкту закону №7508 позитивно вплинуть на розвиток портової галузі України. Зокрема, вони сприятимуть покращенню інвестиційної привабливості і  додатково стимулюватимуть національних та іноземних інвесторів вкладати гроші у розвиток портових перевантажувальних потужностей, гідротехнічних споруд та інших об’єктів портової інфраструктури (зі збереженням розумного та прозорого балансу між державними та інтересами інвесторів). Бізнес-спільнота повністю підтримує положення проєкту закону № 7508, спрямовані на вдосконалення процедури переходу з оренди (та інших поточних форм експлуатації об’єктів портової інфраструктури) на концесію. Представники бізнесу сподіваються на збереження таких положень в остаточній редакції законопроєкту, яка буде виноситись на розгляд у Парламенті на друге читання. Експерти Асоціації сподіваються на врахування позиції бізнес-спільноти в процесі розгляду обох законопроєктів № 12230 та № 7508.

З огляду на стратегічну роль портів у розвитку міжнародних торговельних відносин та значний ступінь ушкоджень внаслідок російської військової агресії, залучення масштабних інвестицій в інфраструктуру морських портів має стати одним із ключових елементів післявоєнного економічного відновлення України.

На думку бізнесу, ефективним інструментом залучення інвестицій може бути  приватизація або концесія портової інфраструктури. Водночас приватизаційний і концесійний сценарії розвитку портової галузі не мають сприйматися як взаємовиключні. Адже обидва сценарії є лише потенційно можливими опціями для залучення коштів. Кожен з цих сценаріїв може застосовуватись у відповідному морському порту (чи щодо його окремих об’єктів / терміналів) залежно від економічних, технологічних, юридичних та інших особливостей та управлінських рішень Уряду чи іншого органу.

Експерти Європейської Бізнес Асоціації вважають, що головним завданням держави в цьому питанні є створення прозорих, справедливих та збалансованих «правил гри», які дозволять ефективно залучати інвестиції у портову галузь як в межах приватизаційних процесів, так і в межах проєктів концесії.

Тож Асоціація висловлює свою позицію стосовно двох законопроєктів, які спрямовані на врегулювання згаданих питань та наразі перебувають на розгляді у Парламенті.

Задекларованими завданнями цього проєкту Закону є забезпечення конкурентності приватизації об’єктів державної та комунальної власності, зокрема вирішення проблеми непрозорого позаконкурсного викупу об’єктів їх орендарями за заниженою ціною задля уникнення збитків місцевим бюджетам, а також залучення додаткових коштів у розвиток громад та зменшення корупційних ризиків.

Бізнес в цілому вітає ініціативу щодо удосконалення законодавства про приватизацію та підтримує задекларовані цілі законопроєкту. Водночас відображений у поточній редакції спосіб досягнення цілей категорично не підтримується бізнесом. Адже він призведе до грубого порушення прав та законних інтересів добросовісних інвесторів, які  вклали значні обсяги фінансування у розвиток орендованих об’єктів портової інфраструктури, дотримуючись чинних на момент здійснення інвестування законодавчих прав і процедур. Це порушення призведе до істотного погіршення інвестиційного клімату у морегосподарському секторі.

З огляду на це, Асоціація не підтримує ухвалення проєкту закону №12230 у поточній редакції та наполягає на необхідності його суттєвого доопрацювання. В останньому має бути знайдений розумний та справедливий баланс, що дозволив би досягти задекларованої мети законопроєкту, не допустивши стагнацію та занепад портової інфраструктури.

Зараз на сайті Парламенту опублікована порівняльна таблиця до цього проєкту закону в підготованій до другого читання редакції,  яка серед іншого пропонує внести зміни до поточної редакції Закону України «Про концесію». Зміни пропонуються в частині врегулювання процедури переходу з договорів оренди державного майна на концесійні договори з метою подальшого інвестування у розвиток відповідної інфраструктури, зокрема портової.

На думку експертів Асоціації, вказані положення проєкту закону №7508 позитивно вплинуть на розвиток портової галузі України. Зокрема, вони сприятимуть покращенню інвестиційної привабливості і  додатково стимулюватимуть національних та іноземних інвесторів вкладати гроші у розвиток портових перевантажувальних потужностей, гідротехнічних споруд та інших об’єктів портової інфраструктури (зі збереженням розумного та прозорого балансу між державними та інтересами інвесторів).

Бізнес-спільнота повністю підтримує положення проєкту закону № 7508, спрямовані на вдосконалення процедури переходу з оренди (та інших поточних форм експлуатації об’єктів портової інфраструктури) на концесію. Представники бізнесу сподіваються на збереження таких положень в остаточній редакції законопроєкту, яка буде виноситись на розгляд у Парламенті на друге читання.

Експерти Асоціації сподіваються на врахування позиції бізнес-спільноти в процесі розгляду обох законопроєктів № 12230 та № 7508.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: