fbpx
Розмір літер 1x
Колір сайту
Зображення
Додатково
Міжрядковий інтервал
Міжсимвольний інтервал
Шрифт
Убудовані елементи (відео, карти тощо)
 

«Дякую за увагу!» або як «потопити» презентацію

05/ 07/ 2018
  Команда «Reprezent» Нерідко це бачите, чи не так?    Здавалося б, невинний слайд з ще більш невинною фразою. Але не поспішайте з висновками. Поміркуємо Як зявився на слайдах напис «Дякую за увагу!»? Швидше за все, він прийшов звідти, звідки беруть свій початок перші презентації з візуалізацією с з академічного середовища. Ще до існування спеціальних компютерних програм зі створення слайдів у багатьох школах та університетах використовували кодоскопи (див. картинку нижче). Вони допомагали проектувати на дошку або стіну той текст, який вчитель писав на прозорих плівках. Дуже ввічливий викладач любив наприкінці уроку написати на такій плівці щось на кшталт «Урок закінчено. Дякую!. Сама по собі ідея чудова —  подякувати тим, хто уважно тебе слухав, тому звинувачувати вчителів за цю фразу я собі дозволити не можу. Що відбувається далі? Часи змінюються, а науковий прогрес не чекає тих, хто спізнюється. Зявляється PowerPoint. Тепер слайди виглядають більш вражаюче, хоча б з тієї причини, що вони набувають читабельність і колір. Але ж роблять їх все ті ж вчителі, що і раніше. І вони все так само дякують нам, старанним учням, за ту увагу, яку ми їм подарували. Далі все розвивається якнайпростіше : ми дорослішаємо, починаємо освоювати безмежний світ публічних виступів і презентацій, пробуємо робити власні слайди і дякуємо нашим слухачам за увагу, яку ми від них отримали. Начебто все звучить так гармонійно і навіть трохи нудно, що не відразу помітна проблема, яка ховається за шляхетним фінальним слайдом. А ця проблема є. І вона зростає в геометричній прогресії, вже нагадуючи невелику катастрофу світу комунікацій. А назва цієї катастрофи проста — ваша презентація пройшла даремно. Чому? Щоб не бути багатослівним і не писати мемуари про те, як одна проста фраза «потопила» сотні презентацій, я просто наведу приклад, який зустрічався вам в житті вже не раз. Повернемося в далеке дитинство, коли батьки часто нагадували нам про правила гігієни і про те, наскільки важливо ретельно мити руки перед їжею. Іноді нам було лінь: ми могли не вимити їх зовсім і стрімголов побігти до столу, де нас вже чекає смачний обід. А тепер уявіть, що ваша дитина вчиняє або вчинила би так само, і на ваші плечі лягає велика відповідальність — донести, наскільки важливо мити руки. І ось ви говорите дитині: - На наших руках живе багато мікробів. Ми їх не бачимо, але вони є. Їх стає ще більше, коли ми доторкаємось до предметів, на яких вони мешкають — мобільні телефони, ручки дверей, взуття. Якщо не вимити руки, мікроби перескакують в їжу, а значить, потрапляють в наш животик. Через це ми хворіємо і відчуваємо себе погано. Зрозумів? - Так зрозумів. - Дякую за увагу! І що далі? Чи буде ваша дитина мити руки перед їжею? Перший час, можливо, так. А потім вона просто забуде, яка шкода від цих мікробів на руках. Все, що від вас потрібно, це лише закінчити ваш діалог закликом до дії. - ... Зрозумів? - Так зрозумів. - Тоді вперед — мити руки! Схожий випадок може статися і в ресторані під час романтичної вечері, коли хлопець робить пропозицію руки і серця своїй дівчині. Він каже, що вони вже 7 років разом і як вона важлива для нього; скільки вони пережили разом і ще можуть пережити; потім дістає з кишені обручку і каже: «Дякую за увагу!». Чи великі шанси отримати згоду? Ледве. Я знаю, про що ви думаєте: «Це не має нічого спільного з презентацією і ваші приклади занадто перебільшені». Це не так. Ваша презентація  теж в деякому роді пропозиція, яку ви робите аудиторії. Від того, яким буде її зміст залежить, «вийде вона за вас» чи ні. І ймовірність провалу дуже велика, якщо люди відчують, що вам важливіше отримати щось від них, а не дати їм щось: знання чи можливості для вирішення їх проблем. Одна проста фраза здатна змінити багато чого. Це стосується і презентацій. Люди відчувають фальш і формальність, і недбала фраза в кінці презентації може змастити враження навіть від гарного виступу і хороших слайдів. Кінець презентації важливий, бо впливає на те, чи досягнете ви своєю презентацією поставлених цілей. До речі про цілі. «Заслужити увагу від аудиторії» не може бути метою. Точніше може бути, але це близько до нарцисизму. А ось «змінити ставлення людей до куріння», «залучити на обслуговування в банк», «збільшити число постійних відвідувачів сайту» —  цілком. І тут вам знадобиться потужна презентація. Чи завжди заклик до дії є доречним? Безумовно, ні. Багато в чому це залежить від аудиторії. Наприклад, виступ на квартальному селекторі компанії, з демонстрацією результатів роботи і визначенням подальших планів, буде недоречно закінчувати закликом до дії, тому що в ньому не буде цінності для аудиторії. У цьому випадку, ви просто-напросто звернетесь самі до себе. Недоречно закликати до дії і аудиторію, що складається з професорів і вчених. Швидше за все, їм потрібні ресурси, які допоможуть їм докладніше вивчити вашу ідею в спокійній домашній обстановці. Це ж стосується і презентацій для інвесторів, яким більше підійдуть посилання, де можна дізнатися про ваш проект докладніше і, звичайно, інформація з вашими контактами. Отже, крім заклику до дії, на фінальному слайді можна показувати: вашу контактну інформацію; куди піти далі (сайт, стаття або ін.ресурси); логотип компанії; цитата, що підходить по контексту; вражаюче фото, яке відповідає суті. Давайте подивимося на приклади таких слайдів: Приклад цитати. Зразковий виступ Гая Кавасакі на TEDxBerkeley з темою «The art of innovation». Приклад із зображенням. Ілон Маск закінчує свою презентацію «Tesla Unveils Powerwall 2 & Solar Roof» слайдом із зображенням будинків, обладнаних сонячними батареями Tesla. Зображення і текст. Білл Гейтс закінчує виступ на TED слайдом з цифрою «0» на тлі зображення. Навряд чи це про щось скаже, якщо не подивитися презентацію, але для аудиторії це був вражаючий слайд з нагадуванням. Слайд з питанням. Завжди потрібно бути обережним, закінчуючи подібним слайдом. Але для чудової презентації Алана Гора, про можливу екологічну катастрофу, цей слайд виявився доречним. Зображення та логотип. Джефф Безос закінчує презентацію свого дітища, Fire Phone, слайдом з логотипом смартфона і його зображенням. Слайд з контактами + жарт, який був на початку лекції і ось повторився. Команда «Reprezent» залишає свої контакти на слайдах в кінці майстер-класів та лекцій, щоб аудиторія без проблем знайшла їх і звернулася за допомогою;) А тепер найцікавіше Що робити, якщо виступу немає? Якщо потрібно відправити презентацію поштою? Невже і тут не можна говорити «Дякую!»? Саме так! Той факт, що ви відправляєте слайди по e-mail не скасовує згубну дію фінального слайду з вдячністю за увагу. У цьому випадку так само важливо визначитися з метою вашої презентації і показати її читачеві. Так само важливо зробити сильний кінець, який і запамятається. Так само важливо не втратити шанс справити враження, а не безглуздо витратити і свій час і час одержувача. Є тільки одна різниця — доречність. Надихаюче фото на останньому слайді навряд чи буде нести глибокий сенс, якщо спікера немає. Це буде просто гарне, приємне зображення. Але якщо ви допишите  на слайді короткий коментар до нього, воно відразу передасть одержувачу вашу думку. Інші варіанти фінального слайду (цитата, контакти, логотип, ресурси) досить універсальні і підійдуть для презентації, яку ви відправите поштою. І дещо ще Гарна новина для тих з вас, хто як і раніше відчуває себе зобовязаним подякувати кого-небудь в кінці виступу: ви можете це зробити одним словом «Дякую!». Вимовте його після появи фінального слайду презентації і, бажано, витримайте паузу в декілька секунд. Як я говорив, немає нічого поганого у вдячності, але вона не повинна бути тим фінальним посланням, з яким ваша аудиторія піде з залу. Закликайте, надихайте, мотивуйте!

Команда «Reprezent»

Нерідко це бачите, чи не так?

  

Здавалося б, невинний слайд з ще більш невинною фразою. Але не поспішайте з висновками.

Поміркуємо

Як з’явився на слайдах напис «Дякую за увагу!»?

Швидше за все, він прийшов звідти, звідки беруть свій початок перші презентації з візуалізацією с з академічного середовища.

Ще до існування спеціальних комп’ютерних програм зі створення слайдів у багатьох школах та університетах використовували кодоскопи (див. картинку нижче). Вони допомагали проектувати на дошку або стіну той текст, який вчитель писав на прозорих плівках. Дуже ввічливий викладач любив наприкінці уроку написати на такій плівці щось на кшталт «Урок закінчено. Дякую!”. Сама по собі ідея чудова —  подякувати тим, хто уважно тебе слухав, тому звинувачувати вчителів за цю фразу я собі дозволити не можу.

Що відбувається далі?

Часи змінюються, а науковий прогрес не чекає тих, хто спізнюється. З’являється PowerPoint. Тепер слайди виглядають більш вражаюче, хоча б з тієї причини, що вони набувають читабельність і колір. Але ж роблять їх все ті ж вчителі, що і раніше. І вони все так само дякують нам, старанним учням, за ту увагу, яку ми їм подарували.

Далі все розвивається якнайпростіше : ми дорослішаємо, починаємо освоювати безмежний світ публічних виступів і презентацій, пробуємо робити власні слайди і дякуємо нашим слухачам за увагу, яку ми від них отримали.

Начебто все звучить так гармонійно і навіть трохи нудно, що не відразу помітна проблема, яка ховається за шляхетним фінальним слайдом. А ця проблема є. І вона зростає в геометричній прогресії, вже нагадуючи невелику катастрофу світу комунікацій.

А назва цієї катастрофи проста — ваша презентація пройшла даремно.

Чому?

Щоб не бути багатослівним і не писати мемуари про те, як одна проста фраза «потопила» сотні презентацій, я просто наведу приклад, який зустрічався вам в житті вже не раз.

Повернемося в далеке дитинство, коли батьки часто нагадували нам про правила гігієни і про те, наскільки важливо ретельно мити руки перед їжею. Іноді нам було лінь: ми могли не вимити їх зовсім і стрімголов побігти до столу, де нас вже чекає смачний обід.

А тепер уявіть, що ваша дитина вчиняє або вчинила би так само, і на ваші плечі лягає велика відповідальність — донести, наскільки важливо мити руки. І ось ви говорите дитині:

– На наших руках живе багато мікробів. Ми їх не бачимо, але вони є. Їх стає ще більше, коли ми доторкаємось до предметів, на яких вони мешкають — мобільні телефони, ручки дверей, взуття. Якщо не вимити руки, мікроби перескакують в їжу, а значить, потрапляють в наш животик. Через це ми хворіємо і відчуваємо себе погано. Зрозумів?

– Так зрозумів.

– Дякую за увагу!

І що далі? Чи буде ваша дитина мити руки перед їжею? Перший час, можливо, так. А потім вона просто забуде, яка шкода від цих мікробів на руках. Все, що від вас потрібно, це лише закінчити ваш діалог закликом до дії.

– … Зрозумів?

– Так зрозумів.

– Тоді вперед — мити руки!

Схожий випадок може статися і в ресторані під час романтичної вечері, коли хлопець робить пропозицію руки і серця своїй дівчині. Він каже, що вони вже 7 років разом і як вона важлива для нього; скільки вони пережили разом і ще можуть пережити; потім дістає з кишені обручку і каже: «Дякую за увагу!». Чи великі шанси отримати згоду? Ледве.

Я знаю, про що ви думаєте: «Це не має нічого спільного з презентацією і ваші приклади занадто перебільшені». Це не так. Ваша презентація  теж в деякому роді пропозиція, яку ви робите аудиторії. Від того, яким буде її зміст залежить, «вийде вона за вас» чи ні. І ймовірність провалу дуже велика, якщо люди відчують, що вам важливіше отримати щось від них, а не дати їм щось: знання чи можливості для вирішення їх проблем.

Одна проста фраза здатна змінити багато чого. Це стосується і презентацій. Люди відчувають фальш і формальність, і недбала фраза в кінці презентації може змастити враження навіть від гарного виступу і хороших слайдів.

Кінець презентації важливий, бо впливає на те, чи досягнете ви своєю презентацією поставлених цілей. До речі про цілі. «Заслужити увагу від аудиторії» не може бути метою. Точніше може бути, але це близько до нарцисизму. А ось «змінити ставлення людей до куріння», «залучити на обслуговування в банк», «збільшити число постійних відвідувачів сайту» —  цілком. І тут вам знадобиться потужна презентація.

Чи завжди заклик до дії є доречним?

Безумовно, ні. Багато в чому це залежить від аудиторії. Наприклад, виступ на квартальному селекторі компанії, з демонстрацією результатів роботи і визначенням подальших планів, буде недоречно закінчувати закликом до дії, тому що в ньому не буде цінності для аудиторії. У цьому випадку, ви просто-напросто звернетесь самі до себе. Недоречно закликати до дії і аудиторію, що складається з професорів і вчених. Швидше за все, їм потрібні ресурси, які допоможуть їм докладніше вивчити вашу ідею в спокійній домашній обстановці.

Це ж стосується і презентацій для інвесторів, яким більше підійдуть посилання, де можна дізнатися про ваш проект докладніше і, звичайно, інформація з вашими контактами.

Отже, крім заклику до дії, на фінальному слайді можна показувати:

  • вашу контактну інформацію;
  • куди піти далі (сайт, стаття або ін.ресурси);
  • логотип компанії;
  • цитата, що підходить по контексту;
  • вражаюче фото, яке відповідає суті.

Давайте подивимося на приклади таких слайдів:

Приклад цитати. Зразковий виступ Гая Кавасакі на TEDxBerkeley з темою «The art of innovation».

Приклад із зображенням. Ілон Маск закінчує свою презентацію «Tesla Unveils Powerwall 2 & Solar Roof» слайдом із зображенням будинків, обладнаних сонячними батареями Tesla.

Зображення і текст. Білл Гейтс закінчує виступ на TED слайдом з цифрою «0» на тлі зображення. Навряд чи це про щось скаже, якщо не подивитися презентацію, але для аудиторії це був вражаючий слайд з нагадуванням.

Слайд з питанням. Завжди потрібно бути обережним, закінчуючи подібним слайдом. Але для чудової презентації Алана Гора, про можливу екологічну катастрофу, цей слайд виявився доречним.

Зображення та логотип. Джефф Безос закінчує презентацію свого дітища, Fire Phone, слайдом з логотипом смартфона і його зображенням.

Слайд з контактами + жарт, який був на початку лекції і ось повторився. Команда «Reprezent» залишає свої контакти на слайдах в кінці майстер-класів та лекцій, щоб аудиторія без проблем знайшла їх і звернулася за допомогою;)

А тепер найцікавіше

Що робити, якщо виступу немає? Якщо потрібно відправити презентацію поштою? Невже і тут не можна говорити «Дякую!»? Саме так! Той факт, що ви відправляєте слайди по e-mail не скасовує згубну дію фінального слайду з вдячністю за увагу. У цьому випадку так само важливо визначитися з метою вашої презентації і показати її читачеві. Так само важливо зробити сильний кінець, який і запам’ятається. Так само важливо не втратити шанс справити враження, а не безглуздо витратити і свій час і час одержувача.

Є тільки одна різниця — доречність. Надихаюче фото на останньому слайді навряд чи буде нести глибокий сенс, якщо спікера немає. Це буде просто гарне, приємне зображення. Але якщо ви допишите  на слайді короткий коментар до нього, воно відразу передасть одержувачу вашу думку. Інші варіанти фінального слайду (цитата, контакти, логотип, ресурси) досить універсальні і підійдуть для презентації, яку ви відправите поштою.

І дещо ще

Гарна новина для тих з вас, хто як і раніше відчуває себе зобов’язаним подякувати кого-небудь в кінці виступу: ви можете це зробити одним словом «Дякую!». Вимовте його після появи фінального слайду презентації і, бажано, витримайте паузу в декілька секунд. Як я говорив, немає нічого поганого у вдячності, але вона не повинна бути тим фінальним посланням, з яким ваша аудиторія піде з залу.

Закликайте, надихайте, мотивуйте!

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Стартуй в Telegram боті
Читайте корисні статті та новини. Поширюйте їх соціальними мережами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: