Як отримати свою презентацію вчасно у самоорганізованій компанії?

19/ 03/ 2018

Автор: Артем Сердюк, cертифікований фасилітатор з Холакратії, тренер з гнучких методологій

Холакратія – “операційна система” організації, яка дає змогу рухати компанію до її призначення, надаючи працівникам компанії найширші повноваження. Компанія з Холакратією базується на ролях, які мають певні призначення і підзвітності. Ролі виконують працівники організації, яких у Холакратії називають партнерами. Ролі об’єднуються в кола, що також мають своє призначення і підзвітності, вони об’єднуються в супер-кола і так далі до найширшого кола – головного кола компанії. В кожному колі є спеціальна роль Лід Лінк, що призначає та звільняє партнерів з ролей у колі.

Припустимо, я виконую роль “Продажі” у колі “Маркетинг і продажі”. У понеділок об 11-00 у мене зустріч з клієнтом, і я дуже розраховую на презентацію, яку має зробити для мене виконувачка ролі “Дизайнер”. Але вже дев’ята ранку понеділка – а презентації я ще не бачив. Що робити? Як впевнитись, що моя презентація дійсно буде готова вчасно, і що дизайнерка нею справді займається?

Потреба “бути впевненим” витікає з того, що у своїй роботі ми залежимо від дій інших людей, тому часто нам хочеться ЗМУСИТИ їх сприймати наші потреби серйозно.

Але в Холакратії немає інструментів примусу, і це логічно. Дивно було б мати змогу змусити когось щось робити в самоорганізованій компанії без менеджерів, де владу мають виконавці. Натомість в Холакратії у кожного з партнерів (і у вас в тому числі) є певні фундаментальні права. Одне з цих прав – самостійно, на власний розсуд приймати рішення, що і як робити, враховуючи обставини, правила та домовленості.

Але як працювати в організації, в якій ви не можете змусити партнера виконати домовленість навіть якщо від цього залежить ваша робота? У Менеджменті 3.0 (підході до управління, який розробив Юрхен Апфело) є ідея рівнів делегування. Ідея в тому, що повноваження менеджер може віддавати не одразу на 100%, а поступово. Виділяють такі рівні делегування:

  1. Наказати: менеджер просто каже команді, що робити
  2. Продати: переконати людей у правильності рішення
  3. Спитати: отримати від команди дані перед прийняттям рішення
  4. Узгодити: приймати рішення разом з командою
  5. Порадити: вплинути на рішення команди
  6. Дізнатись: попросити про інформацію після того, як команда прийняла рішення
  7. Делегувати: не впливати, дати команді робити свою справу

В Холакратії вам заборонено приймати рішення за іншого партнера. Тому вам доводиться працювати з рівнями делегування 5, 6 і 7. Наприклад, у Zappos прийнята політика “Просто запитайте”.

  • Хочете про щось дізнатись? Просто запитайте.
  • Хочете знати над чим працює партнер? Просто запитайте.
  • Хочете знати про його пріоритети в роботі? Просто запитайте. Партнери зобов’язані визначати – свідомо визначати пріоритети своїх завдань і на вимогу пояснювати, чому вони саме такі.
  • Хочете знати, коли він закінчить те, що вам так необхідно? Просто запитайте.
  • Хочете, щоб партнер зробив те, що вам необхідно? Просто спитайте.

Холакратія вимагає, щоб запити від колег партнери ставили вище за їх поточну роботу, Тому на таке запитання ви отримаєте відповідь, чи беруть вони ваш запит в роботу, який у нього пріоритет, або чому вони не будуть цього робити.

Якщо ж ви так і не отримали презентацію у понеділок, в Холакратії є інструменти, щоб виправити ситуації, коли щось пішло не так. Такі ситуації називаються теншенами, і виправити їх ви можете наступним чином:

  • змінити роль, яку виконує партнер, наприклад, додавши до неї підзвітність.

Проте майте на увазі, підзвітність ролі – це не посадова інструкція, яка вимагає у партнера в ролі. Підзвітність лише вимагає, щоб він усвідомлено розглянув виконання цієї дії і прийняв зважене рішення.

  • попросити Лід Лінка кола, де працює партнер, замінити його у ролі.

Але варто знати, що якщо у колі немає кому виконувати певну роль, її буде виконувати Лід Лінк. Тому зазвичай Лід Лінки не поспішають нікого звільняти.

Таким чином, щоб отримати презентацію вчасно у самоорганізованій компанії, вам доведеться пояснити партнерці, що виконує роль “Дизайн”, чому для вас це так важливо, та переконати її присвятити. І це більш людяний та чесний спосіб досягти необхідного вам результату, ніж вичавлювання будь-яких обіцянок і примушення партнерів до їх виконання.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: