Конкурентна боротьба за європейського покупця: що потрібно знати українському бізнесу про конкурентне законодавство в ЄС?

11/ 09/ 2019

Вікторія Поліщук

Викладач BSK. Працює на програмах МВА, Master of GBM, Міні МВА, автор курсів «Правове середовище ведення бізнесу», «Міжнародне право» та інших. Контент-лідер Лабораторії досліджень підприємництва BSK.

Конкуренція – основний механізм ринкової економіки, що стимулює компанії продавати товари та надавати послуги, яких потребують споживачі. Це заохочує інновації та знижує ціни. Європейська комісія стверджує: для того, щоб ринок функціонував ефективно, конкуренція потребує постачальників, які не залежать один від одного, і мають конкурентний вплив з боку інших постачальників. Від конкуренції виграють як споживачі, так і постачальники.

Споживачі отримують кращі товари та послуги, зниження цін, широкий вибір товарів та послуг, а також загалом отримують інформацію про формування ціни. Для прикладу, Директива № 98/6/ЄС щодо захисту прав споживачів при вказівці цін на продукцію, яку пропонують споживачам, вимагає від продавця використовувати єдині методи розрахунку вартості товару. Директива встановлює обов’язок продавця зазначати ціну з ПДВ та іншими податками.

За словами члена Бергенського центру конкурентного права та економіки Ігнасіо Еррера Анчустегуі, конкуренція має значний вплив і  добробут споживачів. Споживач в країнах Європейського Союзу відрізняється від споживачів інших країн своїм впливом на ринок. Існує велика кількість нормативно-правових актів, які захищають споживача в різних практичних ситуаціях. До таких нормативно-правових актів належать Директива № 1999/44/ЄС щодо певних аспектів продажу споживчих товарів та пов’язаних з цим гарантій, Директива № 93/13/ЄС  про недобросовісні умови у споживчих контрактах, Директива № 2006/123/ЄС щодо послуг на внутрішньому ринку, Директива № 2011/83/ЄС про права споживачів та інші. Для прикладу, Директива № 1999/44/ЄС щодо певних аспектів продажу споживчих товарів та пов’язаних з цим гарантій зобов’язує продавця доставляти товари, що відповідають договору та таким вимогам:

  • опис товару збігається із його зовнішнім виглядом;
  • товар підходить для певної мети споживача, якщо продавець знав цю мету на момент укладення договору;
  • товар відповідає цілям, для яких товари зазвичай продаються;
  • товар відповідає якості, яка ставиться для цієї або аналогічної групи товарів.

Продавець несе відповідальність перед споживачем за будь-яку невідповідність, яка існує на момент доставки товару. Директива запроваджує ієрархію засобів захисту, доступних споживачеві через відсутність відповідності. По-перше, споживач може вимагати, щоб продавець безкоштовно відремонтував або замінив товар. По-друге, у споживача є право розірвати договір або, за його вибором, вимагати відповідного зниження ціни. Однак, споживач не може відмовитися від договору, якщо недоліки товару є незначними. Директива встановлює кілька правил щодо гарантій на товари, продані споживачам. Гарантії повинні бути надані у письмовій формі або за допомогою іншого носія інформації на вимогу споживача. Держави-члени ЄС можуть передбачити, що такий письмовий документ повинен бути складений однією або декількома офіційними мовами відповідної держави.

Також постачальникам продукції в країнах ЄС варто знати, що у 2012 році Європейська Комісія визначила ключові заходи, необхідні для розширення можливостей споживачів та максимізації їх участі на ринку. Цей документ окреслює стратегічне бачення споживчої політики у довгостроковій перспективі і складається з 62 пунктів дій, що розділені на 4 групи: сприяння безпеці споживачів, розширення знань про права споживачів, посилення дотримання прав споживачів, інтеграція споживчих інтересів у галузі економіки та в політику. Також в країнах Європейського Союзу працюють над розширенням можливостей споживачів: доступність до будь-якої інформації, що стосується товарів та послуг, а також забезпечення ефективних засобів відшкодування збитків. Споживач в країнах Європейського Союзу має, потужний вплив на постачальників, і цей вплив визначає ціну, вибір, якість та інновації товарів та послуг.

Конкуренція стимулює постачальників працювати більш ефективно, гарантувати безпеку та якість продукції і використовувати інновації у своїй діяльності. Американський журнал Forbes наводить яскравий приклад впливу конкуренції на розвиток бізнесу в світі. У 1990 році було мало людей, які використовувати мобільні телефони. Коли продукція почала розвиватися (завдяки Nokia), рівень продажів почав також зростати. Пізніше компанія Apple вирішила запустити в продаж сенсорні телефони. iPhone створив величезний попит на ринку смартфонів, і цей ринок тоді захопив Samsung. Вони зосередились на модернізації продукту та продовжили додавати щомісяця нові товари. У свою чергу, Apple обрав аналогічну позицію, і сьогодні ми маємо широкий асортимент смартфонів за різною ціною.

У країнах Європейського Союзу здійснюється не тільки політика захисту прав споживачів, але і політика, яка сприяє рівню конкуренції на ринку. Така політика включає заходи, що впливають на поведінку підприємств та структуру промисловості. Мета конкурентної політики – це підвищення економічної ефективності та економічного розвитку Європейського Союзу. Законодавча база, що стосується конкуренції, захищає малі та середні компанії, надає державну допомогу на недискримінаційній основі, забороняє угоди чи практики, що обмежують вільну торгівлю та конкуренцію між бізнесом, контролює процес злиття і поглинання великих корпорацій, включаючи деякі спільні підприємства. Директива № 2005/29/ЄС щодо недобросовісної комерційної практики підприємців та споживачів на внутрішньому ринку  містить загальну заборону недобросовісної комерційної практики щодо споживачів. Для встановлення, чи є комерційна практика недобросовісною, директива використовує систему трьох рівнів аналізу. На загальному рівні комерційна практика вважається несправедливою, якщо вона одночасно суперечить вимогам законодавства та впливає на економічну поведінку споживача. На другому рівні директива встановлює, чи є комерційна практика оманливою або агресивною. На останньому рівні аналізується додаток до директиви, що містить перелік практик, які вводять в оману або є несправедливими за будь-яких обставин.

В ЄС наразі простежуються нові тенденції з регулювання конкуренції:

1) Регулювання конкуренції в цифровому світі. Європейська Комісія збирає дані про потужність великих цифрових компаній.

2) Державна допомога та оптимізація податків. Європейська Комісія проводить свої розслідування щодо непропорційних податкових переваг, наданих транснаціональним компаніям, а також перевіряє залучення інвестицій. За даними Європейської Комісії, на даний момент здійснюється перевірка близько 700 компаній, які отримали допомогу від ЄС. Європейська комісія вже прийняла рішення проти Ірландії (Apple), Нідерландів (Starbucks), Люксембурга (Fiat та Amazon) та Бельгії (35 компаній). Існують й інші розслідування державної допомоги від ЄС стосовно податкових схем у Люксембурзі (наприклад, Engie та McDonald’s), у Нідерландах (IKEA) та Великобританії (іноземні компаній). Це свідчить про постійний інтерес Європейської Комісії до податкової державної допомоги.

3) Розслідування випадків неправдивих новин та дезінформації в мережі Інтернет, які шкодять постачальникам та вводять в оману споживачів.

Нещодавно Європейська комісія розпочала публічну консультацію для збору думок від усіх сторін, які зацікавлені у вирішення проблеми неправдивих новин в ЄС.

4) Новий порядок захисту даних споживачів в ЄС з 25 травня 2018 року. Загальний регламент ЄС про захист даних (GDPR) посилає захист персональних даних, запроваджує нові концепції, права та вимоги для компаній, які володіють цими даними.

Дізнатись більше про порядок здійснення бізнесу в Європейському Союзі, навчитись організовувати бізнес в межах країн Європейського Союзу, принести ці знання й уміння в свою компанію, ви зможете на практичному семінарі «Європейське право для українських підприємців» від Бізнес Школи КРОК, яка доступна у відкритому та корпоративному форматах.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальни мережами.
0 Шейрів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: