fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

Бізнес очікує швидкої реакції Мінфіну щодо податкових нововведень для іноземних компаній

05/ 04/ 2021
  Законом України №466-IX від 16 січня 2020 року запроваджено суперечливі положення щодо податкового обліку в Україні нерезидентів, які здійснюють господарську діяльність на території України та/або які належно зареєстрували на території України відокремлені підрозділи. Для виконання зазначеного обов’язку нерезиденти повинні подати до контролюючих органів протягом трьох місяців з 01 січня 2021 року документи для взяття їх на облік. З 01 січня 2021 року з переліку платників податку на прибуток-нерезидентів виключено постійні представництва нерезидентів, та включено до нього нерезидентів, які здійснюють господарську діяльність на території України через постійне представництво та/або отримують доходи із джерелом походження з України, та інших нерезидентів, на яких покладено обов’язок сплачувати податок на прибуток підприємств. ПКУ зобов’язує нерезидентів, які вже були належним чином зареєстровані як платники податку в Україні до 2021 року в особі своїх постійних представництв та відокремлених підрозділів відповідно до правил, що діяли до 2021 року, пройти «перереєстрацію» та стати на податковий облік самостійно.  19 березня 2021 року набрав чинності наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження Змін до Порядку обліку платників податків і зборів» №62 від 08 лютого 2021 року. Наказ №62 встановлює, що нерезиденти, які здійснюють в Україні діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, та на дату набрання чинності цим наказом не перебувають на обліку в контролюючих органах, зобовязані протягом двох місяців з дати набрання чинності цим наказом подати для постановки їх на облік визначені документи (тобто до 19 травня 2021 року).  У зв’язку з зазначеним нововведенням виникла низка питань щодо його практичної реалізації для відокремлених підрозділів нерезидентів, які станом на 01 січня 2021 року вже перебували на податковому обліку відповідно до правил, що діяли до 01 січня 2021 року. Наказ № 62 та ДПС у своїх листах запропонували запровадити дві податкові реєстрації з різними реєстраційними (обліковими) податковими номерами для нерезидента та його представництва. На думку Європейської Бізнес Асоціації, такий підхід є надмірно обтяжливим, прямо не випливає з ПКУ та призведе до значної кількості ускладнень під час адміністрування податків. Вважаємо, що в тих випадках, коли нерезидент здійснює діяльність на території України через постійне представництво у вигляді відокремленого підрозділу, нерезидент та його відокремлений підрозділ могли б мати один реєстраційний (обліковий) податковий номер, а саме код ЄДРПОУ, що надається підрозділу. Наявність двох податкових реєстрацій з різними обліковими реєстраційними номерами для постійного представництва та нерезидента, що здійснює діяльність в Україні через таке представництво у вигляді відокремленого підрозділу, є обтяжливою та не відповідає ПКУ, який у визначенні нерезидента в п.14.1.122 включає як саму іноземну компанію, так і її відокремлений підрозділ.  Відтак вважаємо необхідним внесення змін до Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Мінфіну №1588 від 09 грудня 2011 року для реалізації зазначеного підходу.   Також потребує роз’яснень ціла низка практичних питань, що вже виникли у зв’язку з запровадженням нових правил реєстрації та адміністрування податків. На жаль, державні органи не спромоглися надати відповіді на ці питання до цього часу. Наразі існує реальна загроза того, що іноземні компанії подекуди будуть змушені закривати свої представництва, щоб уникнути непередбачуваних наслідків нового та незрозумілого порядку реєстрації та адміністрування. Такі непродумані та непідготовлені нововведення різко погіршують показники України у різноманітних рейтингах та вчергове сигналізують інвесторам про байдужість бюрократичного апарату до турбот реального прозорого бізнесу. Втім, це також свідчить і про якість роботи чиновників – вона незадовільна. Європейська Бізнес Асоціація продовжить аналізувати нововведення та збирати питання щодо нього від своїх учасників. Водночас, ми очікуємо термінових дій з боку Міністерства фінансів України у разі, якщо виявиться, що порядок реєстрації, затверджений Наказом № 62 є надмірно обтяжливим чи містить низку прогалин/неузгодженостей. Державі не треба соромитись виправляти допущені помилки, якщо, звичайно, держава у особі її представників взагалі переймається належним виконанням своїх функцій.   Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.  

Законом України №466-IX від 16 січня 2020 року запроваджено суперечливі положення щодо податкового обліку в Україні нерезидентів, які здійснюють господарську діяльність на території України та/або які належно зареєстрували на території України відокремлені підрозділи. Для виконання зазначеного обов’язку нерезиденти повинні подати до контролюючих органів протягом трьох місяців з 01 січня 2021 року документи для взяття їх на облік.

З 01 січня 2021 року з переліку платників податку на прибуток-нерезидентів виключено постійні представництва нерезидентів, та включено до нього нерезидентів, які здійснюють господарську діяльність на території України через постійне представництво та/або отримують доходи із джерелом походження з України, та інших нерезидентів, на яких покладено обов’язок сплачувати податок на прибуток підприємств.

ПКУ зобов’язує нерезидентів, які вже були належним чином зареєстровані як платники податку в Україні до 2021 року в особі своїх постійних представництв та відокремлених підрозділів відповідно до правил, що діяли до 2021 року, пройти «перереєстрацію» та стати на податковий облік самостійно. 

19 березня 2021 року набрав чинності наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження Змін до Порядку обліку платників податків і зборів» №62 від 08 лютого 2021 року. Наказ №62 встановлює, що нерезиденти, які здійснюють в Україні діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, та на дату набрання чинності цим наказом не перебувають на обліку в контролюючих органах, зобов’язані протягом двох місяців з дати набрання чинності цим наказом подати для постановки їх на облік визначені документи (тобто до 19 травня 2021 року). 

У зв’язку з зазначеним нововведенням виникла низка питань щодо його практичної реалізації для відокремлених підрозділів нерезидентів, які станом на 01 січня 2021 року вже перебували на податковому обліку відповідно до правил, що діяли до 01 січня 2021 року.

Наказ № 62 та ДПС у своїх листах запропонували запровадити дві податкові реєстрації з різними реєстраційними (обліковими) податковими номерами для нерезидента та його представництва. На думку Європейської Бізнес Асоціації, такий підхід є надмірно обтяжливим, прямо не випливає з ПКУ та призведе до значної кількості ускладнень під час адміністрування податків.

Вважаємо, що в тих випадках, коли нерезидент здійснює діяльність на території України через постійне представництво у вигляді відокремленого підрозділу, нерезидент та його відокремлений підрозділ могли б мати один реєстраційний (обліковий) податковий номер, а саме код ЄДРПОУ, що надається підрозділу.

Наявність двох податкових реєстрацій з різними обліковими реєстраційними номерами для постійного представництва та нерезидента, що здійснює діяльність в Україні через таке представництво у вигляді відокремленого підрозділу, є обтяжливою та не відповідає ПКУ, який у визначенні нерезидента в п.14.1.122 включає як саму іноземну компанію, так і її відокремлений підрозділ. 

Відтак вважаємо необхідним внесення змін до Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Мінфіну №1588 від 09 грудня 2011 року для реалізації зазначеного підходу.  

Також потребує роз’яснень ціла низка практичних питань, що вже виникли у зв’язку з запровадженням нових правил реєстрації та адміністрування податків. На жаль, державні органи не спромоглися надати відповіді на ці питання до цього часу.

Наразі існує реальна загроза того, що іноземні компанії подекуди будуть змушені закривати свої представництва, щоб уникнути непередбачуваних наслідків нового та незрозумілого порядку реєстрації та адміністрування.

Такі непродумані та непідготовлені нововведення різко погіршують показники України у різноманітних рейтингах та вчергове сигналізують інвесторам про байдужість бюрократичного апарату до турбот реального прозорого бізнесу. Втім, це також свідчить і про якість роботи чиновників – вона незадовільна.

Європейська Бізнес Асоціація продовжить аналізувати нововведення та збирати питання щодо нього від своїх учасників. Водночас, ми очікуємо термінових дій з боку Міністерства фінансів України у разі, якщо виявиться, що порядок реєстрації, затверджений Наказом № 62 є надмірно обтяжливим чи містить низку прогалин/неузгодженостей.

Державі не треба соромитись виправляти допущені помилки, якщо, звичайно, держава у особі її представників взагалі переймається належним виконанням своїх функцій.

 

Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.

 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: