“Лідер 3.0. Від кнута і пряника до культури щастя”

15/ 12/ 2017

Автор: Ваче Датвян – підприємець з 26-річним досвідом, хранитель щастя і лідер компаній «Промкабель Електрика», «Пан Електро», засновник і бізнес-тренер Школи розвитку лідерства «LеaderWay»

З якими проблемами ви стикаєтесь в бізнесі – висока плинність кадрів, низька мотивація, конфлікти. Все це висмоктує енергію команди і ви втрачаєте клієнтів. Можливо причина в тому, що у вас не налагоджені процеси? Ну ось, ви відшліфували систему роботи, поставили цілі. Але чомусь вони не надихають людей. Що робити? Стати Лідером 3.0.

В інформаційну епоху не працює ні принцип лідерства 1.0, який базується на ієрархії і силі, ні лідерство 2.0 на основі тільки економічної вигоди. Людям більше не потрібно виживати, вони хочуть набагато більшого, ніж просто матеріальні блага. І наступає епоха лідерства 3.0 і культури щастя.

Тисячоліттями домінувало лідерство 1.0, яке засноване на природних інстинктах. В природі всі живі істоти воюють за виживання. А соціальні істоти об’єднуються в спільноти, в яких легше задовольняти базові потреби – їжа, безпека і продовження роду. Виникають ієрархічні структури, в яких сильніші завойовують більший статус. А це означало більше благ і більше шансів на виживання. В основі лідерства 1.0 був страх і насилля аж до індустріальної епохи, доки люди не отримали відносну свободу вибору.

З розвитком технологій змінювалось поняття про ієрархію. Більший статус отримували не настільки сильні, наскільки більш розумні та гнучкі люди. Виникло лідерство 2.0, засноване на обміні благами “Ти – мені, я – тобі”. Лідери 2.0 почали об’єднувати команди з допомогою пряників “розвантаж вагон, і отримаєш більше грошей”, “відпрацюй 5 років, і отримаєш підвищення по службі”.

Це добре працювало кілька століть тому, доки домінували алгоритмічні (повторювані) задачі, які можна прописати в бізнес-процесах чи в інструкціях. На початку 2000-х розпочалась четверта промислова революція, в результаті якої механічні і повторювані задачі взяли на себе механізми, програми і роботи. Щезають традиційні професії, і ця тенденція тільки набирає силу. Скоро не потрібні будуть водії, охоронці, бухгалтери, юристи і ще маса професій. Замість них виникають нові сфери бізнесу, пов’язані з креативним мисленням, гнучкістю, вміння швидко приймати рішення. Знання швидко застарівають, і вже не потрібно ставати мега-професіоналом. Зараз лідерам важливо швидко вчитися новому і забувати старе.

В цій культурі лідери створюють максимально пласку структуру, в якій панує атмосфера рівності, справедливості, гри. Лідер бере на себе функції товариша і наставника, допомагає людям розвиватись і самореалізовуватись. Він/вона є прикладом для команди в поведінці і слідуванню цінностям. Найбільшим гріхом такого лідера є мікроменеджмент, тому він/вона максимально делегує задачі і повноваження. І займається стратегічним розвитком компанії.

Зміни відбуваються настільки стрімко, що потрібно кожен день генерувати ідеї, слідкувати за трендами і постійно змінювати бізнес. Це ще одна роль лідера – візіонер, який створює культуру навчання, генерація креативних ідей, постійних змін знизу.

Як же розвивати всі ролі лідера 3.0?

1. Авторитет – будьте прикладом і беріть на себе відповідальність.

Неможливо змусити співробітника приходити вчасно, якщо лідер сам запізнюється на работу і на зустрічі. Як лідер ви повинні бути прикладом такої поведінки, яку ви хочете бачити. Компанія є зеркалом свого лідера, якому буває важко подивитись на себе зі сторони. Тому просіть зворотній зв’язок. Найміть “адвоката диявола”, який буде чесно говорити вам правду.

2. Візіонер – мрійте, генеруйте ідеї, слідкуйте за трендами, визначайте стратегію разом з командою

Читайте і обговорюйте статті і книги про майбутнє, про тренди на 5-20-50 років. Навчайтесь, їдьте на екскурсії в в компанії з різних сфер. Спілкуйтесь з успішними людьми, вивчайте їхній досвід і вчіться на своїх помилках. Зі списком 73 кращих книг з 1500 прочитаних від Ваче Давтяна можете ознайомитись тут.

3. Вчитель – вчіться самі і розвивайте вашу команду.

Розповідайте новачкам про корпоративну культуру, а також про те, що і як правильно робити. Давайте зворотній зв’язок спеціалістам. І будьте коучем з лідерами – задавайте питання і допомагайте їм самостійно знаходити правильні відповіді. Делегуйте задачі, щоб позбутися мікро-менеджменту. Робіть лише те, що можете зробити тільки ви. Все решту віддайте іншим. І дайте право на помилку, інакше ніхто не захоче брати на себе відповідальність.

4. Товариш – створюйте атмосферу довіри і взаємопідтримки в команді.

Концентруйтесь не на слабких, а на сильних сторонах команди. Підтримуйте і підбадьорюйте людей. Кожного дня робіть 3-5 компліментів людям до 12 години. Хваліть їх. Залучайте в процес прийняття рішень, вислуховуєте різні точки зору.

Істинному лідеру важливо позбутися від деструктивний ролей і навчитися надихати свою команду. І створювати атмосферу щастя в компанії.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: