Медіація та бізнес: чи може альтернативний спосіб вирішення спорів покращити бізнес-середовище в Україні?

30/ 10/ 2019

Оксана Сєдашова

PhD, бізнес-тренер, психолог, експерт в сфері інтелектуального та креативного розвитку особистості.

Керівник проектів та програм і викладач Бізнес Школи КРОК, лідер Центру досліджень креативності.

Вікторія Поліщук

Викладач Бізнес Школи КРОК. Працює на програмах МВА, Master of GBM, Мini МВА, автор курсів «Правове середовище ведення бізнесу», «Міжнародне право» та інших. Викладач магістерської програми «Магістр медіації та менеджменту конфліктів». Лідер Лабораторії досліджень підприємництва BSK.

Конкурентна перевага бізнесу XXI століття багато в чому визначається підходами та компетентностями, якими володіє керівництво та персонал конкретної компанії, включаючи як Soft, так і Hard Skills, а також залежить від оптимістичного ставлення до боротьби із конкуренцією. За даними GATR Journals 2019 року на сьогодні кількість підприємців від загальної кількості населення постійно зростає. Так, у Сінгапурі – 7.2% підприємців, у США – 11.5 % підприємців, у Таїланді – 4.1 %, у Південній Кореї – 4.0 %, у Малайзії – 2.1% [1, c. 44]. Все це говорить про те, що підприємці відіграють активну роль у розвитку країн, а відтак для подальшого розвитку підприємництва необхідним є створення і розвиток інноваційних та ефективних способів управління бізнесом.

Одним із таких нових способів в управлінні бізнесом є медіація, яка допомагає сторонам вирішувати конфлікти, витрачаючи при цьому обмежену кількість фінансових та часових ресурсів. Швейцарський дослідник Паскаль Джемперлі зазначає, що середні європейські витрати та тривалість часу для ухвалення судового рішення становлять 9179 євро за 566 днів, тоді як середня процедура медіації становить 3371 євро і триває лише 43 дні [2]. Звичайно, медіація не завжди є відповідним способом для всіх видів конфліктів, однак потенціал залишається достатньо великим. Бізнес-медіацію можна застосовувати всередині компанії, між компаніями і між компаніями та їхнім оточенням.

Переваги медіації у сфері бізнесу полягають у конфіденційності, менших витратах, швидкості та оперативності прийняття рішень. Окрім цього, до переваг медіації доцільно віднести збереження інформації, оскільки формат медіації зберігає предмет спорів у замкнутому ланцюзі між сторонами, що забезпечує цінність конфіденційності. Медіація дозволяє уникнути ризику рішення суду, визнаного однією із сторін несправедливим, щоб сторони могли вирішити власні межі «компромісу», які вони зроблять для досягнення домовленості щодо виконання договору.

Сторони в медіації – не опоненти, а партнери думок, що в принципі змінює парадигму вирішення конфліктної ситуації. У діловому середовищі медіація сприяє зміцненню відносин і навіть створює нові способи співпраці між партнерами. А це зовсім інший вимір вирішення конфліктів, коли хоча би у однієї сторони є орієнтація на “win-win”.

Для застосування медіації на практиці, представникам українського бізнесу потрібно розвивати низку навичок, які допоможуть бачити можливості оптимального вирішення проблем, пропонуючи шляхи зміни сформованого порядку управління бізнесом. Здатність управляти бізнесом включає в себе здібності, вміння й навички підприємця вести підприємницьку діяльність, зокрема вирішувати проблеми, максимально ефективно з мінімальними втратами або без них. Підприємницька діяльність передбачає створення цінності шляхом об’єднання унікальних ресурсів для використання можливостей. Це і вміння будувати стратегії, і здатність управляти ризиками та раціонально приймати рішення, які впливають на результат.

Все це пов’язано із формуванням емоційного інтелекту як керівника, так і працівників в організації. Вміння керівника ідентифікувати емоції, управляти своїми емоціями (реакціями) та здійснювати вплив на підлеглих допомагає бізнесу у плануванні, в організації та в координації своїх зусиль задля покращення конкурентоспроможності, ефективного вирішення проблем (у тому числі пов’язаних з конфліктними ситуаціями), забезпечувати стабільний розвиток підприємства. Бути готовим до застосування практики медіації керівнику дозволять добре розвинені Soft Skills: здатність комплексно вирішувати проблеми, застосовувати критичне (аналітичне) та креативне мислення, стійкий розвинутий емоційний інтелект, вміння професійно комунікувати та вести переговори, вміння стратегічно мислити, прогнозувати та приймати раціональні рішення, когнітивні навички – вміння слухати та якісно обробляти інформацію, майстерно ставити питання, вміння організовувати командну взаємодію.

Дуже часто при спробі знайти альтернативні, менш затратні способи вирішення спорів лідерам не вистачає саме креативного мислення, щоб побачити різноманітні шляхи досягнення оптимального результату. Шаблонне обмежуюче мислення на кшталт «Так ще ніхто не робив», «Так не прийнято» тощо не дозволяють керівнику мислити дивиргентно та ймовірнісно, шукаючи та створюючи абсолютно нові шляхи виходу зі складної ситуації. Керівник, котрий проявляє гнучке й креативне мислення, може побачити такі шляхи і навіть спонукне співробітників на пошук нових рішень. Особливі мисленнєві навички у тандемі з глибоким розумінням принципів та механізмів медіації вказують готовність керівника до медіації, і залучення додаткової сторони (професійного медіатора) буде на часі, адже нікого вже не треба переконувати, що медіація – це найефективніший і найдешевший спосіб альтернативного вирішення конфліктів. Отже, готовність бізнес-лідерів до застосування медіації в комерційних справах – це результат їх особистісного розвитку, життя в реаліях сьогодення – невизначеного, складного, нестабільного, багатозначного.

Для того, щоб медіація стала звичним явищем в суспільстві та першочерговим варіантом для вирішення конфліктів у бізнес-середовищі, в Україні варто підсилити проведення певних заходів. Для цього необхідно організовувати круглі столи, конференції, інформаційні, просвітницькі та навчальні заходи, які допоможуть бізнесу ознайомлюватись з цим способом вирішення спорів. Юристи та адвокати також мають бути повідомлені про медіацію як альтернативний спосіб вирішення спорів. При цьому юридична спільнота має не боятись пропонувати послуги медіації для своїх клієнтів, обґрунтовуючи, що посередництво може стати економічно вигідним та швидким способом вирішення спору. Разом з тим, популяризація медіації як ефективного альтернативного способу вирішення спорів має здійснюватися одночасно із законодавчими змінами. Необхідним є прийняття закону про медіацію, який визначить основні правила проведення посередництва, що будуть зрозумілими для усіх учасників медіації. Враховуючи досвід інших країн, Україні варто експериментувати із використанням пілотних проектів у сфері медіації і після чого здійснювати подальший перегляд всього законодавства України.

Основними перевагами для українського бізнесу від активного використання медіації буде загальне покращення ділового середовища та залучення інвестицій в різні сфери економіки, що має підвищити позицію України в рейтингу Світового банку «Doing Business».

Список використаної літератури

1) Business Strategy as a Mediation of Management Capabilities and Entrepreneurial Orientation in Business Performance [Електронний ресурс] / GATR Journals. – Режим доступу: https://www.academia.edu/38666210/Business_Strategy_as_a_Mediation_of_Management_Capabilities_and_Entrepreneurial_Orientation_in_Business_Performance

2) Conflict mediation: a real benefit for your business [Електронний ресурс] / Pascal Gemperli. – Режим доступу: https://www.academia.edu/36789615/Conflict_mediation_a_real_benefit_for_your_business

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: