UkraineUnlucky. Від Манафорта до Броді

29/ 05/ 2018

Автор: Максим Карижський, засновник консультаційного агенства з управління та комунікацій “Karyzhsky Communications”

Не встиг вщухнути скандал навколо Пола Манафорта (саме завдяки йому, контакт з будь-яким клієнтом з України став для вашингтонських лобістів токсичним), як центром уваги політичного Вашингтону і журналістів в Окрузі Колумбія стала сенсаційна історія 60-річного Еліота Броди (Elliott Broidy).  Історія претендує на те, щоб затьмарити перипетії навколо головного юриста Президента Трампа пана Коена.

Навесні цього року газета New York Times опублікувала матеріали про те, що Броді незаконним шляхом допоміг ряду компаній з Румунії, Анголи, Тунісу і Конго отримати контракти в США.  6 квітня 2018 року сенатори Річард Блюміталь і Елізабет Уоррен звернулися до Генерального прокурора США Джефферсона Сешшензу з вимогою розслідувати ознаки порушення Акту про підтримку корупції за кордоном з боку Броді. Деталі цієї справи можна знайти на сайті NYT і Сенату США.  Варто відмітити, що Броді не зареєструвався як агент, що представляє інтереси цих країн.

Інтрига в тому чи представляв Броді інтереси досить відомих українських клієнтів (поки є тільки підозри і непрямі свідчення).

Підкріплює інтерес до даної історії ще додає той факт, що все розкрилося на фоні обіцянки Президента Трампа «осушити болото» лобістів і політичних посередників у Вашингтоні.  Нові обставини справи Броді спливають щотижня.  ЗМІ в захваті від обсягу сенсацій, тому що проблеми Броді кидають тінь на самого Президента Трампа.

У Броді досить цікаве та яскраве минуле.  У 2010 році, будучи власником інвестиційного бізнесу, він був засуджений за підкуп американських чиновників. Йшлося про виплату «премій», які інвестиційні компанії отримували за можливість вкластися в державний пенсійний фонд.  Отримавши обвинувальний вирок, Броді визнав себе винним і дав свідчення на чотирьох високопоставлених чиновників і зміг уникнути тюремного ув’язнення.  Історія затихла, і 3 роки по тому Броді активно підтримав Трампа як кандидата на пост Президента в якості фандрейзера.  Сьогоднішній скандал вельми не до речі для Адміністрації Дональда Трампа. Адже з’ясувалося, що за Броді стоїть цілий ряд історій пов’язаних з просуванням сумнівних клієнтів з Африки і Східної Європи.

«Болотне чудовисько» -таке призвісько дали лобісти у Вашингтоні пану Броді. Адже саме через нього страждає репутація Округу Колумбія.  Не тільки Броді, але і кожен його клієнт стали «радіоактивними» для політичного Вашингтона.

Історія Е. Броді повчальна для українських, як і для російських і казахських (поряд з африканськими) замовників лобістських послуг.  Чому?  Тому що саме таким людям багатії-замовники з перерахованих країн схильні віддавати гроші на лобіювання у Вашингтоні.

Більше того, у 9 з 10 випадків контракти на політичне лобіювання та піар закордоном – це або викинуті на вітер гроші або ж взагалі погіршенням репутації. І на те є свої причини, які будуть описані нижче. Усі причини сформульовані на основі реальних подій і реальних імен, що мали місце в попередні 4 роки.

Причина № 1. Відношення до репутації як до костюму: купив-одягнув- став красивим

Олігархоподібному замовнику простіше заплатити комусь гроші і жити як  раніше, а цей «хтось» має все зробити за нього у Вашингтоні. Для такого клієнта не існує правила «для того, щоб побудувати гарну репутацію, треба почати поводити себе по-іншому». Успішна репутація у Вашингтоні можлива тільки при дієвій участі самого клієнта. Клієнт має освоїти діяльність, яка вітається у США. Клієнт має поводитися так, щоб спілкування з ним не несло ризиків, а навпаки зацікавлювало іноземних політиків.  А для наших співвітчизників це дуже складно. Якщо слова, вимовлені на зустрічах у Вашингтоні, не мають продовження в справах клієнта, то в Вашингтоні вирішують, що він просто брехав і проявив неповагу.  Такий клієнт вже нічого не зможе домогтися в Окрузі Колумбія, адже пам’ять там дуже довга.

Причина № 2. Недостатньо просто заплатити лобістам і піар-менеджерам, щоб досягти потрібного результату

Необхідно почати фінансувати нові види дільності для того, щоб з’явився предмет лобіювання і піару. Але на практиці, саме на цьому етапі олігархоподібний замоник починає економити. Як наслідок -припинення контракту з лобістом / піаркомпанією після закінчення терміну дії без будь-яких позитивних результатів.

Причина № 3. Американські лобісти вже давно зрозуміли, що вони не зможуть змінити діяльність і стиль життя клієнта з СНД

Клієнт не припинить брати участь в корупційних схемах і розважатися з неповнолітніми моделями та інше. Тому, навіть якщо лобісти і починають працювати з таким клієнтом, то тільки заради грошей, а не задля досягнення клієнтоорієнтованого результату. І їх можна зрозуміти. Адже якщо клієнт своєю поведінкою демонструє свою неготовність і небажання житии по-новому, то допомогти йому неможливо. Чутки про таких клієнтів швидко розходяться по Вашингтону, над таким клієнтом сміються,  більше того, іноді навіть передають з рук в руки (щоб не сказати «пускають по колу»).

Причина № 4. Олігархоподібний клієнт хоче результату вже завтра

А це звичайно неможливо. Адже формування необхідної репутації і лобіювання потребують послідовної та кропітливої праці і розвитку новоутворених контрактів. Обов’язковий порядок денний зустрічей, підтвердження того, що ви невипадкова людина з вулиці, що ваші слова підтверджуються у ваших справах. Політичному Вашингтону необхідно не менше півроку, щоб повірити вам та впевнитися у серйозності ваших намірів. Якщо клієнт швидко остигає до свого просування в Вашингтоні, це рівнозначно тому, що він непослідовний і несерйозний.  Підсумок – негативний запис в архіві.

Причина № 5. Олігархоподібні клієнти частіше за все не хочуть вглиблюватися у суть робіт

Часто через те, що погано розмовляють англійською і не наймають особистого аккаунт-менеджера. Такі клієнти впевнені в тому, що достатньо просто заплатити гроші. Але гроші – це просто ресурс, проте не вагома умова. Не можна лобістський контракт (як і будь-яку тонку послугу) віддавати на самоплив.

Адже діє важливе правило «чим тісніше взаємодієш, тим більше отримаєш». Я був свідком випадків, коли клієнт за 3-4 місяці не зміг навіть сформулювати технічну задачу для подальшої роботи. Звичайно лобісти та піарщики користуються цим і не проти того, що просто отримувати свої 40-100 тисяч у місяць та щей  поіронізувати над безпомічністю свого клієнта з коллегами по цеху.

Доходило навіть до того, що клієнт наймав не одну, а дві, а потім навіть три лобістські компанії, тому що не отримував потрібного очікуваного результату. В той час як залучення кваліфікованого співробітника для постійної комунікації з цим самим лобістом / піаркомпанією дозволило б домогтися результату ще  з першим підрядником.

Причина № 6. Відсутність чітких і сталих цілей

Не раз я був свідком дивних ситуацій в стилі « чи то лобіста/ піаркомпанію найняти чи то севрюжини з хроном з’їсти». Це зовсім недешева і небезпечна, як ви вже зрозуміли, послуга.  Тому замовляти її необіхдно, коли є точнее розуміння того, для чого вона потрібна і скільки на неї доведеться витратити.

Звичайно, у Вашингтоні (та і не тільки) є люди а-ля «Броді-стайл», які із задоволенням користуються вищезгаданими вадами олігархоподобних клієнтів.  Риторика таких людей зводиться до того, що «вам нічого не потрібно робити, живіть як жили, я сам все зроблю і вже завтра все буде як ви хочете».  У випадку з олігархами і олігархоподобнимі українцями / росіянами / казахами, такі люди – також вихідці з СССР. Вони, як ніхто інший знають менталітет багатіїв-співвітчизників і користуються знанням російської мови, зачаровуючи клієнтів, яких самі називають «солодкими».

В результаті класика жанру така: клієнт платить 300-500 тисяч за кілька місяців;  далі клієнт бачить, що нічого не відбувається, і припиняє безглузді рухи тіла ( «frictions»). А контракти у цих компаній дуже жорсткі, не заплатити дуже складно.  І добре, якщо за цей час клієнт не встиг зустрітися з серйозними людьми у Вашингтоні.  Якщо ж встиг, то він ідентифікується як беззмістовний, а іноді і як підозрілий і тому береться до уваги в поганому сенсі слова.

Лише декілька українських політиків і бізнесменів домоглися успіху в лобістської роботі у Вашингтоні, проявивши послідовність, завзятість, розуміння власних цілей, готовність вникати і фінансувати цю роботу.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: