fbpx

10 пропозицій від бізнесу для повноцінного запуску електронної акцизної марки

10/ 06/ 2020

З лютого 2020 року в країні розпочався процес запуску електронної акцизної марки відповідно до 2 прийнятих постанов КМУ (постанова №74 «Деякі питання маркування алкогольних напоїв» та постанова №97 «Про внесення змін до Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів»). Водночас, видача акцизних марок бізнесу стартувала з середини травня, тобто, на кілька тижнів пізніше запланованого.  

Крістіна Лініченко Керівник FMCG напрямку Європейської Бізнес Асоціації
Згідно з попередніх обговорень, впровадження проєкту електронної акцизної марки передбачалось в 3 етапи. Перший, вже реалізований, запуск замовлення та видачі марки нового зразка, абсолютно вітається бізнесом як інструмент переходу на електронний документообіг. І, варто зауважити, що у розробці даного проєкту Асоціація брала активну участь. Другий – реалізація пілотного проєкту щодо сканування марки акцизного податку на касі торгової точки. І, власне, другий пункт викликає чимало питань у прозорого бізнесу.

Так, Урядом обговорюється пропозиція  цього року ввести попляшковий облік бізнесом алкогольних напоїв. Іншими словами, пропонується встановити додаткову систему контролю крім обліку акцизних марок, начебто для посилення боротьби з підробками та контрабандою. Ця система передбачатиме нанесення та сканування додаткових елементів на плашці задля їх перевірки на предмет легальності. Водночас, це тягне за собою необхідність переобладнання лінії для виробництва алкогольних напоїв для населення марок, вартість якого є більше $75 тис. Враховуючи те, що у імпортерів немає спеціальних ліній для виробництва алкогольних напоїв безпосередньо для України, а також той факт, що є велика кількість продукції, яка виготовляється закордоном, де немає можливості встановлювати будь-яке обладнання, вимога щодо додаткових елементів на плашці ставить під загрозу існування імпорту алкогольних напоїв та надходження до бюджету від акцизного податку та інших платежів.  Крім того, для запуску даної системи необхідним є придбання бізнесом сканерів ($150-200 за 1 сканер) для сканування марок на кожному етапі дистрибуції, аби просканувати кожну пляшку на кожному етапі безпосередньо до реалізації. Крім того, існує ідея збільшити втричі вартість акцизної марки, аби зробити її більш якісною та такою, що важко підробити (зараз вартість марки складає 19 коп., пропонована вартість – понад 60 коп.). При цьому, досвід показує, що підробляють будь-які марки.  

На думку бізнесу, дана пропозиція покладе додатковий фінансовий тягар на легальний бізнес, однак, навряд сприятиме детінізації ринку, адже механізм боротьби з нелегальним ринком – не передбачається. Тому, спільнота не підтримує запровадження будь-яких інструментів, спрямованих на облік в автоматизованій системі контролю за обігом підакцизних товарів кожної пляшки алкогольного напою на всіх етапах руху (переміщення) товару, а також нанесення будь-яких додаткових елементів контролю безпосередньо на пляшку, окрім самої марки акцизного податку.

Водночас, в даному контексті цікавими можуть бути 10 наступних пропозицій, аби запровадження електронної акцизної марки було повноцінним та не нанесло шкоди імпортерам.

Так, системи контролю за обігом для алкогольних напоїв та тютюнових виробів мають бути відокремленими. Будь-які зміни у марках акцизного податку повинні набирати чинності не раніше 24 місяців з дня опублікування нормативно-правового акту, яким затверджуються нові зразки марок акцизного податку, аби дати бізнесу можливість адаптувати процеси до нових умов. При видачі марок акцизного податку доцільніше обов’язок щодо внесення даних стосовно таких марок по кожному покупцю в систему обліку покласти на ДПС України (що мають усі вихідні дані), а не на імпортера/виробника алкогольної продукції. Термін видачі марок акцизного податку – скоротити до 1 місяця з моменту отримання ДПС України (наразі термін складає 2 місяці) з попередньої заявки-розрахунку про потребу в марках акцизного податку, а також розглянути опцію нанесення марок на території України.

Крім того, вартість паперової марки акцизного податку не має бути вищою за ту, що діє на сьогоднішній день, оскільки сама марка є підтвердженням сплати акцизного податку, а тому не повинна створювати додаткове фінансове навантаження на платника податку. Окрім випадку використання іншого, більш коштовного матеріалу (наприклад, наліпки). Також бізнес пропонує розглянути можливість скасування необхідності маркування марками акцизного податку тари місткістю 0,05 л, адже в іноземних виробників відсутні лінії механізованого маркування таких пляшок, тому наклеювання марок акцизного податку здійснюється ручним способом, що створює додаткові витрати для імпортерів. Водночас, варто скасувати ведення Журналу обліку видачі марок акцизного податку бізнесом, адже інформація, яка міститься в ньому, дублюється в інших джерелах в електронному вигляді, доступ до яких має ДПС України. Крім того, скасувати необхідність подання звіту про обсяги експорту та імпорту алкогольних напоїв бізнесом, оскільки ліцензії на імпорт та експорт такої продукції було скасовано (а форма звіту містить реквізити ліцензії) та переглянути підхід щодо сплати акцизного податку в авансовій формі до моменту імпорту товарів на територію України (до прикладу, запровадити оплату при митному оформленні).

Також бізнес пропонує у перспективі розглянути скасування марок акцизного податку для алкогольних напоїв, оскільки контроль за обігом підакцизних товарів можна забезпечити більш сучасними засобами, до прикладу, за допомогою впровадження відповідної автоматизованої системи, яка існує в країнах ЄС.

Тому, Європейська Бізнес Асоціація звертається до Міністерства фінансів України та Державної податкової служби України із закликом не запроваджувати систему сканування кожної пляшки на всіх етапах дистрибуції як таку, що не сприятиме боротьбі з тіньовим ринком, а навпаки створюватиме додаткове навантаження на прозорий бізнес. Крім того, бізнес пропонує врахувати 10 пропозицій в доопрацюванні системи електронної акцизної марки, аби отримати дійсно якісну та ефективну систему контролю. Сподіваємось, голос бізнесу буде почуто.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Додати коментар

Такий e-mail вже зареєстровано. Скористуйтеся формою входу або введіть інший.

Ви вказали некоректні логін або пароль

Вибачте, для коментування необхідно увійти.
Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: