fbpx

Нюанси закону про «зелені аукціони»

07/ 02/ 2020
Зоя Красюк, асоційований партнер,
керівник практики нерухомість і земельне право
Юлія Ленга, юрист практики

З початку 2020 року в Україні почали діяти нові правила гри для учасників ринку ВДЕ, регламентовані Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення конкурентних умов виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії» від 25 квітня 2019 року, № 2712-VIII, Законом України «Про альтернативні джерела енергії» в редакції від 09 серпня 2019 року, № 555-IV, Постанови НКРЕП «Про затвердження нормативно-правових актів, що регулюють діяльність гарантованого покупця та купівлі електричної енергії за «зеленим» тарифом» від 26.04.2019 року, № 641, якою затверджено «Порядок купівлі електроенергії за «зеленим тарифом» та новий Типовий договір купівлі-продажу електричної енергії за «зеленим» тарифом.

Дані зміни спрямовані на перетворення існуючої системи державної підтримки відновлюваних джерел електроенергії (ВДЕ), яка базується на «зеленому» тарифі на нову модель у формі аукціонів з розподілу квоти підтримки для нових виробників альтернативної енергії.

Головною перевагою системи аукціонів перед «зеленим» тарифом є створення умов для конкуренції між учасниками ринку ВДЕ, що має забезпечити баланс інтересів на ринку, а також більш тривалий термін гарантованого викупу електроенергії державою у виробників за аукціонною ціною, яка визначається до початку будівництва електростанції.

Іншими словами, мета – зробити ринок ВДЕ прозорим, доступним і конкурентним.

Але якими б щирими не були наміри, інвесторів все ж лякає перспектива зміни умов існуючих prePPA і ретроспективного зниження «зеленого» тарифу.

Крім того, є побоювання, що участь в процедурі встановлення квот підтримки для аукціону низки державних органів, може призвести до зриву або несвоєчасного проведення аукціонів.

До речі, пілотний аукціон, який повинні були провести до кінця 2019 року, так і не відбувся. Тому виробники чекають додаткових гарантій від держави.

Повернемося до ключових новел Закону:

  • обов’язкова участь в аукціонах для СЕС потужністю понад 1 мВт і ВЕС – понад 5 мВт (крім об’єктів з трьома вітротурбінами).
  • добровільна участь в аукціонах для інших видів генерації ВДЕ;
  • укладення угоди з переможцем аукціону на продаж електроенергії (Рower Рurchase Аgreement – PPA) терміном на 20 років;
  • надбавка за дотримання рівня використання обладнання українського виробництва для об’єктів ВДЕ, введених в експлуатацію з 1 липня 2015 по 31 грудня 2024;
  • зниження «зеленого» тарифу в 2020 році: для СЕС – на 25% з подальшим зменшенням на 2.5% протягом 3 років щорічно, для ВЕС – на 10% з подальшим зменшенням на 1,5% протягом 3 років;
  • щорічне затвердження Кабінетом Міністрів України квот для ВДЕ на наступні п’ять років і проведення аукціонів з розподілу затверджених квот двічі на рік (не більше 25% щорічної квоти на одного учасника з урахуванням асоційованих осіб);
  • розподіл річних квот: СЕС-не менше 15%, ВЕС – не менше 15%, інші джерела (біоенергетика і мала гідроенергетика) – не менше 15%.

Та не всі учасники ринку ВДЕ повинні брати участь в аукціонах, можливість використання «зеленого» тарифу залишилася, в тому числі, для:

  • об’єктів, введених в експлуатацію до 1 січня 2020 року (на підставі договорів PPA);
  • об’єктів, з укладеними PrePPA, які будуть введені в експлуатацію протягом двох років з дати укладення зазначених договорів – для СЕС і протягом трьох років -для інших видів ВДЕ;
  • СЕС, потужністю менше 1 мВт;
  • ВЕС, потужністю менше 5 мВт;
  • об’єктів з трьома вітротурбінами, незалежно від встановленої потужності таких вітротурбін.

Відзначимо, що договори купівлі-продажу електричної енергії за «зеленим» тарифом, укладені в старій редакції (Постанова НКРЕП від 26.04.2019 року, № 641) без подальшого переоформлення, не гарантують отримання «зеленого» тарифу без участі в аукціоні.

Крім того, є й інші потенційні ризики, здатні не тільки позбавити інвестора «зеленого» тарифу, а й негативно вплинути на проект в цілому, наприклад:

  • порушення процедури відведення земельної ділянки під проекти ВДЕ;
  • порушення процедури будівництва та введення в експлуатацію об’єкта ВДЕ;
  • надання недостовірної (на думку державного регулятора) інформації при укладанні «зелених» договорів;
  • «неочевидні» умови розірвання «зелених» договорів;
  • інше.

Забезпечення кваліфікованої правової експертизи «зелених» договорів і комплексний юридичний супровід проектів ВДЕ, допоможе зберегти «зелений» тариф, захистити від неправомірних дій з боку державних органів і недобросовісних конкурентів та уникнути можливих ризиків в майбутньому.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Додати коментар

Такий e-mail вже зареєстровано. Скористуйтеся формою входу або введіть інший.

Ви вказали некоректні логін або пароль

Вибачте, для коментування необхідно увійти.
Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: