По-справжньому закохавшись в каву, я вирішив створити свою компанію, – Олександр Мишко, засновник CoffeeMaster

26/ 11/ 2020
  Олександр Мишко. Засновник і директор компанії CoffeeMaster Чому саме кава? Що стало поштовхом до початку Вашого кавового бізнесу в Україні? Скажу відверто - мені по-справжньому пощастило, оскільки з кавовим бізнесом я познайомився практично відразу ж після закінчення університету. Як і будь-якій молодій людині, що приїхала на навчання до столиці (а я родом з Вінниччини), мені хотілося не просто закріпитися тут, але й реалізувати всі можливості, які вона надає. У 2002 році професія мерчандайзер була новою на нашому ринку праці і я почав освоювати її в чудовій компанії Kraft Foods. Першим моїм завданням, до речі, було не продаж продукції, а збір та установка рекламних стендів в магазинах і розкладка товарів на них. Але, як то кажуть, працюй чесно і старанно і ти отримаєш свій шанс. В результаті на мене звернув увагу один з провідних супервайзерів компанії, який і запросив мене в нову програму - Jacobs Away From Home. І я злетів… і в прямому і в переносному сенсі - з підвального приміщення, в якому ми клеїли ці рекламні куби в шикарний офіс, в якому був прекрасний дружний колектив, проводилися тренінги, а найголовніше - дуже цікавий продукт, який тільки відкривав себе на ринку України. Статистика тих років, каже, що середньорічне споживання кави українцями не перевищувало 800 грам, в той час, коли в Європі випивали від 5 до 10 кг цього напою. А зернові кавомашини були однією зі складових елітного життя, розкішшю, а не засобом приготування ароматного напою. Отримавши необхідний досвід і по-справжньому закохавшись в каву, я вирішив створити свою компанію. Зайняв у знайомого 300 доларів, взяв в оренду кавоварку та встановив її у свого першого клієнта. Так і зявилася на ринку компанія Coffeemaster. На Вашу думку, якій каві надають перевагу українці – еспресо, американо чи інше, з молоком чи без? Чи є різниця у вподобаннях в регіонах – Київ, Львів, Одеса та інші? Якій каві Ви надаєте перевагу? Так історично склалося, що Україна була не «кавовою», а «чайною» країною. Чай ж для нас був практично незмінним атрибутом перекусу, разом з бутербродом або тістечком. В результаті, кава автоматично стала подібним доповненням до їжі. Це сумно, оскільки докорінно змінило філософію напою, яка була заснована на тому, що ми отримуємо ароматний післясмак і заряд бадьорості. І, якщо, наприклад, італійці вважають за краще еспресо, що повністю відповідає філософії кави, то українці віддають перевагу більш обємним порціям. Відповідно, це або американо, або кавові напої з молоком - лате, капучино, фраппе, які дозволяють довше посидіти з коліжанкою в кафе або ж зїсти тістечко за домашнім столом. Хоча в останні роки я з радістю відзначаю, що все більше і більше людей починають розбиратися в тонкощах цього чарівного напою, і вважають за краще пити саме еспресо. Що стосується регіональних переваг, то вони все ж таки є. На Заході Україні вважають кращими купажі з великим вмістом робусти - міцної, насиченої кофеїном і злегка гіркуватої. У центральній частині країни віддають перевагу більш мякім смакам, без гіркуватості, з відтінками шоколаду або карамелі. Також саме тут можна зустріти прихільників арабіки, яка надає готовому напою легку кислинку. Я ж вважаю, що краще пити власну каву. З одного боку, я не люблю моносорти, а з іншого, мені подобається експериментувати, тому я люблю створювати купажі з різних сортів. Це тонке мистецтво, яке багато в чому можна порівняти з виноробством. Ми працюємо в сегменті поставки кави в офіси, тому наше завдання полягає в тому, щоб люди отримували той же смак, який їм подобається найбільше. І цей смак треба підтримувати постійно, незалежно від якості врожаю кави в тій чи іншій країні. Памятаєте, як кажуть винороби? Вино такого-то року прекрасне, а ось попереднього року вийшло не дуже, візьміть інший сорт. Так само і з кавою. Моносорти можуть відрізнятися за смаком, ароматом, вмісту кофеїну. На жаль, мені доводилося зустрічатись з тим, що деякі виробники при помилках в обсмажуванні кави, його неправильному зберіганні або неякісним обладнанням, вважають за краще списувати це на невдалий урожай. Так ось, я вважаю за краще стабільні сорти, з оптимальним співвідношенням арабіки та робусти, які я підібрав і купажував сам. І, звичайно ж, безпосередньо з напоїв я віддаю перевагу еспресо, без молока, 25-30 мл., яке я випиваю одним-двома ковтками, щоб відчути всю красу напою. Справа в тому, що наші смакові рецептори розташовані нерівномірно. Так, рецептори, розташовані на кінчику язика, відповідають за солодкість, трохи далі - рецептори, які реагують на солоність, далі - кислота, і, нарешті, ближче до гортані, рецептори, що відчувають гіркоту. Таким чином, випиваючи каву традиційним способом ми відчуваємо найбільш повний смак і можемо правильно оцінити його. Як ви створюєте каву? Звідки постачаєте кавові зерна? Створення кавового бренду - це тонкий та складний процес, який вимагає величезного досвіду і розуміння потреб  споживача - для кого ми створюємо цей бренд. Коли я створюю новий сорт кави, обовязково орієнтуюся на відгуки і побажання наших клієнтів. До 2012 ми були всього лише дистрибюторською компанією. Щоб успішно продавати каву ми впровадили такий метод просування, як дегустація напою безпосередньо в офісі клієнта. В результаті ми провели близько 2000 дегустацій і я особисто випив кави з 200 тисяч чоловік. Так ось, в ході проведення дегустацій ми отримували величезну кількість відгуків, зрозуміли переваги людей і усвідомили, яку саме каву їм би хотілося пити. Це було першим кроком до створення свого продукту. У той же час, в цей період на ринку зявилася значна кількість контрафактної продукції, яка сильно ускладнювала роботу компаній, що ведуть чесну гру. В результаті я прийняв рішення про необхідність створення власного бренду, з авторської технологією і купажем, щоб захистити наших споживачів. Щоб створити правильний продукт - пройшов навчання в SCA (Specialty Coffee Association), вивчив технологію обсмаження кави, особисто побував на безлічі світових плантацій, в загальному - ґрунтовно підготувався, щоб створити свій бренд. І навіть володіючи цими знаннями та досвідом, перший бренд я створював близько півроку і вивів його на ринок в 2012р. Я знав, що моїми конкурентами будуть провідні гравці на ринку і тому хотів створити продукт, який перевершить їх. Ми підготували все, що було необхідно для успішного старту - купаж, упаковку, рекламу, ідею бренду. І в результаті через два місяці після виходу Mario Caffe на ринок 87% клієнтів компанії перейшли на наш продукт. В даний час в компанії 3 бренди CoffeeMaster, Fiori Aroma, Mario Caffe і більш ніж 20 товарних позицій. У кожній позиції ми використовуємо від 3 до 8 сортів кави. Наприклад, в моїй гордості Mario Caffe Jubilee 7 сортів кавових зерен з різних куточків планети - ароматних, насичених, цікавих кожен по своєму на смак. Ми поставляємо кави з різних плантацій, розташованих практично у всіх провідних країнах - виробниках: Бразилія, Еквадор, Індія, Колумбія, Вєтнам та багатьох-багатьох інших. Чи є у вас школа барист? Наскільки, на сьогодні, це популярна професія? Звичайно ж. Ми давно планували відкрити школу барист, навіть при проектуванні нового офісу компанії підготували локацію для неї. Я переконаний, що в будь-якому випадку, кожен поважаючий себе бренд повинен мати свою кавову школу, щоб правильно донести переваги продукту, навчити менеджерів його продавати, врешті-решт, щоб кожен співробітник компанії розумів, яку чудову каву пропонує споживачам. У період карантину у мене звільнився час, який я і направив на проект зі створення школи в нашому офісі. Оскільки все вже було готове - локація, професійне обладнання, школу ми відкрили в стислий термін. Фактично, мені потрібно було тільки обрати тренера і підготувати програму навчання. Частину курсу проводжу я, частину - тренер, який є одним з найкращих в Україні. Найцікавіше, що прискорити відкриття школи мене просили наші клієнти, в офіс яких ми вже багато років поставляємо каву. Генеральний директор однієї з найбільших українських компаній подзвонив мені і попросив навчити професії бариста свого сина, який як раз через карантин повернувся в Україну, перервавши очне навчання в одному з лондонських університетів. Справа в тому, що іноземним студентам у Великобританії дозволяється працювати кілька годин на тиждень і навички бариста дозволили б молодій людині знайти цікавий і добре оплачуваний заробіток. Паралельно з таким же проханням до мене звернувся ще один наш клієнт - керівник медичної клініки. А третім студентом першого випуску школи став син одного з наших співробітників, який також повернувся на вимушені канікули з британського університету. Ми провели з ними 12 занять, всі вони склали теоретичний та практичний іспити і, в результаті, не тільки навчилися професійно варити каву, але й отримали сертифікат нашої школи. Хочу підкреслити, що професія бариста дуже популярна в нашій країні. Бум почався з приходом в Україну автокавярень і триває вже близько 7 років. Звичайно, тоді ще не було якісних курсів, професійних шкіл, тому часто в професію приходили люди без знань і досвіду роботи з кавою. Але багато хто з них в результаті залишилися в цьому бізнесі. І не просто залишилися, а й професійно виріс - з автокавярень перейшов на роботу в престижні кафе і ресторани, а деякі бариста вже відкрили власні кафе. Ви працюєте переважно в В2В секторі. Чи плануєте переходити в В2С? Незважаючи на те, що ми дійсно працюємо в основному в В2В сегменті, не можна сказати, що ми обмежили себе тільки ним. CoffeeMaster будує свій бізнес у форматі «Офіс кава сервіс», а це означає, що ми працюємо й зі споживачами. У компанії створено свою службу сервіс-інженерів, в якій можна відремонтувати практично будь-яку кавоварку, службу доставки продукції, є школа барист, створено кафе - шоурум, є інтернет-магазин, будується дистрибуторська мережа. Наступний етап - вхід до рітейлу. У той же час ми відкриті новим ідеям і шукаємо нові шляхи розвитку. Активно шукаємо альтернативні канали збуту, нових партнерів. З нових напрямків - хочемо почати експорт українського кави. І навіть зробили перші кроки в цьому напрямку -  минулого року взяли участь в торговельній місії українських виробників до Грузії. Ще один напрямок, який розвиваємо в даний час - це консалтинг в кавовому бізнесі. Не секрет, що багато торгових мереж, мережі АЗС створюють у себе кавові точки. На жаль, далеко не завжди вони створюються професіоналами, тому споживач не отримує той рівень сервісу, який пропонують лідери ринку. Ось в цьому випадку і буде корисний досвід наших експертів, серед яких не тільки кавові експерти, а й консультанти, які реалізовували проекти за програмами Європейського банку реконструкції та розвитку. У свою чергу, запрошую учасників Європейської Бізнес Асоціації звертатися до нас, якщо у вас в планах є створення або реорганізація кавового напрямку в бізнесі. Будемо раді надати допомогу та порадити щось ефективне та прибуткове. В чому особливість саме вашої кави? Головна особливість нашої кави в тому, що вона створювалася в повній відповідності з нашим гаслом «Зроблено з любовю». Ми створювали його, орієнтуючись на запити і потреби споживача. Перший бренд Mario Caffe був створений виходячи з тих груп споживачів, які ми сформували в ході проведення сотень дегустацій. Розповім про них докладніше: Консерватори купують каву в одному місці, люблять класичні смаки, шоколадні та карамельні ноти. Для них кава - ранковий ритуал, першу чашку вони випивають вдома, по дорозі на роботу або відразу ж у офісі. Консерватори складають 20-25% серед всіх споживачів. Радикали - непогано розбираються в каві і постійно шукають рідкісну плантацію, високогірний сорт, особливий смак - з сіллю, лимоном, гірчицею. Їх кава буває й на каву-то мало схожа, у неї неймовірні відтінки. Радикали займають до 7% серед всіх споживачів. Третя категорія - це люди, фізіологічно залежні від кави. Їм вкрай потрібно вранці прокинутися. Вони складають 20-25% серед всіх. Буває, людина купує каву за 20-30 євро за кілограм, а потім розчарована. Питаю, в чому справа. Відповідь: випиваю чашку, дві, але залишаюся сонним. Звичайно, адже їм потрібна кава міцніше, робуста, яка допоможе прокинутися! Остання категорія - найбільша. Я називаю їх експериментаторами, так як вони відкриті новим смакам. Їх кава повинна відповідати двом критеріям - не бути занадто гіркою або занадто кислою. Можна ще додати більше молока. Коли ми створювали лінійку бренду Fiori Aroma, я вирішив зробити увагу на фізіологічні характеристики зерен. Якщо Ви відкриєте кілька пачок зерен різних виробників, Ви навряд чи зможете відрізнити їх одне від одної. Зерна будуть однаковими і відрізнятися хіба що змістом робусти та ступенем обсмажування. Ми ж вирішили зацікавити кавоманів і додали в купаж унікальні зерна. У купаж Fiori Aroma Arabica входять величезні зерна Марагоджип, які на 40% більше звичайних. А в купаж Fiori Aroma Crema входить зерно піберрі, яке кавові експерти ще називають перлиною. Ця кава має силу смаку і аромату двох зерен, а складається всього з одного. Тому, крім унікально смаку, нашу каву Ви не сплутаєте з іншим навіть візуально. Ну і як виклик карантину ми створили антикризову лінійку бренду CoffeeMaster. Його торгові позиції ґрунтуються на купажі кави з певної країни, в звязку з чим ми змогли здешевити її виробництво при цьому забезпечивши якість і зберігши унікальний смак кожного регіону. Якщо порівняти бізнес в Україні з кавою, як би ви описали її властивості, смак? Напевно, багато хто порівняв б український бізнес в карантинних умовах з гіркотою робусти або кислотою 100% арабіки, але я оптиміст і буду їм залишатися. Тому наведу інше порівняння. Коли я оцінюю якість еспресо, я звертаю увагу на 5 основних ознак (для себе я назвав це «правило 5 пальців»): температура, аромат, горіхово-шоколадна пінка, густота і післясмак. Тому, описуючи український бізнес, я б сказав наступне. Як і гаряча, але не обпалююча кава, бізнес повинен бути активним, більш того - драйвовим. Аромат я відчуваю в цікавому, багатогранному бізнесі, що постійно розвивається. Пінку асоціюю з його захистом і підтримкою на законодавчому рівні. Густоту надає стабільність і прибутковість, а післясмак - розвиток нових напрямків і розширення кордонів, в тому числі просування на експорт, щоб український бізнес, як і нашу каву, знали й поважали за кордоном. Як вплинула ситуація з коронавірусом на вашу індустрію – люди стали більше/менше пити кави? Коронавірус, на жаль, змусив більшість компаній відправити своїх співробітників на роботу у віддаленому форматі. Звичайно ж, це призвело до зниження обсягів продажу нашої компанії в офісному сегменті. У той же час, перебуваючи вдома, люди намагалися отримувати якомога більше позитивних емоцій. І кава виявився в числі цих «маленьких радощів». Тому в перший місяць карантину наша індустрія пережила справжній бум попиту на кавомашини, причому як нові, так і ті, що були у вживанні. А люди стали більше купувати каву - як в магазинах, так і замовляти через наш інтернет-магазин. Так що з упевненістю можу сказати, що попит на каву, хоч і не так активно як на туалетний папір :), але все ж виріс. Також додалося роботи у фахівців нашого сервісного центру. Домашні кавомашини стали використовуватися набагато частіше, відповідно збільшилася кількість запитів на їх чистку, декальцинацію та ремонт. Крім того, ми запропонували нашим постійним клієнтам спеціальні сертифікати, завдяки яким вони можуть привезти нам свою домашню кавоварку на безкоштовну чистку і діагностику. Яким ви бачите майбутнє кавовою індустрії через 10 років? Кавовий бізнес продовжує активно розвиватися - вирощуються нові сорти, освоюються нові плантації, створюються нові рецепти обсмажування. Як лідери індустрії, так і невеликі компанії, що створюють крафтову каву, експериментують та виводять на ринок нові зразки. При цьому конкуренція змушує виробників забезпечувати найкраще поєднання ціни та якості кави та створювати продукт для всіх категорій покупців. Тому я можу з упевненістю сказати, що через 10 років кавова індустрія стане більш цікавою, яскравою, а найголовніше - доступною споживачеві. Як ви долаєте стресові ситуації, є якісь лайфхаки? Напевно, я нікого не здивую, якщо скажу, що поточне бізнес-середовище постійно створює для власників бізнесу стресові ситуації. Я - не виняток, тому стреси виникають практично щодня. Із задоволенням поділюся з колегами своїм лайфхаком. Моя головна зброя проти стресу - це задоволення. Кілька місяців тому я прописав список того, від чого я отримую задоволення. Звичайно, у кожного він буде своїм, але про особистий перелік я розповім. Головне - це відмова від суєти і робота в більш спокійному режимі. Наступне - це спілкування з цікавими людьми, що, крім задоволення, може принести нові ідеї та подарувати важливі поради. Прогулянки з родиною в парку і велопрогулянки за місто. Ну, і звичайно ж, маленькі чоловічі радості - рибалка, зустрічі з друзями дитинства, автоподорожі. ТОП-3 книги, які б Ви рекомендували до прочитання Можу порадити три книги, які допомогли мені на різних етапах побудови та розвитку компанії: Брайан Трейсі «Досягнення максимуму» Генрі Форд «Моє життя і робота» Олександр Левітас «Більше грошей від вашого бізнесу»

Олександр Мишко

Засновник і директор компанії CoffeeMaster

Чому саме кава? Що стало поштовхом до початку Вашого кавового бізнесу в Україні?

Скажу відверто – мені по-справжньому пощастило, оскільки з кавовим бізнесом я познайомився практично відразу ж після закінчення університету. Як і будь-якій молодій людині, що приїхала на навчання до столиці (а я родом з Вінниччини), мені хотілося не просто закріпитися тут, але й реалізувати всі можливості, які вона надає. У 2002 році професія мерчандайзер була новою на нашому ринку праці і я почав освоювати її в чудовій компанії Kraft Foods. Першим моїм завданням, до речі, було не продаж продукції, а збір та установка рекламних стендів в магазинах і розкладка товарів на них.

Але, як то кажуть, працюй чесно і старанно і ти отримаєш свій шанс. В результаті на мене звернув увагу один з провідних супервайзерів компанії, який і запросив мене в нову програму – Jacobs Away From Home. І я злетів… і в прямому і в переносному сенсі – з підвального приміщення, в якому ми клеїли ці рекламні куби в шикарний офіс, в якому був прекрасний дружний колектив, проводилися тренінги, а найголовніше – дуже цікавий продукт, який тільки відкривав себе на ринку України. Статистика тих років, каже, що середньорічне споживання кави українцями не перевищувало 800 грам, в той час, коли в Європі випивали від 5 до 10 кг цього напою. А зернові кавомашини були однією зі складових елітного життя, розкішшю, а не засобом приготування ароматного напою.

Отримавши необхідний досвід і по-справжньому закохавшись в каву, я вирішив створити свою компанію. Зайняв у знайомого 300 доларів, взяв в оренду кавоварку та встановив її у свого першого клієнта. Так і з’явилася на ринку компанія Coffeemaster.

На Вашу думку, якій каві надають перевагу українці – еспресо, американо чи інше, з молоком чи без? Чи є різниця у вподобаннях в регіонах – Київ, Львів, Одеса та інші? Якій каві Ви надаєте перевагу?

Так історично склалося, що Україна була не «кавовою», а «чайною» країною. Чай ж для нас був практично незмінним атрибутом перекусу, разом з бутербродом або тістечком. В результаті, кава автоматично стала подібним доповненням до їжі. Це сумно, оскільки докорінно змінило філософію напою, яка була заснована на тому, що ми отримуємо ароматний післясмак і заряд бадьорості. І, якщо, наприклад, італійці вважають за краще еспресо, що повністю відповідає філософії кави, то українці віддають перевагу більш об’ємним порціям. Відповідно, це або американо, або кавові напої з молоком – лате, капучино, фраппе, які дозволяють довше посидіти з коліжанкою в кафе або ж з’їсти тістечко за домашнім столом. Хоча в останні роки я з радістю відзначаю, що все більше і більше людей починають розбиратися в тонкощах цього чарівного напою, і вважають за краще пити саме еспресо.

Що стосується регіональних переваг, то вони все ж таки є. На Заході Україні вважають кращими купажі з великим вмістом робусти – міцної, насиченої кофеїном і злегка гіркуватої. У центральній частині країни віддають перевагу більш м’якім смакам, без гіркуватості, з відтінками шоколаду або карамелі. Також саме тут можна зустріти прихільників арабіки, яка надає готовому напою легку кислинку.

Я ж вважаю, що краще пити власну каву. З одного боку, я не люблю моносорти, а з іншого, мені подобається експериментувати, тому я люблю створювати купажі з різних сортів. Це тонке мистецтво, яке багато в чому можна порівняти з виноробством. Ми працюємо в сегменті поставки кави в офіси, тому наше завдання полягає в тому, щоб люди отримували той же смак, який їм подобається найбільше. І цей смак треба підтримувати постійно, незалежно від якості врожаю кави в тій чи іншій країні. Пам’ятаєте, як кажуть винороби? Вино такого-то року прекрасне, а ось попереднього року вийшло не дуже, візьміть інший сорт. Так само і з кавою. Моносорти можуть відрізнятися за смаком, ароматом, вмісту кофеїну.

На жаль, мені доводилося зустрічатись з тим, що деякі виробники при помилках в обсмажуванні кави, його неправильному зберіганні або неякісним обладнанням, вважають за краще списувати це на невдалий урожай. Так ось, я вважаю за краще стабільні сорти, з оптимальним співвідношенням арабіки та робусти, які я підібрав і купажував сам. І, звичайно ж, безпосередньо з напоїв я віддаю перевагу еспресо, без молока, 25-30 мл., яке я випиваю одним-двома ковтками, щоб відчути всю красу напою. Справа в тому, що наші смакові рецептори розташовані нерівномірно. Так, рецептори, розташовані на кінчику язика, відповідають за солодкість, трохи далі – рецептори, які реагують на солоність, далі – кислота, і, нарешті, ближче до гортані, рецептори, що відчувають гіркоту. Таким чином, випиваючи каву традиційним способом ми відчуваємо найбільш повний смак і можемо правильно оцінити його.

Як ви створюєте каву? Звідки постачаєте кавові зерна?

Створення кавового бренду – це тонкий та складний процес, який вимагає величезного досвіду і розуміння потреб  споживача – для кого ми створюємо цей бренд. Коли я створюю новий сорт кави, обов’язково орієнтуюся на відгуки і побажання наших клієнтів. До 2012 ми були всього лише дистриб’юторською компанією. Щоб успішно продавати каву ми впровадили такий метод просування, як дегустація напою безпосередньо в офісі клієнта. В результаті ми провели близько 2000 дегустацій і я особисто випив кави з 200 тисяч чоловік. Так ось, в ході проведення дегустацій ми отримували величезну кількість відгуків, зрозуміли переваги людей і усвідомили, яку саме каву їм би хотілося пити. Це було першим кроком до створення свого продукту. У той же час, в цей період на ринку з’явилася значна кількість контрафактної продукції, яка сильно ускладнювала роботу компаній, що ведуть чесну гру.

В результаті я прийняв рішення про необхідність створення власного бренду, з авторської технологією і купажем, щоб захистити наших споживачів. Щоб створити правильний продукт – пройшов навчання в SCA (Specialty Coffee Association), вивчив технологію обсмаження кави, особисто побував на безлічі світових плантацій, в загальному – ґрунтовно підготувався, щоб створити свій бренд. І навіть володіючи цими знаннями та досвідом, перший бренд я створював близько півроку і вивів його на ринок в 2012р. Я знав, що моїми конкурентами будуть провідні гравці на ринку і тому хотів створити продукт, який перевершить їх. Ми підготували все, що було необхідно для успішного старту – купаж, упаковку, рекламу, ідею бренду. І в результаті через два місяці після виходу Mario Caffe на ринок 87% клієнтів компанії перейшли на наш продукт.

В даний час в компанії 3 бренди CoffeeMaster, Fiori Aroma, Mario Caffe і більш ніж 20 товарних позицій. У кожній позиції ми використовуємо від 3 до 8 сортів кави. Наприклад, в моїй гордості Mario Caffe Jubilee 7 сортів кавових зерен з різних куточків планети – ароматних, насичених, цікавих кожен по своєму на смак. Ми поставляємо кави з різних плантацій, розташованих практично у всіх провідних країнах – виробниках: Бразилія, Еквадор, Індія, Колумбія, В’єтнам та багатьох-багатьох інших.

Чи є у вас школа барист? Наскільки, на сьогодні, це популярна професія?

Звичайно ж. Ми давно планували відкрити школу барист, навіть при проектуванні нового офісу компанії підготували локацію для неї. Я переконаний, що в будь-якому випадку, кожен поважаючий себе бренд повинен мати свою кавову школу, щоб правильно донести переваги продукту, навчити менеджерів його продавати, врешті-решт, щоб кожен співробітник компанії розумів, яку чудову каву пропонує споживачам. У період карантину у мене звільнився час, який я і направив на проект зі створення школи в нашому офісі. Оскільки все вже було готове – локація, професійне обладнання, школу ми відкрили в стислий термін. Фактично, мені потрібно було тільки обрати тренера і підготувати програму навчання. Частину курсу проводжу я, частину – тренер, який є одним з найкращих в Україні.

Найцікавіше, що прискорити відкриття школи мене просили наші клієнти, в офіс яких ми вже багато років поставляємо каву. Генеральний директор однієї з найбільших українських компаній подзвонив мені і попросив навчити професії бариста свого сина, який як раз через карантин повернувся в Україну, перервавши очне навчання в одному з лондонських університетів. Справа в тому, що іноземним студентам у Великобританії дозволяється працювати кілька годин на тиждень і навички бариста дозволили б молодій людині знайти цікавий і добре оплачуваний заробіток. Паралельно з таким же проханням до мене звернувся ще один наш клієнт – керівник медичної клініки. А третім студентом першого випуску школи став син одного з наших співробітників, який також повернувся на вимушені канікули з британського університету. Ми провели з ними 12 занять, всі вони склали теоретичний та практичний іспити і, в результаті, не тільки навчилися професійно варити каву, але й отримали сертифікат нашої школи.

Хочу підкреслити, що професія бариста дуже популярна в нашій країні. Бум почався з приходом в Україну автокав’ярень і триває вже близько 7 років. Звичайно, тоді ще не було якісних курсів, професійних шкіл, тому часто в професію приходили люди без знань і досвіду роботи з кавою. Але багато хто з них в результаті залишилися в цьому бізнесі. І не просто залишилися, а й професійно виріс – з автокав’ярень перейшов на роботу в престижні кафе і ресторани, а деякі бариста вже відкрили власні кафе.

Ви працюєте переважно в В2В секторі. Чи плануєте переходити в В2С?

Незважаючи на те, що ми дійсно працюємо в основному в В2В сегменті, не можна сказати, що ми обмежили себе тільки ним. CoffeeMaster будує свій бізнес у форматі «Офіс кава сервіс», а це означає, що ми працюємо й зі споживачами. У компанії створено свою службу сервіс-інженерів, в якій можна відремонтувати практично будь-яку кавоварку, службу доставки продукції, є школа барист, створено кафе – шоурум, є інтернет-магазин, будується дистрибуторська мережа. Наступний етап – вхід до рітейлу.

У той же час ми відкриті новим ідеям і шукаємо нові шляхи розвитку. Активно шукаємо альтернативні канали збуту, нових партнерів. З нових напрямків – хочемо почати експорт українського кави. І навіть зробили перші кроки в цьому напрямку –  минулого року взяли участь в торговельній місії українських виробників до Грузії.

Ще один напрямок, який розвиваємо в даний час – це консалтинг в кавовому бізнесі. Не секрет, що багато торгових мереж, мережі АЗС створюють у себе кавові точки. На жаль, далеко не завжди вони створюються професіоналами, тому споживач не отримує той рівень сервісу, який пропонують лідери ринку. Ось в цьому випадку і буде корисний досвід наших експертів, серед яких не тільки кавові експерти, а й консультанти, які реалізовували проекти за програмами Європейського банку реконструкції та розвитку. У свою чергу, запрошую учасників Європейської Бізнес Асоціації звертатися до нас, якщо у вас в планах є створення або реорганізація кавового напрямку в бізнесі. Будемо раді надати допомогу та порадити щось ефективне та прибуткове.

В чому особливість саме вашої кави?

Головна особливість нашої кави в тому, що вона створювалася в повній відповідності з нашим гаслом «Зроблено з любов’ю». Ми створювали його, орієнтуючись на запити і потреби споживача.

Перший бренд Mario Caffe був створений виходячи з тих груп споживачів, які ми сформували в ході проведення сотень дегустацій. Розповім про них докладніше:

Консерватори купують каву в одному місці, люблять класичні смаки, шоколадні та карамельні ноти. Для них кава – ранковий ритуал, першу чашку вони випивають вдома, по дорозі на роботу або відразу ж у офісі. Консерватори складають 20-25% серед всіх споживачів.

Радикали – непогано розбираються в каві і постійно шукають рідкісну плантацію, високогірний сорт, особливий смак – з сіллю, лимоном, гірчицею. Їх кава буває й на каву-то мало схожа, у неї неймовірні відтінки. Радикали займають до 7% серед всіх споживачів.

Третя категорія – це люди, фізіологічно залежні від кави. Їм вкрай потрібно вранці прокинутися. Вони складають 20-25% серед всіх. Буває, людина купує каву за 20-30 євро за кілограм, а потім розчарована. Питаю, в чому справа. Відповідь: випиваю чашку, дві, але залишаюся сонним. Звичайно, адже їм потрібна кава міцніше, робуста, яка допоможе прокинутися!

Остання категорія – найбільша. Я називаю їх експериментаторами, так як вони відкриті новим смакам. Їх кава повинна відповідати двом критеріям – не бути занадто гіркою або занадто кислою. Можна ще додати більше молока.

Коли ми створювали лінійку бренду Fiori Aroma, я вирішив зробити увагу на фізіологічні характеристики зерен. Якщо Ви відкриєте кілька пачок зерен різних виробників, Ви навряд чи зможете відрізнити їх одне від одної. Зерна будуть однаковими і відрізнятися хіба що змістом робусти та ступенем обсмажування. Ми ж вирішили зацікавити кавоманів і додали в купаж унікальні зерна.

У купаж Fiori Aroma Arabica входять величезні зерна “Марагоджип”, які на 40% більше звичайних. А в купаж Fiori Aroma Crema входить зерно “піберрі”, яке кавові експерти ще називають перлиною. Ця кава має силу смаку і аромату двох зерен, а складається всього з одного. Тому, крім унікально смаку, нашу каву Ви не сплутаєте з іншим навіть візуально.

Ну і як виклик карантину ми створили антикризову лінійку бренду CoffeeMaster. Його торгові позиції ґрунтуються на купажі кави з певної країни, в зв’язку з чим ми змогли здешевити її виробництво при цьому забезпечивши якість і зберігши унікальний смак кожного регіону.

Якщо порівняти бізнес в Україні з кавою, як би ви описали її властивості, смак?

Напевно, багато хто порівняв б український бізнес в карантинних умовах з гіркотою робусти або кислотою 100% арабіки, але я оптиміст і буду їм залишатися. Тому наведу інше порівняння. Коли я оцінюю якість еспресо, я звертаю увагу на 5 основних ознак (для себе я назвав це «правило 5 пальців»): температура, аромат, горіхово-шоколадна пінка, густота і післясмак. Тому, описуючи український бізнес, я б сказав наступне. Як і гаряча, але не обпалююча кава, бізнес повинен бути активним, більш того – драйвовим. Аромат я відчуваю в цікавому, багатогранному бізнесі, що постійно розвивається. Пінку асоціюю з його захистом і підтримкою на законодавчому рівні. Густоту надає стабільність і прибутковість, а післясмак – розвиток нових напрямків і розширення кордонів, в тому числі просування на експорт, щоб український бізнес, як і нашу каву, знали й поважали за кордоном.

Як вплинула ситуація з коронавірусом на вашу індустрію – люди стали більше/менше пити кави?

Коронавірус, на жаль, змусив більшість компаній відправити своїх співробітників на роботу у віддаленому форматі. Звичайно ж, це призвело до зниження обсягів продажу нашої компанії в офісному сегменті. У той же час, перебуваючи вдома, люди намагалися отримувати якомога більше позитивних емоцій. І кава виявився в числі цих «маленьких радощів». Тому в перший місяць карантину наша індустрія пережила справжній бум попиту на кавомашини, причому як нові, так і ті, що були у вживанні. А люди стали більше купувати каву – як в магазинах, так і замовляти через наш інтернет-магазин. Так що з упевненістю можу сказати, що попит на каву, хоч і не так активно як на туалетний папір :), але все ж виріс. Також додалося роботи у фахівців нашого сервісного центру. Домашні кавомашини стали використовуватися набагато частіше, відповідно збільшилася кількість запитів на їх чистку, декальцинацію та ремонт. Крім того, ми запропонували нашим постійним клієнтам спеціальні сертифікати, завдяки яким вони можуть привезти нам свою домашню кавоварку на безкоштовну чистку і діагностику.

Яким ви бачите майбутнє кавовою індустрії через 10 років?

Кавовий бізнес продовжує активно розвиватися – вирощуються нові сорти, освоюються нові плантації, створюються нові рецепти обсмажування. Як лідери індустрії, так і невеликі компанії, що створюють крафтову каву, експериментують та виводять на ринок нові зразки. При цьому конкуренція змушує виробників забезпечувати найкраще поєднання ціни та якості кави та створювати продукт для всіх категорій покупців. Тому я можу з упевненістю сказати, що через 10 років кавова індустрія стане більш цікавою, яскравою, а найголовніше – доступною споживачеві.

Як ви долаєте стресові ситуації, є якісь лайфхаки?

Напевно, я нікого не здивую, якщо скажу, що поточне бізнес-середовище постійно створює для власників бізнесу стресові ситуації. Я – не виняток, тому стреси виникають практично щодня. Із задоволенням поділюся з колегами своїм лайфхаком. Моя головна зброя проти стресу – це задоволення. Кілька місяців тому я прописав список того, від чого я отримую задоволення. Звичайно, у кожного він буде своїм, але про особистий перелік я розповім. Головне – це відмова від суєти і робота в більш спокійному режимі. Наступне – це спілкування з цікавими людьми, що, крім задоволення, може принести нові ідеї та подарувати важливі поради. Прогулянки з родиною в парку і велопрогулянки за місто. Ну, і звичайно ж, маленькі чоловічі радості – рибалка, зустрічі з друзями дитинства, автоподорожі.

ТОП-3 книги, які б Ви рекомендували до прочитання

Можу порадити три книги, які допомогли мені на різних етапах побудови та розвитку компанії:

Брайан Трейсі «Досягнення максимуму»

Генрі Форд «Моє життя і робота»

Олександр Левітас «Більше грошей від вашого бізнесу»

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: