fbpx

Бізнес не підтримує новий законопроєкт щодо ринку електроенергії

06/ 11/ 2020

На початку жовтня на сайті НКРЕКП було оприлюднено для громадського обговорення проєкт Закону про ринок електричної енергії» (щодо оплати послуг з передачі електроенергії при експортних операціях та послуг з диспетчерського управління при здійснені імпорту та/або експорту електричної енергії)».

Так, проєктом Закону передбачається уточнення та конкретизація переліку бізнесів, які здійснюють оплату за послуги з передачі електроенергії та послуги диспетчерського управління. При цьому, виділено в окрему категорію користувачів підприємства, що здійснюють її експорт, для яких в тарифах на послугу з передачі електричної енергії не враховуються витрати оператора системи передачі на виконання спеціальних обов’язків щодо збільшеного виробництва за рахунок альтернативних джерел енергії.

Європейська Бізнес Асоціація раніше вже висловлювала свою позицію щодо питання оплати тарифу на передачу електричної енергії при експорті. Бізнес ще раз хоче наголосити, що впровадження оплати послуг на передачу при здійсненні експорту електроенергії може мати негативний вплив на діяльність вітчизняних виробників та сектор електроенергетики вцілому.

За даними експертів ЕВА, у світовій практиці оптової торгівлі електричною енергією, зокрема, в країнах-членах ЄС, відсутня плата за передачу електричної енергії при експорті. Тобто, тариф на передачу сплачується виключно при здійсненні діяльності з постачання електричної енергії кінцевому споживачу, а не при оптовій торгівлі, в тому числі, при здійсненні експортно-імпортних операцій. Водночас, покриття витрат операторів системи передачі, що виникають під час хостингу транзитних міждержавних перетоків електричної енергії в межах ЄС компенсується в таких країнах за рахунок механізму компенсації оператору системи внутрішніх передач електроенергії, впровадженого Регламентом Комісії ЄС. Тобто, ДП «Національна енергетична компанія  «Укренерго» з метою компенсації витрат, завданих транзитними перетоками електричної енергії може стати учасником ITC-механізму та отримувати компенсацію понесених ним втрат на транскордонну передачу електроенергії. Втім, за даними компаній-членів Асоціації, це питання досі не вирішене. Разом з тим, викладений в проєкті Закону підхід не зовсім узгоджується з порядком компенсації, передбаченим ITC-механізмом, оскільки передбачає покладення обов’язку сплати тарифу на послуги з передачі на експортерів.

Крім того, з 1 лютого 2011 року Україна є договірною стороною Договору про заснування Енергетичного Співтовариства. Відповідно до взятих Україною зобов’язань, забороняється встановлення мита й кількісних обмежень імпорту й експорту енергопродуктів  і  матеріалів  для  транспортування  яких використовуються  мережі,  та інших заходів, що мають подібний результат. Надаючи оцінку дій НКРЕКП щодо встановлення тарифу на передачу при експорті Секретаріат Енергетичного Співтовариства опублікував документ «Україна – тариф на послуги з передачі та диспетчеризації електроенергії в частині тарифів на експорт та імпорт», де йдеться про те, що тариф на передачу електроенергії щодо експортних та імпортних операцій до/з країн-сторін Енергетичного Співтовариства є заходами, еквівалентними до мита, а тому їх запровадження буде порушувати ст. 41 Договору про заснування ЕС.

Водночас, за підрахунками компаній-членів Асоціації, встановлення оплати послуги з передачі електричної енергії для експортерів може призвести до неможливості здійснення експортних операцій, адже це потенційно матиме наслідком значне збільшення собівартості електричної енергії, яка експортується, що може призвести до неможливості конкурувати із оптовими трейдерами на зовнішніх ринках, оскільки вони не сплачують тариф на передачу. Одночасно, українська електроенергетика може стати у перспективі неконкурентною на європейських ринках, враховуючи, що середня маржинальність трейдерських операцій з купівлі/продажу електричної енергії, за оцінками представників бізнес-спільноти, складає 3-4%.

Крім того, враховуючи тенденцію щодо зниження рівня споживання електроенергії побутовими та деякими промисловими споживачами у зв’язку із карантинними заходами, пов’язаними із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби COVID-19, що, за інформацією експертів Асоціації, призводить до скорочення виробництва електроенергії вітчизняними виробниками, подальше зниження рівня виробництва електричної енергії може призвести до масових звільнень працівників та ескалації соціальної напруги.

Тож Європейська Бізнес Асоціація звертається до Голови НКРЕКП із закликом не підтримувати вищеописаний проєкт Закону, оскільки він не сприяє досягненню балансу інтересів споживачів, виробників електричної енергії та держави. Окрім того, ми звертаємо увагу Директора Секретаріату енергетичного співтовариства на дисонанс норм проєкту  Закону із європейським законодавством до гармонізації з яким прагне Україна.

 

Більш оперативно про новини Асоціації можна дізнатися на нашому Telegram-каналі – EBAUkraine.

 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: