fbpx

Офіс 2.0: головні тренди, котрі змінять робоче середовище

12/ 02/ 2021
  Автор: компанія MDConsult Звіти аналітиків на початку 2020 року більше нагадують прогнози футурологів —  всі компанії масово перейдуть на дистанційний формат, а замість працівників у віртуальні офіси вийдуть цифрові аватари. Пандемія дійсно змінює формат робочих просторів, але не так, як прогнозували експерти.  Так, одним з наслідків пандемії стала масштабна трансформація офісного простору за останні 20 років. Компанії переводять співробітників у віддалений режим, змінюють звичне планування офісів і навчаються дистанційно будувати корпоративну культуру.  Аналітики Gartner вважають, що цей тренд продовжить набирати обороти й надалі. Акції Zoom та Slack злетіли, а розробники віртуальних офісних просторів та площадок для заходів отримують мільйони доларів від інвесторів.  Ми спостерігаємо наймасштабніший експеримент з переходу на віддалений  режим роботи, але перші результати показують — дистанційний формат не став масовим та повсюдним. Людям не вистачає особистого спілкування й контакту, баланс між роботою та особистим життям стирається, а це призводить до вигорання. Вірогідно, світ ще не скоро повернеться до людного формату open office, оскільки він давно зжив себе, але й повністю відмовитися від офісів не вийде. Розберемо 4 головних тренди, котрі вплинуть на робоче середовище. Flex-офіси: гнучкість, модульність та адаптивність  Попит на традиційні офісні простори значно впав, а ось на сервісні офіси й коворкінги навпаки. Вони стають надзвичайно популярними й цей тренд простежується в усьому світі: в Україні, Європі, США. Наприклад, американська компанія WeWork, котра здає в оренду гнучкі офіси та простори у коворкінгах, почала відроджуватися після фінансових труднощів та невдач.  Особливість flex-офісів — це гнучкі умови оренди, можливість кастомізувати планування та підєднати кілька модулів. Наприклад, можна додавати чи прибирати робочі місця, проводити перепланування з урахуванням норм соціальної дистанції чи переобладнати приміщення у конференц-зал чи лекторій. Раніше в такій моделі були зацікавлені стартапи, але тепер на неї звернули увагу й великі гравці. Багато з них уклали договори з орендодавцями й не змогли відредагувати умови — через це в період карантину їм довелося платити за оренду приміщень, які пустували. Наприклад, в Британії, за оцінками аналітиків, до 70% витрат на оренду офісів йшло даремно, оскільки співробітники працюють з дому. Це призводить до росту ринку суборенди: великі орендарі передають частину площ посередникам в обмін на частку у виторгу, а ті здають офіси іншим клієнтам. Децентралізація та офіси-спутники . Ще один тренд, драйвером якого стала пандемія, — це децентралізація. Компанії розуміють, що в умовах невизначеності, оренда великої площі у великому бізнес-центрі чи розширення головного офісу є додатковим ризиком. Але повністю перейти в онлайн корпорації теж поки не готові. Це змушує багатьох шукати вигідні пропозиції на ринку. Наприклад, відкривати робочі простори далі від центру чи на околицях. Багато IT-компаній відмовилося від розширення офісів у Кремнієвій долині та планують відкрити підрозділи-спутники у регіонах. Amazon планує вкласти $1,4 млрд у коворкінги для віддалених працівників у Денвері та Детройті.  Децентралізація дозволяє компанії володіти однією штаб-квартирою у великому місті та керувати десятком розподілених офісів-супутників по всій країні й навіть світі.  Працівникам не доведеться витрачати час на дорогу до офісу, при цьому вони зможуть зустрічатися та спілкуватися з колегами особисто. А як показують дослідження, особистий контакт важливий для успішної роботи у команді. Дослідження свідчать, що навіть поверхова комунікація допомагає співробітникам швидше генерувати нові ідеї та знаходити рішення — це підтвердив експеримент зі стартапами в бізнес-інкубаторах. Екосистеми та модель «офіс як сервіс». Офіс близького майбутнього — це не кабінети та кімнати для переговорів, а екосистема, котра більше схожа на коворкінг чи творчий кластер. Однією з перших цей тренд підтримала мережа  Starbucks, яка до 2021 року планувала перетворити свою штаб-квартиру в Сіетлі на простір для спільної роботи — з кав’ярнею та спільними зонами, в яких працівники зможуть вільно спілкуватися та обмінюватися ідеями. Перед відвідуванням офісу робочу зону потрібно буде забронювати — це допоможе регулювати кількість людей, котрі одночасно знаходяться в приміщенні.  Компанії все частіше будуть відкривати не офіси, а офісні екосистеми, котрі виконують цілий комплекс функцій. Наприклад, інтегрують коворкінг-зони з житловими приміщеннями, в яких працівник може відпочити протягом робочого дня чи залишитися на ночівлю.  Оскільки офіси стають багатофункціональними, росте попит на сервісні системи — в першу чергу модель Office-as-a-Service (OaaS). Вона дозволяє компаніям орендувати не лише простір, але й набір сервісів  «під ключ». У цю модель можуть входити послуги консьєржа, кейтерингу, клінінгу й дезінфекції, а також програмне забезпечення: системи контролю доступу, платформи для бронювання кімнат для переговорів та інших робочих зон. OaaS-модель заощаджує час та допомагає швидше налагодити процеси у новому просторі та в нових умовах. Наприклад, інтегрувати біометрію чи вимірювання температури у співробітників на вході в приміщення — компанії не доведеться розвязувати ці питання, оскільки сервісний офіс візьме на себе ці завдання.  Захист та безпека. Ще один тренд, котрий вплине на офісні простори - це трансформація приміщень з урахуванням нових вимог до безпеки. Навіть якщо у 2021 році з’явиться надійна вакцина від коронавірусу, і пандемію вдасться зупинити, піклування про здоров’я співробітників залишиться одним з пріоритетів для компаній у всьому світі.  Компанії вже перелаштовують офіси, встановлюючи розмітку для соціального дистанціювання та систем дезінфекції. Росте попит на системи фільтрації повітря, перегородки з оргскла, безконтактні голосові інтерфейси для УВ-стерилізації. Оскільки тісні офісні простори стали небезпечними, компанії будуть орендувати просторі приміщення, тому скорочення орендованих площадок буде не таким суттєвим.  * * * За прогнозами McKinsey, більшість компаній у майбутньому перейде на гібридну модель роботи — частина співробітників буде працювати з дому, а частина — в офісах з новим плануванням та організацією робочого простору. Новий формат змінить не лише корпоративну культуру, але й економіку у містах — децентралізація та гібридна система дозволить людям вільніше обирати регіон й місце проживання, а гнучкі офіси допоможуть більш ефективно планувати робочий графік. Більшість буде поєднувати віддалену роботу з роботою в офісі, що позитивно вплине на продуктивність й економіку в цілому.  Якщо ви цікавитеся матеріалами про тренди й новини ринку праці, HR-управління, підбір персоналу, автоматизацію роботи та налаштування бізнес-процесів — переходьте на сторінку блогу та отримуйте цікаву інформацію першими.

Sorry, this entry is only available in Ukrainian.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Start
in the Telegram bot
Read articles. Share in social networks
0 Shares

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: